Hallo allemaal, Zoals de titel al zegt, hadden jullie specifieke wensen tijdens de kraamtijd? Ik ben wat dingen voor mezelf op papier aan het zetten en misschien zie ik wat over het hoofd dus als jullie suggesties hebben?
Voor de kraamzorg ; geen stagaires, geen rookster. Voor kraambezoek ; alleen op afspraak en als mijn man en ik beiden thuis waren. Verder had ik niet echt wensen, liet het lekker op me afkomen.
Ik wilde inderdaad ook geen stagiaires en geen rokers. Wij wilde ook iemand die niet allergisch is voor honden en katten en een beetje van dieren houdt. Aangezien wij veel huisdieren hebben. Wij hebben op de uitnodiging gezegd dat visite harstikke leuk is maar wel vantevoren bellen en we hadden een tijd dat we rusten. Als ons zoontje sliep dan gingen we hem niet wakker maken of wakker houden en als hij huilde wilde alleen ik en mijn man hem troosten. In het begin probeerde ik borstvoeding te geven en dat wilde ik alleen en in alle rust doen. Wij wilde ook niet dat onze zoon van hand tot hand ging.
Iemand die niet allergisch is voor huisdieren en die ook goed is voor dieren. (ooit een kraamzorg gehad die vond dat mijn hond en katten maar in hun bench/berging moesten) Verder qua bezoek: op afspraak, en niet na 19u! ivm onze oudste die gewoon naar school gaat/ging 1x is onze jongste van hand tot hand gegaan (opa's oma's oom's tante's Leuk zo'n grote familie) en daarna heb ik de hele nacht gezeten met een overstuur kleintje, dus sinds dien hielden alleen wij zelf haar vast, en maximaal 1 ander iemand
Nee. Omdat ik vind dat als ik het allemaal teveel wil regisseren, van te voren wil vastleggen, en dat lukt om wat voor reden niet, dat dat me meer stress gaat opleveren dan iets anders. Als blijkt dat de kleine heftig reageert op bezoek, dan zullen daar op dat moment actie op ondernemen en ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die dat niet zal begrijpen. Datzelfde heb ik ook met een bevalplan. Die heb ik dus niet. Ik wil bevallen en hoe dat maakt me dan even niet meer uit. Stagiaires en co-assistentes mogen er van mij ook gewoon bij zijn (zij moeten het tenslotte ook gewoon leren). Het enige wat ik tegen mijn man heb gezegd is als er iets is met de kleine na te geboorte en ze wordt naar de babykamer gebracht, dat hij dan met haar meegaat en mij gewoon laat liggen. Voor mij zal wel worden gezorgd door het personeel, maar ik wil wel dat hij bij haar is om te kijken/weten en zien wat er gebeurd en beslissingen kan nemen.
Maar toch, er zijn bepaalde dingen die ik graag wil in mijn kraamtijd. Ik vind het handig om deze op papier te zetten en hoop dat ze mogelijk zijn. Als er op dat moment blijkt dat iets niet kan, dan is dat maar zo..
Als je dat los kan laten, dan lijkt me dat ook geen probleem . Maar ik lees zo vaak dat vrouwen er bijna een trauma aan hebben overgehouden, omdat de bevalling/kraamtijd net ff anders liep dan helemaal in het draaiboek beschreven stond. Zo zonde, omdat ik dan het idee heb dat ze helemaal niet meer openstaan voor veranderingen in dat plan (die soms noodzakelijk zijn). Als ik iets wil perse in mijn kraamtijd, dan zeg ik dat tegen die tijd wel tegen de persoon die daar iets mee moet doen.
we hebben het over kraamtijd, niet over de bevalling Strijkkraal. voor de bevalling had ik geen draaiboek oid Als je specifieke wensen hebt qua kraamzorg, moet je dat op tijd aangeven. Anders staat er iemand aan je bed die je weer weg moet sturen of waar jij je aan ergert.. toch zonde. Handig als ze van te voren weten dat je geen roker of stagaire wilt dus.
Dat weet ik, ik heb ook voor de kraamzorg tijdens de intake geen speciale specifieke wensen op gegeven. Ja, ik wil borstvoeding geven, dat is echt het enige geweest. Hoe weet ik nou of ik iemand wel of niet mag? Zelfs als ik een waslijst aan wensen opgeef? Dat is mijn punt, ik denk dat ik zoveel kan willen op papier, zelfs dan weet ik niet of dat gaat werken. Voor hetzelfde geld eis ik een niet-roker die ik dan vervolgens niet mag maar kan ik ook een rokend persoon krijgen waar ik totaal mee weg kan lopen. Dat bedoel ik daarmee. Ik heb liever dat de persoon in kwestie mij het beste wegwijs maakt in mijn nieuwe rol als moeder straks, al dan niet rokend, dan dat ik iemand krijg die dan misschien wel aan mijn criteria voldoet, maar ik niet op mijn gemak bij voel. Dat bedoel ik ermee. En als blijkt dat de dame in kwestie niet bij ons past, dan bel ik het kraamzorgbureau en bespreek de mogelijkheid van een ander. Maar ik ben daar blijkbaar erg makkelijk in. overigens ken ik dan wel weer mensen die een compleet draaiboek hadden opgesteld voor hun kraamweek (en niet alleen voor de kraamzorg) ...
Zoals ik zeg, makkelijk voor jou dat je makkelijk bent Ik heb astma, en als er iemand aan mijn bed staat die net gerookt heeft, krijg ik het benauwd. Dus ik heb dat van te voren aangegeven, zodat ik niet in die situatie kom. Het is geen datingburo, dus ik heb geen wensen doorgegeven wbt karakter oid. Dat zie je vanzelf wel..
bij de eerste had ik geen wensen maar bij de 2de toch wel hoor! Voor de kraamzorg alleen iemand die veel verstand had van bv omdat het bij de eerste niet lukte mede door verkeerd advies. En met het kraambezoek liever niet in de kraamweek en ouders ook gewoon bellen vond het zo irri dat iedereen maar op de stoep stond. En bij de 3de zal ik nog meer wensen hebben ivm met een pnd die ik bij de vorige heb gehad. Voor de bevalling had ik geen wensen of een plan dat werkt toch niet
Hahahaha! Moest effe lachen om deze zin hihi! Ikzelf heb ook totaal geen eisen of plan, ik laat het gewoon op me afkomen.
Ik heb ook echt geen draaiboek opgesteld hoor, maar voor bijvoorbeeld mijn bevalling heb ik een aantal dingen er in gezet die ik graag wil, waar ik wil bevallen, dat ik in bad wil bevallen etc etc, maar voor hetzelfde geld gebeurt er iets waardoor het niet kan, ja dan is dat gewoon vette pech!
Enige wens die ik heb is dat mijn zhuis bevalling goed verloopt en ik wens geen knip/scheuren ik wens een makkelijk herstel zodat kraamzorg niet nodig is!
Ik wil geen vingerwijzertje als kraamverzorgster, zo iemand die je behandelt als een kind van 5 ofzo, heeft mijn moeder bij m'n jongste zusje gehad vandaar. Verder iemand die een beetje van honden houdt want ik vind het heel belangrijk dat mijn hond zoveel mogelijk overal bij wordt betrokken. Visite moet eerst bellen om wat af te spreken maar dat lijkt me logisch.
Ik wilde graag iemand die veel ervaring had met bv qua kraamverzorgster. Verder geen visite tijdens de eerste twee, drie weken behalve ouders en broers en vriendinnen die heel dichtbij stonden. In totaal 2 als ik het me goed herinner. Wat de bevalling betreft; (even offtopic) ik heb wel een bevallingsplan gemaakt. Het was geen draaiboek waar ik overstuur van raakte als het wat anders ging. Het maakte wel dat man en ik nadachten over zaken waar we niet meer over na hoefden te denken in het heetst van de strijd. Bijvoorbeeld ook als er gekozen moet worden tussen mij en baby. Ik vond het fijn dit besproken en opgeschreven te hebben zodat man een zware beslissing niet alleen hoefde te maken.
Ik denk dat ik alleen aangeef dat wij een hond en kat hebben, en dat diegene daar niet bang voor of vies van moet zijn. Verder maakt het me weinig uit.
Ik heb ook nog er in gezet dat ik privacy wil tijdens de borstvoeding en dat ik ook niet graag bemoederd word.
Ontopic: Ik heb aangegeven geen stagiaires te willen en geen dominante/autoritaire kraamhulp. Maar dat is vooral omdat dit in combinatie met mijn karakter waarschijnlijk niet goed zou gaan (kan niet zo goed tegen autoritaire mensen ).