Dit berichtje/ vraag is voor mijn vriendin bedoeld. Ze heeft afgelopen dinsdag een keizersnede ondergaan. Kindje is geboren met 4010gram. Vanaf het begin is het kindje aangelegd en het wisselde wat hij bij haar dronk. Ook meteen begonnen met kolven en de afgekolfde voeding geven via een spuitje. Omdat het aanleggen heel erg wisselt en hij blijkbaar niet genoeg krijgt (is inmiddels 3680gram) krijgt hij bijvoeding. Sinds gister ochtend is ze thuis. Elke 3 uur legt ze hem aan, kolft daarna af en geeft de gekolfde voeding via een spuitje. Een flesje accepteert hij namelijk niet. Het kindje is vaak te slaperig om goed aan te happen, ze moet hem ook wekken voor de voeding omdat hij uit zichzelf niet komt. Daarbij heeft ze vlakke tepels. Al met al, het gaat moeizaam. Hebben jullie tips voor haar? (ps. Het is een paar keer wel goed gegaan, heeft dan minstens 10 minuten gedronken uit elke borst, het is dus niet zo dat het tot nu toe niet gelukt is)....
Misschien lukt het aanhappen niet goed genoeg, ze kan overwegen een tepelhoedje te gebruiken, ging hier vanaf die tijd echt perfect! En daarbij zou ik een lactatiekundige even laten meekijken hoe het gaat. Slaperig kan zoieso in het begin he! Het is niet niks voor zo'n ukkie om ineens niet meer in de buik van mama te zitten! Wat vooral goed in de gaten gehouden moet worden zijn de plasluiers, ongeveer 6 per dag is goed... Kan ook iets afwijken hoor!
Klinkt een beetje als de eerste weken van mijn jongste, wat een gestress! Bij ieder klein signaal aanleggen. Smakken, kreunen etc. dus niet wachten tot ze knuistjes sabbelen of beginnen te 'piepen' dat deed mijn dochter gewoon niet, die viel weer in slaap. De borst voorvormen zodat de baby beter kan aanhappen en zodra de baby niet meer drinkt borstcompressie toepassen. Is er al een lactatiekundige geweest? Dat zou ik als eerste doen.
Pfff hoop dat het haar lukt! Bij mij hebben kraamzorg en lactatiekundige meegekeken maar is het uiteindelijk niet gelukt en kolf ik fulltime zodat mijn mannetje toch BV krijgt. Hoop dat dit haar niet gebeurt dus eigenlijk de tip; kraamzorg en/ of lactatiekundige inschakelen!!
Inderdaad lactatiekundige. En vaker dan om de 3 uur aanleggen, dat kan ook gewoon terwijl hij slaapt.
Dit. Mijn ervaring is dat juist het voeden soms beter gaat als de baby slaapt. Een lactatiekundige kan ook nog een hoop tips geven, dus dat is echt de moeite waard.