Zelf limonade maken

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 3 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik ben op zoek naar gezonde en vooral ook lekkere limonade recepten! Ik deed voorheen altijd wat fruit in het water maar dan is het niet smakelijk genoeg voor mijn kinderen. Die willen het toch wat zoeter en meer echt als limonade. Wat gebruiken jullie als gezonde zoetmaker bijvoorbeeld?

2. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Mijn tip is thee met fruit en als je zoet wilt maken een klein beetje agave siroop! Dat is veel gezonder dan honing (en honing is veel gezonder dan suiker). Dit maak ik altijd thuis voor mijzelf en oudste (bijna 3). Gebruik thee die zij lekker vinden, zoals misschien bosvruchtenthee, aardbeienthee, of mix een paar soorten!
    Mijn lievelings combinatie is groene thee met citroenen en agavesiroop!

owly en SDonya vinden dit leuk.
  3. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Je kunt fruit pureren en door een zeefje heen duwen (of de pulp erbij laten, het is maar wat je lekker vindt) en dat aanlengen met water.
    Als je tussendoor dan proeft zou het goed moeten komen.
    Citroen leent zich hier wel goed voor met een takje munt en veel ijsklontjes.

SDonya vindt dit leuk.
  4. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Zelf een siroop maken en die dan flink aanlengen?
    Ik heb vorig jaar een paar keer vlierbloesemsiroop gemaakt. De bloemen plukken, nacht laten staan in een pan water, dat de volgende dag door een doek gieten om te zeven.
    En dan een paar scheppen honing (of zoetmaker naar keuze) erbij, aan de kook brengen en tijdje laten pruttelen.
    Dan afkoelen en in fles met dop gieten. In de koelkast ruim een week houdbaar, maar dat haalde hij hier niet.

Ik schonk steeds een beetje in een beker en dan goed aanlengen met water. Vond ik zelf erg lekker en dochter ook.

SDonya vindt dit leuk.
  5. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Wij hebben zelf siroop van 'soof' misschien ook nog een optie als je even niet zelf aan de slag wil

SDonya vindt dit leuk.
  6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Heb citroenen gehaald en munt bladeren. Ga de Citroen persen, zoeten met stevia en muntbladeren erin doen. Eventueel nog wat gember erdoor heen raspen zodat hij een beetje pittig word. Even kijken hoe dit word.. :)

kleinepien vindt dit leuk.
  7. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Als je hem pittig wilt zou je ook een rood pepertje kunnen doen! Met een sinaasappel en kaneelstokje. Erg lekkere combinatie.

Tuttebella en SDonya vinden dit leuk.
  8. Aries

Aries Niet meer actief

Heb je hier een betrouwbare bron voor? Ik heb het geprobeerd na te zoeken, maar ik vind alleen dat het minimale voordelen heeft ten opzichte van suiker, maar dat het in principe gewoon vloeibare suiker is met wat water. En een te verwaarlozen hoeveelheid eiwitten enzo. Maar ik ben ook geen deskundige en wel nieuwsgierig. ;)

chrystel73 en bosi333 vinden dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Leuk topic ben benieuwd of er nog meer lekkere recepten voor bij komen

SDonya vindt dit leuk.
  10. Adrianna

Klopt, maar je hebt ook grote verschillen in de soorten honing.
    Bepaalde honingsoorten hebben wel gezondsheidsvoordelen ten opzichte van gewone suiker.

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nou mijn recept is in iedergeval totaal niet wat ik er van gehoopt had :roflmao: Ondanks 2 scheppen stevia is het alsnog echt zurig. Meer scheppen stevia is ook niet meer gezond dus ik ga deze echt niet meer maken:confused:

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik koop vaak honing op de kinderboerderij. Dat is biologische honing van de locale imker. Ze beweren dat het heel gezond is en niet te vergelijken is met honing in de supermarkt maar ik heb geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is... De honing van de imker stolt wel heel snel terwijl die van de supermarkt altijd vloeibaar blijft.

13. Flamingooo

Haha Oops ;). Mijn tip is bij dit soort dingen sowieso om het eerst een nachtje te laten staan zodat de smaken kunnen intrekken. Zo’n kaneelstokje bv geeft dan ook echt zoet af. Je hebt ook stevia plantjes die heb ik ook wel eens gebruikt. Een takje maakt het water echt zoet. dat is toch anders dan de bewerkte stevia die je in de winkel koopt.

SDonya vindt dit leuk.
  14. SDonya

SDonya Niet meer actief

Bedankt voor de tips!! Morgen gelijk kaneelstokjes kopen :D Waar koop jij stevia plantjes? Klinkt een stuk gezonder dan uit een pot:p En ik laat hem nog wel een nachtje staan met 2 takjes munt er in. Even kijken hoe die word!

15. Flamingooo

Gewoon bij de intratuin! En kaneelstokjes altijd bij de Turk of de toko want in de supermarkt betaal je 3 euro voor twee stokjes ofzo. Ik gebruik ze ook als thee. Gewoon water koken en stokje erin. Heerlijk! En ook daar doe ik wel eens een pepertje bij of munt.

SDonya vindt dit leuk.
  16. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ga ik morgen meteen even daar kijken! De limonade is net met een zuur gezicht afgekeurd door mijn dochter dus hopelijk word het met jou tips een stuk smakelijker :roflmao:

Ysabella vindt dit leuk.
  17. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Wat een leuk topic! Heb vorig jaar zelf vlierbloesem siroop gemaakt met rabarber en agave siroop. De kinderen vonden t heerlijk, ik ook trouwens. Binnenkort maar weer eens maken.

SDonya vindt dit leuk.
  18. Adrianna

Ik doe het juist zonder stevia, maar wel behoorlijk wat water.
    Als het erg zuur is dan is de sap nog te puur :p

SDonya vindt dit leuk.
  19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Haha ik zou ook absoluut geen Stevia gebruiken die wij hebben is al wat bitter van zich zelf.
    Ben zelf geen fan van honing dus ik ga kijken wat de opties nog zijn haha

SDonya vindt dit leuk.
  20. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Misschien druivensiroop proberen?

SDonya vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina