Zelf navelstreng doorknippen ipv partner?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Caruli, 23 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden.

Hier heeft mijn man (zoals bij de meeste denk ik hier) alle 3 de keren de navelstreng doorgeknipt.
    Nu ben ik eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig hoe dat voelt en is..
    Nou beval ik wel elke keer met een ks dus dan knip je het voor de sier na.. zogezegd.
    Maar toch.

Wie heeft er hier zelf de navelstreng doorgeknipt of wat zouden jullie in mijn plaats doen?

Dit word mijn laatste kindje, dus als ik het echt wil is dit mijn laatste kans. Weet alleen niet of mijn man het daar mee eens is..:)

2. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Als je het graag zelf wil doen, moet je dat gewoon doen!
    Vooral als het je laatste kans is. Ik zou niet twijfelen dus maar gewoon doen. Straks heb je het niet gedaan en heb je achteraf gigantisch veel spijt..
    En wat je man betreft, kun je hem dat gewoon uitleggen? Dat jij ook graag een keer wil mee maken hoe dat is.

3. nijnja

nijnja Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.177
    0
    0
    docent
    Haarlem
    Mijn man vond het niet zo bijzonder bij de eerste. We hadden het er eigenlijk helemaal niet over gehad, maar toen de jongste er was, riep ik dat ik het eigenlijk wel wilde doen. Dus we hebben het ieder een keer gedaan.

Als je het zo graag wilt, dan moet je het gewoon doen, je man zal het vast wel begrijpen!

4. tammy77

tammy77 Fanatiek lid

13 sep 2006
    1.168
    0
    0
    zeeland
    ik wil het nu ook zelf doen.
    ook omdat dit de laatste is.
    mijn vriend vind het goed dat ik het doe.
    ook wil ik nu vragen of hij deze keer onze zoon mag aanpakken.

dus als je het echt zelf wil,moet je dat zeker doen.
    dit is je laatste kans.

5. Triskele

Triskele Niet meer actief

nou zeker als je toch met een KS bevalt zou ik zeggen ,waarom niet, je man heeft alle keren al het grote geluk gehad dat ie jullie kleintjes in zijn armen als eerst mag (en kan) houden dan is dit toch een kleine opgave lijkt me, en het is ook meer voor de sier (in de zin van dat het niet op het moment supreme moet gebeuren dus je hebt de tijd)

Jij had er denk ik er een moord voor gedaan om je kinderen als eerste te kunnen vasthouden (tenminste dat zo ik zelf hebben dat gevoel) dus een navelstreng doorknippen terwijl het voor mij niet zo bijzonder is is dat voor jou wel en je man zal dat vast en zeker begrijpen...

Gewoon erover hebben en je reden uitleggen je man zal dat vast begrijpen, een bevalling per KS lijkt mij al erg genoeg... dit kan het nog een beetje leuk maken...

6. Ik heb het bij mijn dochter gedaan, man wilde het niet, vond het te moeilijk denk ik. Wat is zo'n navelstreng nog moeilijk te knippen zeg! Al met al wel bijzonder om te doen, dus zou het absoluut doen!

7. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Thanks meiden.

Ik zal het nog eens met mijn man bespreken, wil namelijk zelf geen spijt gaan krijgen maar hem ook niet voor zijn hoofd stoten...
    Hij vind dat een papa dat hoort te doen.
    Hij zegt ook altijd das taai, nou ik wil het ook eens een keer doen en de gyn is toch de eerste die het doet dus...

8. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    ik wil het bij deze meid ook zelf doen papa vond het bij de 2e doodeng maar heeft het toch gedaan.
    nu wil ik een keer! ;)

9. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik heb het bij Kenji wel gedaan.. simpelweg omdat het nogal chaotisch ging en niemand mijn bevalling daadwerkelijk gezien heeft :p
    Mijn vriend (toen ex) was wel snel naar boven gekomen, maar ondertussen stonden mijn ouders voor de deur omdat ik naar het ziekenhuis zou moeten (24 uur gebroken vliezen en amper ontsluiting) en de oudste lag te slapen... maar ondertussen had ik het al gefixed ;)
    Dus zelf doorgeknipt, weet alleen nog dat het erg taai was, verder weinig bijzonders.. maar ik ben ook wel behoorlijk nuchter in dat soort dingen.. O ja en mijn vriend en ik waren toen uit elkaar, dus heb eigenlijk niet eens aan hem gedacht op dat moment :p

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    We vonden het beiden eigenlijk een beetje "vies", zijn beiden ook iets te nuchter om het symbolische ervan te zien, dus bij de eerste heeft de VK hem maar doorgeknipt... Bij de tweede wilde ik het zelf wel doen. Ik vond het ook alleen erg taai, verder niet veel aan ;)

11. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb bij de oudste zelf de navelstreng doorgeknipt omdat mijn man het niet zag zitten om als het ware in zijn kind te knippen :).
    Het voelt vrij stevig, alsof je een stuk elastiek doorknipt. Ik vond het mooi om zelf te doen.

12. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Thanks voor jullie antwoorden.

Ik moet nog steeds even een moment hebben om het met mijn man te bespreken.
    En of het kan omdat hij op de ok bij het kind onderzoeken al mag knippen en ik dan op de tafel nog lig. Daar denk ik nu ineens aan... Dus weet niet eens of het mogelijk is.

13. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Ik wil ook graag zelf de navelstreng doorknippen. Mijn man ziet het inderdaad ook niet zitten. Ik vind het ook geen verplichting al vind ik het wel jammer dat hij het niet wilt doen. Ben benieuwd of ik in staat ben om het te doen straks. Kan mijn man wel mooi een foto ervan maken.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wil het deze keer ook wel doen. Mijn man boeit het niet zo en lijkt me wel leuk om een keer te ervaren hoe dat is!

Maar misschien heb ik daar op het moment zelf wel helemaal geen zin meer in haha.

15. roosje01

roosje01 Bekend lid

5 mrt 2009
    503
    0
    0
    brabant
    Ik denk dat het belangrijk is om dit met je man te bespreken. Ik heb die behoefte niet zo, mijn man vindt het leuk om te doen. Je moet doen wat je zelf fijn vind en zeker omdat je weet dat dit jullie laatste kindje wordt, je moet achteraf geen spijt krijgen!

16. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik heb het deze keer ook zelf gedaan. Bij de tweede hebben we het samen gedaan en nu hebben we afgesproken dat ik het mocht doen. Is wel appart.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Caruli, ik heb het beide keren zelf gedaan. Mijn vriend had van tevoren gezegd dat hij het niet wilde doen, en dat wat hem betreft de vk het mocht doen. Daar vond ik dat toch te bijzonder voor, dus hebben we afgesproken dat ik de eer zou hebben.
    Ik vind het ook wel iets hebben. Door die navelstreng door te knippen, heb ik mijn baby van mij losgemaakt, alsof ik daarmee zei: nu ben je helemaal van jezelf.

Achteraf denk ik: het is ook maar een symbool. Als de vk de streng had doorgeknipt had dat niets uitgemaakt voor de manier waarop ik terugkijk op de bevallingen, of voor het gevoel dat ik voor mijn kinderen heb.
    Je knipt een taai stuk 'rubberig touw' door, het geeft wel wat weerstand, maar toch lukt het in één keer (goede schaar, blijkbaar :)). Ook na een lange bevalling had ik daar met gemak de kracht nog voor.

In jouw geval? Leg het eens voor aan je man. Dat je nu, bij de laatste, toch eigenlijk ook wel eens een navelstreng zou willen doorknippen. En dan merk je het wel, hoe hij ertegenaan kijkt.

18. Alita

Alita Niet meer actief

ik zou dit misschien dan ook wel willen doen!

19. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ja en als hij het zelf ook wil kan ik ook vragen of de gyn hem bij de geboorte lang wil afknippen zodat mijn man een stukje kan knippen en ik daarna op de verkoever.
    Het idee van kindje los knippen van je is er bij ons toch niet omdat de gyn dat al doet..

20. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier gisteren aan manlief gevraagd en die vind het geen probleem.
    Alleen nu even kijken hoe het moet, of ze bij de afnaveling wel een stuk kunnen laten zitten zodat ik na de ok het nog kan knippen, al is het maar voor het idee en de foto ;)

Deel Deze Pagina