Als ik een topic of een reactie lees, dan wil daar serieus mee bezig zijn. Maar soms lees ik zoveel elementaire spelfouten dat ik stop met lezen. Of dat ik wel verder lees maar onbewust de betreffende schrijfster als ongeletterd of laag opgeleid beschouw. Meestal gaat dat dan ook gepaard met simpel woordgebruik en met niet logische gevolgtrekkingen ("onderzoek toont aan dat iets bij 90% speelt, bij mij speelt het niet, dus het onderzoek klopt niet" of zo). Ik merk dat ik zo'n reactie dan vaak minder serieus neem. En soms de schrijfster. Wie herkent dit? En hoe ga je ermee om?
Ik ken het gevoel (qua spelling, 'als' en 'dan' verkeerd gebruiken, geen / foute interpunctie, etc). Wat ik dan meestal in het achterhoofd houdt: - Het is niet relevant voor het verhaal of het wel of niet correct gespeld is - Misschien dyslexie? - Getypt vanaf telefoon of iPad? Ik maak dan ook meer spelfouten omdat ik de toetsen minder goed raak Maar goed, soms haak ik inderdaad weleens af omdat ik me niet door het verhaal heen kan worstelen
100% herkenbaar. Negeer het verder, die mensen kunnen er ook niks aan doen dat ze laag opgeleid zijn, dyslectisch of wat dan ook. Het maakt ze niet meer of minder dan jij of ik op ZP. Als ik het verhaal echt niet kan volgen haak ik vanzelf af.
Dat probeer ik ook vaak als visie te omarmen "ze weten niet beter, etc, ze zijn minder opgeleid (dus minder rekening houdend met), maar daarom is hun mening wel gelijkwaardig!" etc. Maar toch neem ik ze minder serieus, sorry. En vooral al ze vreemde gevolgtrekkingen voor waar nemen.
Nu erger ik mij er soms ook aan, terwijl ik mij er ook schuldig aan maak als dyslect en iemand die vaak via een telefoon reageert. (Waardoor ik vaker spelfouten maak dan ik door heb) maar de spelling en zinsopbouw is regelmatig tenenkrommend!
Ik snap werkelijk waar niet waar je je druk om maakt. We zijn niet op de kleuterschool. Als iemand niet goed kan spellen, maakt hem of haar dat niet minder slim. Al vind ik wel dat reacties als; 'sorry ik typ vanaf m'n telefoon' wat raar vind. Dan let je toch gewoon beter op of verander je de fouten voor je je reactie wegstuurt. Maar verder; snap niet waar mensen zich druk om maken.
Leven en laten leven Niet iedereen is zo geletterd zoals jij... (en ja, soms stoort het mij ook wel, maar goed, geen reden om je meteen verheven te gaan voelen boven anderen)
Spelfouten maken wil niet gelijk zeggen dat je laag opgeleid of dyslect bent. Ik heb mijn hbo maar haal als en dan ook weleens door elkaar. Is het nu, gebeurd of gebeurt? het kofschip en het fokschaap snap ik al helemaal niet!
Ik herken het. Ik vind het zelf ook vervelend maar ik maak dan ook meteen associaties. Meestal probeer ik er maar overheen te lezen. Ik weet ook dat het aan mij ligt en niet aan de slechte speller, dat ik me zo erger. Feit is wel dat Nederlanders hun eigen taal erg slecht beheersen.
Ik kan mij er niet echt aan irriteren. Zie het probleem ook niet zo. Wanneer een topic jou daadwerkelijk zo aanspreekt, en je wil er serieus mee bezig zijn dan lees je daar overheen. Tenminste dit geldt voor mij. Ik heb geen tips voor je dus. Vooral een last voor jezelf. Succes
Ach we hebben weer een topic met dit als onderwerp. Ik krijg er serieus iedere keer weer, kromme tenen van. In jou ogen ben ik w.s ook een van die ''laag opgeleiden personen''. Weet dat mijn spelling ook verre van perfect is en je zult mij niet met allerlei ''dure'' woorden zien gooien. Maar als jij je daar aan stoort, dan is dat jou probleem. Niks mee doen, gewoon niet lezen en vooral geen topic erover openen. Vind dit overkomen alsof je wil zeggen; ik voel me boven de rest staan.
Haha Agter, ik ken het. En ik deel je bevindingen daarover. Nu zit ik zelf heel vaak op de iPad dus maak daar wel typfouten mee, thank you autocorrect. Alleen de dames die dan Pasen ipv passen typen of belen ipv bellen, kan ik mij ook aan irriteren. Je hebt toch wel fatsoenlijk Nederlands gehad op school? En dan heb ik t niet over de dames met dyslectie. Maar kom op, je weet best het verschil wel tussen 1 of 2 medeklinkers.
Ik heb niet zozeer moeite met verkeerde spelling (hoewel ik wel afhaak als het te erg is), maar ik heb meer moeite met allerlei aannames die meiden doen om de eigen mening te onderbouwen. En inderdaad de oorzaak-gevolg reacties, waarbij ik vervolgens persoonlijk geen logisch verband kan ontdekken tussen het genoemde gevolg en de oorzaak. Irriteer me er ook aan als meiden heel stellig dingen zeggen waarvan ik WEET dat ze niet kloppen. Soms reageer ik dan, soms laat ik het ook.
Zulke berichten irriteren mij... Ik kan me voorstellen dat je je eraan stoort hoor, echt waar! Maar dan meteen denken dat iemand lager opgeleid is? Ik heb sowieso een hekel aan hoog of laag opgeleid, net of je even een stempel komt zetten. Zelf reageer ik vaak(nu ook) via mijn telefoon, die vervormt mijn woorden nog wel eens, of ik sla een letter over. Sorry als dit niet te lezen is, ik heb 'maar' een mbo diploma