Wie kan mij vertellen hoe ik de wieg en het ledikantje precies moet / kan opmaken? Zelf heb ik het als volgt in gedachten, klopt dat een beetje? Wieg - schuimrubberen matrasje met laken eromheen gemaakt door schoonmams - een molton - een hoeslakentje - hydrofieldoek in een driehoek - een wieglaken (bovenlaken) - een wiegdeken Moet er een bedzeiltje bij? En tussen welke laagjes doe ik dat zeiltje dan? Ledikantje - matrasje met wasbaar omhulsel van zichzelf - een molton - een hoeslaken - hydrofieldoek in een driehoek - een ledikantdeken of dekbedje? hoe zit dat, wat mag wel/niet? - een dekbedovertrekje waar ik de deken of het dekbed in doe Ook hier dezelfde vraag over het zeiltje... En hoeveel heb ik van alles nodig? Hoe vaak was je het gemiddeld, heb ik aan 2 of 3 van laken-soorten genoeg? En van dekens hoef ik toch maar 1 te kopen, of meer? Alvast bedankt dames!
Hoi, * Hoe ik het zie heb je de volgorde van opmaken goed. * Een zeiltje kan je bij alletwee gebruiken, dat is je eigen voorkeur. Je mag er alleen geen zeiltje in hebben liggen als je kruiken gebruikt, dus in het begin van de kraamtijd. * Je mag een dekbedhoes gebruiken maar GEEN dekbed. Dit i.v.m. het risico op wiegendood. Een dekbed is nog veel te warm, mogen ze pas vanaf een jaar of 2 gebruiken. Dus wel een deken in een dekbedhoes. * Het beste kan je een duo deken aanschaffen. Die kan je in de winter aan elkaar klikken door drukkers of klitteband. Is het makkelijkste. In het begin moet het bedje klein opgemaakt worden en gaat de deken dubbel. Maar dat leer je nog allemaal van de kraamverzorgende. Maar 2 enkele dekens die je op elkaar legt kan evt. ook. * Ik zou van alles 3 aanschaffen. Van de lakentjes en hoeslakens dan. Dan heb je er 1 in de was, 1 in de kast en 1 op bed. Kom je nooit te kort. * De kraamverzorgende was in het begin elke dag wel, maar als je zelf weer gaat wassen ga je het toch opsparen totdat je grotendeels je wasmachine vol hebt. Bij de een zal dat 1x in de week zijn en bij de ander vaker. Ligt eraan ook hoe groot je huishouden is (hoeveel personen) en of je bijv. een kindje krijgt die veel spuugt want dan verschoon je vaker. * hydrofiele luiers kan je nooit genoeg hebben want die gebruik je werkelijk waar overal voor. In de wieg, in het ledikant, in de kinderwagen, 2 voor het badje elke keer, in de box om ook op te liggen met het hoofdje, soms als spuugdoek bij kindjes die wat meer spugen, als je bv geeft en veel lekt is het een uitkomst om zo'n hydrofiele luier tussen je borsten te leggen om de melk op te vangen zodat je niet alles onder knoeit met melk. Maar de kraamverzorgende leert je ook heel veel. Succes. Hopelijk heb je hier iets aan.
In het wiegje hadden we een matrasje, een molton-matrashoes, een gewoon matrashoes, een lakentje en een dekentje (allemaal 100% katoen). Ik zou van alles 3 aanschaffen, voor ons waren 2 dekentjes wel genoeg. Toen ze in het ledikantje ging slapen lag ze vanaf het begin in een slaapzak. Dus daar hebben we alleen een matras, een molton-matrashoes en een gewoon matrashoes in liggen. Ik zou dus nog niet teveel aanschaffen voor het ledikantje. Je kindje ligt de eerste weken/maanden in het wiegje en als je je kindje kent en zijn/haar voorkeuren weet, heb je gauw genoeg spullen voor het ledikantje aangeschaft. Hydrofielluiers kun je idd nooit genoeg hebben!
Als een kruik lek raakt, en er ligt een zeiltje in, dan blijft het hete water bij je baby staan. Anders zakt het weg in je matras. Ok, matras verkloot, maar in ieder geval minder last van het hete water.. We hadden hier in de wieg: Molton, hoeslaken, hydrofiele luier - baby - laken, deken (1a2) Molton, molton onderlegger (zonder plastic), hoeslaken, - baby - laken, deken (1a2) Dekbedjes worden afgeraden tot 2 jaar. Maar een deken in een dekbedhoes mag wel. Voor het ledikant ligt hier aan beddegoed: 2 moltons, 2 hoeslakens, 5 molton onderlegger (zaten zoveel in het pak), 3 lakens, 4 dekens. Dat is meestal wel genoeg. al hadden we laatst bij de buikgriep eigenlijk 1 hoeslaken te weinig...
Het bedzeiltje mag niet met kruiken ivm evt lekkage het water blijft dan op het zeiltje liggen en je kindje kan dan verbranden. Leg je geen bedzeiltje neer dan kan het water in het matrasje en de hoezen lopen.
Ik lees ( of heb t over t hoofd gezien) dat niemand een matrasbeschermer tussen de bedbodem en t matras heeft.. Daar begin ik mee.. dan de matras met een molton erover.. een hoeslaken.. Hoe t precies "baby-klaar" is weet ik niet.. ik maak t eerst voor de show op.. zoals ons eigen nest..
molton - hoeslaken - zeiltje - luier - *baby straks* - laken - dekentje ik wist ook megod niet hoe ik het bedje op moest maken en mijn stiefma heeft voor mij 3 opties opgeschreven hoe je het kan opmaken. ik heb gewoon optie 1 gekozen en gok dat het wel goed moet zijn ik heb nu al het bedje opgemaakt (ben 33weken) is dit te vroeg? wanneer hadden jullie het bedje helemaal kant en klaar??
Hier maakte de kraam het bedje toch weer helemaal opnieuw op als de baby er is/onderweg is.. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Idd logish, had ik zelf ook kunnen bedenken van die kruik. Wel fijn die adviezen, want krijg hier helaas geen kraamzorg..
Roozjuh: het zeiltje ligt normaal gesproken alleen tussen de molton en het hoeslaken in. Dus eerst molton, dan het zeiltje en dan de hoeslaken. En over je vraag of het te vroeg is met 33 weken. Tja, ik zou het nog een keer van tevoren wassen dan. Stel je bevalt pas met 42 weken (wat ik niet hoop voor je, maar je weet nooit) dan ligt het nog 9 weken zo op het ledikantje. Als je het bijv. met 38 a 39 weken nog een keer wast dan ligt je beeb straks lekker in een wat frisser bedje. Meestal verschoont de kraam na een paar dagen ook het bedje van je beeb nog een keer en vaak op het einde ook.
@MamavanJordy: Dankje voor de tip met bedje. Over dat zeiltje gesproken, mijn stiefma had 3 opties opgeschreven en was alle 3 ook wel redelijk te doen. Ene is veiliger dan de andere. Zeiltje heb ik op hoeslaken gedaan voor aan het begin alleen. Ik weet niet welke luier er wel en niet door lekt en zou het wel zonde vinden om steeds hoeslaken ook te moeten vervangen als het doorgelekt is. Maar als kraamzorg het anders gaat doen vind ik het ook prima hoor
Roozjuh: geen dank haha. Werk zelf ook als kraamverzorgende vandaar hihi. In het begin gaat het zeiltje er toch uit zoals ik al eerder vertelde als je kruiken gebruikt. Gebruik je geen kruiken meer dan mag het zeiltje er weer in. Over het hoeslaken verschonen, het is fijn om daar meer dan 1 van te hebben. Het zeiltje zorgt ervoor dat als de luier door lekt dat het niet op het matrasje komt. Daarom ligt hij eigenlijk ook onder het hoeslaken bij mijn weten. Ook mag de kleine er niet met het hoofdje op liggen, i.v.m. het ademen. Als je toch bang bent dat het hoeslaken vies wordt kan je evt. het bedje zo opmaken: - molton, - zeiltje, - hoeslaken, en daarop dan weer een flanellen luier dubbel gevouwen in de lengte. Daar ligt je beeb dan met zijn kontje/lijfje voor een gedeelte op. Een extra bescherming als het ware zeg maar. Succes. P.s. en als ik je een luier mag adviseren. Weet niet of je borstvoeding of flesvoeding gaat geven? Maar de New Baby luiers van Pampers zijn heel erg fijn. Die gele pakken zijn dat. Nu zijn ze tegenwoordig ook te koop met plasalarm (gele strip word blauw als ze geplast hebben) en dat is vooral fijn in het begin als ze nog niet zoveel plassen en je wel moet bijhouden wanneer ze geplast hebben. Maar de luier is ook erg persoonlijk hoor. De ene vind dat weer fijn en de ander weer dat. Is ook je eigen keuze. Vooral zijn deze luiers ook fijn omdat ze de dunne ontlasting bij borstvoeding goed opnemen. Ik in de kraam werk het liefste met deze. Succes met de keuze.
Klopt het ook dat je je voor je gevoel de dekentjes heel laag moet opmaken. Niet zoals je voor je eigen bed zou doen, maar dat het hoofdje in het midden van de wieg/ledikant ligt en het kontje bijna bij het voeteneind? Ik dacht zoiets gehoord te hebben, maar moet je dan niet heel veel deken onder het matrasje stoppen?
Marykay; dit klopt idd dat het laag opgemaakt word. Dit is voor de veiligheid zodat je kindje niet onder de dekenss kan kruipen en naar onderen kan zakken. Ze liggen dan als het ware met de voetjes bijna of zo goed als tegen het uiteinde aan zeg maar. Ook is een laag bedje vaak beter dat je kindje zich warm kan houden. Is niet zo'n grote oppervlakte dan als je het bedje gewoon opmaakt. De deken en laken van het ledikant kan je dan dubbel vouwen, dan hoef je niet zo te proppen met alles eronder. Of in de breedte erop leggen, maaar meestal word het eerste gedaan. De kraamverzorgende doet het anders ook nog voor hoor. Succes.
Maar als je het dubbel doet is het dan niet te warm? Voor de wieg heb ik een wollen deken gekocht. Nu zou het wel kunnen maar wat als het van de zomer 30 graden wordt? Voor het ledikantje heb ik wel een katoenen deken, omdat ik dan denk ik ook een slaapzakje erbij ga gebruiken. Alvast bedankt voor je antwoord!
Marykay: in principe kan een pasgeboren beeb haar temp nog niet goed op peil houden, dus ik denk niet dat het dan te warm zal zijn. Je temperatuurd in het begin ook nog regelmatig dus daaraan kan je ook zien of je beeb het te warm of te koud heeft. In zijn of haar nekje voelen is ook een optie, zolang het lekker behaaglijk aanvoelt is er waarschijnlijk niks aan de hand, maar als je klammige huid voelt of zweetdruppeltjes voelt of ziet heeft je beeb het te warm. En als het nekje te kouwelijk aanvoelt, even tempen en vaak is de temp dan ook wat lager. Mocht je beeb het ondanks de dubbel gevouwen deken toch te warm hebben dan zou je kunnen overwegen om de deken in de breedte erop te leggen wat ik eerder al vertelde. of een wiegdekentje gebruiken. Maar ik moet zeggen dat ik dit niet heel vaak tegen kom hoor. Evt. ook niet te dikke kleertjes aantrekken dan. Meestal word katoen geadviseerd voor dekentjes omdat dit beter ademt en niet te warm is. Je zou het evt. aan kunnen kijken of je dekentje ruilen bij de zaak waar je het gekocht hebt. En als het in de zomer echt 30 graden zal worden dan is je kindje als het goed is al wat ouder weer en zou je evt. alleen een lakentje kunnen gebruiken als ze zich daarmee goed op temp kan houden. Evt. ,met een zomerslaapzakje eronder. Succes. Hopelijk heb je hier iets aan.