Hoelang kan dat duren onze zoon is geboren met 35 weken zwangerschap en is vandaag 35.3 dagen . Hij heeft een sonde hij drinkt wel wat aan de borst en of flesje maar nooit alles is tot nu toe 2 x voorgekomen dat hij zelf alles heeft gedronken nadat hij z'n sonde eruit trok. Nu 10-20 ml van de 40. Vroeg me dus af hoelang het kan duren voordat zd zelf leren drinken en wat adviseren jullie afgekolfde melk geven via flesje of aan de borst wat is een sneller methode om Hem zelfstandig de flesjes leren te drinken!
Hoi Froetsel, Bij elk kindje is dat weer anders meis. Onze middelste (meisje) werd geboren met 37 weken en 6 dagen. Woog een goeie 2 kilo. Zij moest de couveuse in omdat ze 6-8 weken groei achterstand had. Eerste week dronk ze bijna niets zelf, en kreeg ze vooral sonde voeding. Tweede week ging ze in ene super hard en dronk ze snel zelf haar voedingen. Op de uitgerekende datum mocht zij mee naar huis. Ons jongste kindje (zoontje) is geboren met 34 weken, d.m.v. een spoedkeizersnede. Hij woog 1740 gr. en was erg klein. Hij had een groei achterstand van ong 2-3 weken. Er werd ons gelijk gezegd dat hij snel een sonde zou krijgen omdat kindjes van 34 weken nog niet zelf kunnen drinken. Nou wij hadden dus een bijzonder knulletje, de eerste drie dagen dronk hij zijn voedingen zelf. Daarna wel een sonde gekregen omdat hij enorm vermoeid was, het kostte hem wel enorm veel energie. Ook hij trok de sonde er met regelmaat uit, en die bleef dan ook altijd wel even uit zodat hij wel de kans kreeg het zelf te proberen. Hij dronk zonder sonde ook beter aan de borst. Na 2 weken is de sonde eruit gehaald, en moest hij zich bewijzen, om mee naar huis te mogen, en dat ging super, hij dronk zelfs meer dan dat hij 'mocht' hebben. Probeer je niet al te veel zorgen te maken, en probeer je kindje zo veel mogelijk aan te leggen als dat kan. Mocht je de fles geven, welke fles krijgt je kindje? Wij hebben er toen een in het ziekenhuis aangeschaft, de dr brown fles. Deze worden door de ziekenhuizen verkocht, maar met gewone speen, vraag om een prematuren speen, werkt echt super! De overige spenen zijn vaak te groot voor zo'n klein kindje. Blijft het zelf drinken stimuleren, maar vraag niet te veel van je kindje. Als je ziet dat je zoontje echt de fut niet heeft om het zef te doen, geef je er dan wel aan over. Knuffel een poosje lekker met hem en leg hem daarna lekker terug, en geef hem dan de sonde voeding. Hoe meer hij rust des te meer energie kan hij opbouwen. Succes meis! Liefs...
Nou vandaag toch besloten flesje te geven ( gewoon zon mini flesje van t ziekenhuis met 40 ml sfgekolfde melk) en hij dronk hem gulzig op! En daarna nog aan z'n duimpje zuigen. Terwijl hij gisteren na 10 minuten al in slaap viel aan de borst. Ik gaf eerst rechtstreeks de borst maar dan dronk hij even en haalde 5 tot 10 ml uit en gaf daarna de fles wat dus niet ging omdat hij al z'n energie verbruikte aan de borst. Rest werd gewoon gegeven aan de somde. Ik ga t dus nu proberen via de fles kan hem altijd nog de borst bieden na t flesje. Of als ik merk dat de flesjes goed gaan!
Aan de borst leren drinken is ontzettend zwaar en het is wat je zelf wilt. Het zal sneller gaan met de fles. Als je een goede productie hebt en het gaat goed zo dan lekker doen!
Persoonlijk zou ik dit niet doen uit eigen ervaring. Mijn zoontje verkoos daardoor telkens de fles boven de borst en het volledig kolven vond ik ontzettend zwaar. Zou dus zo min mogelijk de fles gegeven om te voorkomen dat hij daar een voorkeur naar krijgt.... Maar dat is hoe ik Het ervaren heb. Achteraf had ik gewild dat ze alleen maar borst of fingerfeeding hadden gedaan in het ziekenhuis. Of een borstvoeding- hulpset. Bijvoorbeeld
Belangrijk is dat je kindje voeding krjigt. Daardoor kan hij groeien en sterker worden. En heeft hij meer kracht om te drinken. Zeker als je borstvoeding wil geven zal hij dat nodig hebben, dat is toch stukken zwaarder voor een baby. Als je doel is om je kindje aan de borst te krijgen, dan is voeden via fingerfeeding absoluut de beste keuze. Ik raad je echt aan om de LK van het ziekenhuis in te schakelen, of een LK van buitenaf. Een prematuur aan de borst krijgen kan absoluut, maar daar heb je wel hele goede begeleiding bij nodig! Oudste dochter geboren met 36 weken. Het duurde hier ruim 4 weken voordat ze volledig aan de borst was. Eerst aanleggen, dan papa (of ik zelf als papa er niet was) fingerfeeding en ik kolven. Op een gegeven moment merkte ik dat ze krachtiger ging drinken. En dan komt het moment dat je het bijvoeden los laat. Het kan, maar je moet bereid zijn om de tijdelijke investering te doen.
Zoals jullie vast begrijpen wil ik me zoontje zo snel mogelijk mee hebben.. Al kost dat mij maar meer moeite. Ik dacht als hij eenmaal meer flessen drinkt en de sonde eruit is ik weer aan de borst kan aanleggen wilt hij dat niet krijgt hij gewoon moedermelk via de fles. Vanochtend z'n eerste fles helemaal leeg gedronken. 11 uur 15 ml aan de fles rest sonde. 2 uur 10 ml rest sonde Merk dat het hem veel energie kost en hij zich verslikt waardoor hij soms vergeet adem Te halen. we hebben nu besloten om en om te doen kijken of t beter gaat Hoelang kan t duren t zelf drinken
Mijn dochter woog 3050 trouwens...beetje een zelfde verhaal dus! Omdat ze na 3 dagen zelf goed dronk (via fingerfeeding dus), mochten we haar toen mee naar huis nemen. Maar nogmaals, als je hem aan de borst wil krijgen, zul je een LK moeten inschakelen.
Zoals. Zoe123 zegt vraag hulp van een Lk deskundige. Natuurlijk wil je zoontje zo snel mogelijk mee, thuis kan je verder werken aan het volledig aan de borst te krijgen. Zo borstvoeding. Hulpset is daar ook goed voor! Succes
Ik dacht dat dat niet kon lactatie kundige heb namelijk genoeg moedermelk hij hapt ook goed aan maar hij krijgt er niet zoveel uit en valt steeds in slaap? Denk jullie dat t dan nodig is
Wat goed dat je genoeg melk hebt! Dan ben je al goed op weg.. Een LK is er niet alleen om te helpen in geval van productie die niet goed op gang komt. Ze kan je helpen met alles wat te maken heeft met borstvoeding geven. Ze kan meekijken hoe het gaat met de voedingen. Het in slaap vallen is een bekend probleem, maar kan verschillende oorzaken hebben. Daar kan ze je tips voor geven. Ze kan kijken of je techniek goed is, of hij idd goed aanhapt. En een plan opstellen: hoe gaan we de overgang naar volledig live-voeden aanpakken? En wat zijn de alternatieven? Anderen, zoals de kraamhulp of de vk zijn daar niet de juiste personen voor. Zonder de hulp van een LK was het hier bij mijn dochters niet gelukt om succesvol bv te geven. Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen Succes en ik hoop dat je snel naar huis mag met je kleintje...
Ik deed bij de voedingen dat ik er was elke keer proberen aan te leggen. Dat probeerde ik ongeveer 10 minuten en daarna kreeg hij de fles met afgekolfde melk. Hij dronk telkens net aan genoeg om geen sonde te krijgen. Het heeft een paar weken geduurd maar uiteindelijk heeft hij het drinken aan de borst volledig onder de knie gekregen. Heeft wel een hoop moeite en frustratie gekost, maar was er erg blij mee.
Nou ik heb t even aangekaart daar. Over finger feeding nog Gehad maar dat kan niet ivm de hoeveelheid voeding die hij krijgt. En lactatiekundige was niet nodig omdat hij de borst wel goed aanpakt en ik genoeg melk heb. Hij drinkt steeds beter uit t flesje maar hij verslikt zich gewoon zo vaak dat de monitor dan ook afgaat hij vergeet dan gewoonweg adem ge halen. Ene verpleegkundige adviseert om en om te doen dus ene keer fles andere keer sonde En deze van vannacht zei dus weer dat k hem wel aan de borst moet leggen anders verleert hij het. Even laten drinken en dan bijvullen met flesje maar dan is ie meestal uitgeput ! Ik weet het gewoon echt niet
Het doel zal waarschijnlijk zijn: kind moet bepaalde hoeveelheid uit fles drinken. Dan mag ie namelijk naar huis. Ondanks het feit dat bij sommige ziekenhuizen zelfs een bv-certificaat hangt, bakken ze er soms echt helemaal niets van. Het feit dat er niet 1 lijn getrokken is qua aanpak zegt wel genoeg. Daarom....als je kindje nog in het ziekenhuis moet blijven, maak dan een afspraak met de LK daar. Die kan, samen met jou en de verpleging, een plan van aanpak gaan maken. Dan kan er ook tegengas gegeven worden door iemand die een hetzelfde doel voor ogen heeft (dat je kindje snel aansterkt zodat je hem mee naar huis kan nemen), maar dat wel op een manier wil bereiken die jou weer meer bagage geeft voor als je thuis bent. Als je kindje wel al naar huis mag, laat dan zo snel mogelijk een LK langs komen :Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen Dan kan je thuis lekker aan de slag. Hij hoeft echt niet volgende week al volledig aan de borst, maar als je een plan hebt weet je wat je doet en waar je het voor doet!
Froetsel, wat je ook nog even heel goed kan proberen is om net voor de voeding even iets af te kolven vaak hebben vrouwen wel genoeg voeding maar schiet het niet snel toe. Als het al toe geschoten is scheelt dat weer meer kracht voor je zoontje. Deze tip kregen wij ook van onze lactatiekundige en werkte super! Ik zeg proberen meid
Lactatiekundige eisen meid! Bij ons in zh (werk op een neo) is het protocol dat bij alle prematuren lactatiekundige erbij komt. Zij kan je tips geven voor nu, maar ook voor de toekomst. Het is absoluut mogelijk om een prematuur volledig aan de borst te krijgen, maar vergt veel van je en hier heb je professionele hulp bij nodig! Dus niet laten afschepen, maar eisen.
@zoe, m'n zoon krijgt 60 ml al en finger feeding kan dan al niet gezien de hoeveelheid melk. Ik mag wel aanleggen maar ik merk dat tijdens de borstvoeding hij amper wat drinkt en dan in slaap valt. Ik dacht als hij als z'n flesjes drinkt of bijna dan kan k hem weer aanleggen desnoods met tepelhoedje als hij de borst niet pakt want heb sowieso vlakke tepels met mijn dochter gaf ik ook met tepelhoedje Mij gaat t ook om dat hij snel z'n flesjes drinkt zodat die sonde eruit kan en ik dus eventueel weer de fles kan vervangen door se borst. Bianca thnx voor de Tip ga k zeker doen! Vannacht heeft ie 2 flesjes leeg gedronken en vanochtend weer bijna van de 60 heeft ie 10 laten staan dat is via de sonde. Dus het gaat wel beter
Dankjewel voor de tip wist ik helemaal niet. Mij wordt gezegd je hebt genoeg melk hij pakt je borst ook goed aan. Dus is njet nodig Maar hij drinkt amper wat uit de borst het kost hem Teveel energie waardoor hij dan in slaap valt. Flesje erna geven kan ook niet want hij is dan te moe dus wordt het weer via de sonde gegeven
Froetsel, inderdaad vragen om een lactatiekundige. Onze jongste drinkt ook volledig aan de borst. Heb wel eerst veel gekolft en ook thuis nog voedingen uit de fles gegeven. Als je geduld en tijd hebt dan gaat het zeker lukken! Ze drinkt wel veel kleine voedingen. Succes en sterkte nog even!