Klopt hoor...ik heb dus vanaf 1,5 de methode aan gehouden: jij kiest 1 ding en mama combineert af en voor ze 4 was kon ze prima combineren. Ik hecht ook waarde aan haar mening en smaakontwikkeling maar dat betekend niet dat ik haar er als pipo de clown bij moet laten lopen
Dochter mag veel zelf uitzoeken, ik ben al lang blij dat ze iets aan wil, dat was een tijdje terug wel anders. Ze mag van mij zelfs kiezen of ze iets in dr haar wil of niet Wel hangt er alleen maar kleding voor het goede seizoen in haar kast, en overleggen we een beetje, zij kiest de jurk en ik dr legging en tshirt. Of andersom. Wanneer ze echt echt echt per see een rare combi aan wil mag dat ook nog wel eens, en dan waarschuw ik de omgeving (Blauwe jurk met witte stippen korte mauw, wit bloesje eronder, andere kleur blauw vestje eroverheen en dan een zwarte legging en zilveren laarsjes, wat vond ze zichzelf prachtig )
Verbieden is een groot woord, maar als ze perse een jurkje aan willen terwijl ik ze een broek aan wil trekken (op een stormachtige dag bijvoorbeeld) dan hebben ze echt heel erg veel pech. Ik leg de kleren altijd 's avonds klaar en dat trekken ze 's ochtends aan. Mijn oudste heeft nooit bezwaar en vindt alles mooi. Mijn jongste heeft een periode gehad dat ze geen broeken aan wilde maar helaas pindakaas, elke dag een jurk of rok gaat echt niet gebeuren. Vind dat sommigen tegenwoordig echt te ver gaan in een kind maar overal over laten meebeslissen. Dan ben ik misschien ouderwets maar ik vind dat lang niet overal nodig.
Hier hebben we een mooi-weer-plank en een koud-weer-plank in de kast. Mijn zoon luistert 's morgens echt het weerbericht en pakt dan zijn kleding. Mijn dochter weet gewoon dat ze alleen van de koud-weer-plank kan kiezen. Gisteren nog wilde ze een zomerjurk aan, dan is het heel simpel. Welk weer was het vandaag was het warm of koud buiten (koud) en wat wordt het morgen (ook koud) dus is het dan verstandig om een zomerjurk aan te trekken, eeeh nee. En dan is het ook goed.
Dat gaat dus vanzelf. Of niet Sommige mensen hebben we gewoon echt geen gevoel voor, heb hier een puber in huis die het ws niet gaat leren, die krijgt nog regelmatig even wat feedback van me Ik doelde ook niet zozeer op niet mogen combineren en experimenteren daarmee, maar op het nemen van foldertjes daarbij en verwachten dat ze het dan daarvan leren. Dan wil je dingen die een peuter/kleuter nog niet kan, namelijk abstraheren en generaliseren. Dat kunnen ze op een basaal niveau al wel, maar kleding in folders bekijken en dan hele andere kleding vervolgens goed combineren, is dus echt een paar bruggen te ver.
Vandaag was papa aan de beurt om dochter naar de psz te brengen, en net met ophalen lag ik dubbel. Ze had haar ballerina pakje over een legging en shirt papa is er dus nog iets makkelijker in dan ik
De oudste vindt het allemaal prima wat ik 'm aantrek. De jongste daarentegen.... Pfff! Geen hemd, die kleur tshirt, geen trui, wel een bloesje. Ik leg 2 setjes klaar en daar mag hij uit kiezen. Gaat gelukkig prima. Als het aan hem lag, liep hij continue in een tshirt.