Zelf ondernemen: foodtruck / eetkraam starten.

Discussie in 'De lounge' gestart door 14januari, 10 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 14januari

14januari Actief lid

9 mei 2018
    256
    213
    43
    Vrouw
    Ben heel benieuwd of hier mensen zijn die de stap hebben gewaagd en wat de goede en slechte kanten zijn.
    Ik zit er al een tijdje over te brainstormen om een ludieke eetkraam te starten en in het weekend festivals, markten, fairs etc af te gaan. Hard werken door weer en wind, heel afwisselend en lekker veel verschillende gezellige mensen tegenkomen! Van metal festivals tot fantasy fairs.

Wie deelt zijn ervaringen, good and bad?

duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  2. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Het klinkt heel erg leuk, maar volgens mij halen de meesten het niet. Er is nu ook flinke concurrentie van foodtrucks van grote merken. Een vriendin vd studie heeft het geprobeerd maar mislukte (koffie). En zoon van oude baas zat ook in deze business en vertelde dat in het najaar altijd al die foodtrucks weer te koop komen van degenen die het niet halen. De beste kansen heb je (denk ik) in de zakelijke markt. Maar dan moet je contract hebben met grote cateraars die altijd de catering verzorgen op congreslocaties enz.

Al met al, best moeilijk denk ik! Maar als je wilt ondernemen juich ik dat alleen maar toe :) maar beter ergens instappen waar nog behoefte aan is!

14januari vindt dit leuk.
  3. DQueen

DQueen Niet meer actief

Mijn vriendin heeft een foodtruck. Van haar weet ik dat het lastig is festivals binnen te komen, je moet je echt onderschijden wil de organisatie jouw kar erbij hebben. Ook vragen veel organisatoren een groot deel van je winst. Moet er bijv. met muntjes van de organisatie betaald worden en jij krijgt per muntje een x bedrag.
    De markten en braderien zijn voor haar lucratiever in ieder geval.

4. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Vraag me af of dit te combineren is met een gezin? Je kunt zo nooit een weekendje weg of in het weekend vrienden bezoeken of verjaardagen oid.

DQueen vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Zorg voor contracten. Festivals krijgen veel aanmeldingen dus zorg dat je de juiste mensen kent. Veel festivals kennen vaste teams van organisatie die alles organiseren en in goede banen leiden dus als je daar de juiste mensen kent helpt dat wel.

Ik doe zelf veel festival werk en hoewel ze echt open staan voor wat nieuws, kiezen ze het vaakst voor datgene dat ze al kennen qua naam en goed bevallen. Dus ik kom op veel festivals dezelfde mensen tegen (altijd leuk, valt vaak wat te halen haha Ook voor mij levert netwerken wel eens een lekker hapje eten op :p)

Ik vind werken op een festival veel leuker dan al bezoeker een festival doen :) ik hou van die wereld!

6. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Als het je droom.is zou ik er voor gaan, zelf lijkt het me echt niks. Onderhoud van zo'n bus, de regelgeving rondom hygiene en de VWA, vergunningen... En daarnaast: je hebt een vrij kort seizoen waarin je het moet verdienen, en in die periode werk je jezelf de schompes voor je hele jaar. Ik werk zelf in de trouwbranche, en vind het elk jaar best een ding om in de zomer veel sociale activiteiten die in het weekend plaatsvinden te missen. Vorig jaar ging ik voor het eerst in een paar jaar weer eens naar de familiedag bijvoorbeeld. En met een paar van die dingen kun je wel rekening houden, maar het zijn toch ook dedagen waarop je je omzet moet draaien...

7. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.531
    113
    Vrouw
    In combinatie met een gezin kan het best lastig zijn denk ik.... ben je bereid om veel gezinstijd op te geven ervoor?
    Ken iemand met een foodtruck, maar het is hard werken en veel regelen.. het is niet dat je zomaar overal kan gaan staan, je moet er veel voor doen en wel iets hebben wat ook een beetje origineel is....

8. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Leuk! Was afgelopen week op een food festival, grappig om te zien wat ze allemaal bedenken. Ben wel benieuwd wat je ideeën zijn, tipje van de sluier? :D

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Wat trouwens echt verbazingwekkend snel storm liep was een pizza toko. Niks fancy of hipster geval met veel te dure producten maar gewoon pizza. Bodems waren allemaal bereid en de toppings kon je kiezen. Daarna in de houtoven en in korte tijd had je je warme hap, met verse toppings voor een leuke prijs. Was goed druk! Ze begonnen ooit met 1 houtoven, ondertussen stonden er 4 ovens en 10 man personeel! Voor 1 tentje!

Wat ik je vooral wil meegeven, doe niet te exclusief. Die pizza doet het bv goed op een metal festival, bevrijdingsfestival en een lentefair. Is enorm maintream eten wat dat betreft. Mensen willen gewoon leuk betaalbaar eten, dat voedt en snel klaar is. (Niet voor niets dat de ordinaire snackkar ook nog steeds lange rijen heeft op festivals haha) Ik zie veel tentjes nooit meer terug op een festival die té hoog hipster gehalte hebben. Doelgroep net te klein, te hoge prijzen en missen daardoor de boot.

10. 14januari

14januari Actief lid

9 mei 2018
    256
    213
    43
    Vrouw
    Vooral dit idd! Het gaat me ook vooral om de metal festivals, elfia, lente fair, bevrijdingsfestival, rockabilly meetings etc.
    Vooral GEEEN exclusief hipster foodtruck gevalletje want de slagingskans daarvan lijkt me vele malen lager.

11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Helemaal goed! :) Zonder klanten, geen inkomsten! :)

Ik zou zeggen; ga gerust netwerken bij de festival organisatoren: dat zijn ook je potentiële klanten immers. Vraag waar ligt de behoefte, wat missen ze nog en hoe maken ze een keuze tussen de aanvragen. Doe dat wel op tijd iig. Maand voor een festival zitten ze zo in regel/stress modus dat ze niet altijd tijd hebben voor extra's. Hou ook in je achterhoofd dat je je foodtruck heel vroeg moet aanmelden, vooral bij grote festivals ligt alles al vroeg vast (echt heel vroeg).

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Iets anders... maar hier in de buurt lopen de rijdende frietkramen echt binnen. Als je een beetje goed prijst met ruim assortiment dan loopt dat goed. Moet je wel bereid zijn om op buurt en straatfeesten, teamuitjes e.d. te gaan staan.

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn vriend organiseert een paar keer per jaar een foodtruckfestival van formaat.

Hij zegt ook altijd dat de foodtruckhouders echt bizar hard werken. Bij ons afgelopen editie waren we van 11.00 tot 23.00 open. Vooraf moet je inkopen en bereiden, nadien schoonmaken.

Is het mooi weer ben je in no time uitverkocht en moet je hals over kop naar een super om bij te kopen en maken. Is het prutweer sta je met al je eten te wachten op niemand.

Ik blijf het leuke feestjes vinden, als bezoeker zou er niet aan moeten denken zelf in zo’n busje te staan minimaal 14 uur aan een stuk.

Iemand noemde nog onderhoud aan die bus etc, had ik nog niet eens bij nagedacht!

14. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
    Er staan hier vaak foodtrucks op plekken waar veel bedrijven zitten , als het dan mooi weer is loopt het storm bij de lunch!
    Dat lijkt me ook een stuk regelmatiger werken en makkelijker om een plek te krijgen dan bij festivals.

15. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Superjaloers, ik zou dit heel graag willen maar durf de stap niet te zetten.

Deel Deze Pagina