slechte pap uitslag, lisexcisie of bmv?

Discussie in 'De lounge' gestart door Natja, 13 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Afgelopen zomer was mijn pap uitslag 2, een half jaar later was de uitslag pap3 en na colposcopie bleek dat het een cin3 was.
    Ik heb al een paar jaar klachten als pijn bij het vrijen en lage rugpijn waarschijnlijk door een matige verzakking.
    Na het horen van het nieuws cin3 dacht ik in eerste instantie haal er maar uit die handel
    Na het lezen van informatie over een baarmoederverwijdering twijfel ik
    Ik twijfel met name omdat het nogal wat gevolgen kan hebben zoals plasproblemen of op de lange termijn een andere verzakking
    Ook heb ik gelezen dat je ook al blijven de eierstokken zitten dat je dan toch last kunt krijgen van overgangs verschijnselen en het schijnt dat vrouwen die geen baarmoeder meer hebben later meer kans hebben op hart en vaat problemen:(
    Ik wil zo graag van de rugpijn, de pijn bij het vrijen en de onzekerheid die de uitstrijkjes met zich meebrengen af, maar ik wil hier niet incontinent of wat dan ook uitkomen:(

Zijn er meiden met soortgelijke ervaring?
    Wat zouden jullie doen of wat hebben jullie gedaan?

2. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jeetje , geen ervaring maar wil je toch even veel sterkte wensen :( wat ontzettend naar voor je :(

Dikke knuffel

3. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Dank je!!

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Mijn moeder was 39 en heeft haar BM laten verwijderen

Daar heeft ze bijna geen problemen mee gehad. Natuurlijk even een week herstellen maar daarna nooit weer last. Overgang heeft ze nu wel net last van omdat ze inderdaad de eierstokken nog heeft( ze is nu 54)

Moet ik zeggen dat mijn moeder een hele sportieve vrouw is en dus in goede conditie ( ik was toen 19 en heb toen ook het gezin even over genomen, vader leefde al niet meer)

Mijn moeder had een verzakking en vleesbomen

Zelf zou ik denk ik met de arts bespreken wat het beste is.

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik kan je niets vertellen over onze leeftijd, maar mijn moeder heeft 10 jaar geleden haar baarmoeder eruit laten halen, dit door een verzakking en complicaties waardoor ze hem eruit hebben gehaald tijdens de operatie.

Ze heeft geen klachten verder gehad, behalve dat wanneer ze ongesteld ging worden haar lijf anders reageerde dan anders. De eerste tijd voelde ze aan haar lijf dat ze ongesteld zou moeten worden, maar werd het natuurlijk niet. Achteraf is ze blij dat het eruit is, mede door de erge verzakking die ze had.

Heel veel sterkte!!

6. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    ik heb zelf gelukkig geen ervaring, maar mijn moeder had op jonge leeftijd al cystes in haar baarmoeder en eierstokken. en die zijn bij haar dan ook verwijderd op haar 35ste.
    nu weet ik van haar dat ze geen verzakkingen, incontinentie en ook niet in de overgang is gekomen toen, o en ze heeft [zover we weten natuurlijk] ook geen hart en of vaatziekte.

succes met deze moeilijke beslissing!

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Uhm, een slechte pap uitslag ( of cin ) is absoluut geen reden om je baarmoeder te laten verwijderen.
    Ik zou het dan ook niet doen.
    Ik had ook een slechte pap, met een slechte CIN ( II trouwens, volgens mij had ik in een ander topic CIN III gezegd ).
    Dit is verwijderd dmv een lysectie ( waar dus die CIN II uit kwam ) en daarna op de volgende controle pap1.

Het verwijderen van je baarmoeder kan vergaande gevolgen hebben. Denk aan overgang, hormoonschommelingen en al de ellende die daar bij komt kijken.
    Als het niet anders kan, dan is het niet anders, maar mijn baarmoeder laten verwijderen is het aller-aller-allerlaatste wat ik zou willen. Dat 'ding' met al die hormonen, is zo ontzettend belangrijk in je lichaam.

Ik zou dus een lysectie doen als ik jou was.
    Succes en sterkte!

8. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Bedankt voor je reactie!
    Ik ga maandag naar de gynaecoloog

9. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Dank je!

10. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Ook jij bedankt voor je reactie:)

11. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Bedankt voor het delen van je ervaring!
    Alleen een slechte cin is idd niet echt een reden om je baarmoeder te laten verwijderen, maar bij mij spelen ook nog wat andere problemen waardoor ik het toch overweeg
    Wat voor gevolgen kan het verwijderen van de baarmoeder dan nog meer hebben?

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Als ik naar de vrouwen in mijn omgeving kijk die hun bm hebben laten verwijderen, dan is het vaak pijn in dat gebied. Ernstige hormoonschommelingen, met de daarbij behoorde geestelijke toestanden.
    En mijn moeder zit al 15 jaar in de overgang.

13. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Pfoe dat is niet niks!
    Ik wil juist van pijnen af die mijn baarmoeder veroorzaakt:(
    Ik ben ook zo bang om incontinent te worden....
    Is jouw moeder meteen in de overgang gekomen? Heeft ze haar eierstokken nog wel?

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh, incontinent is ze inderdaad ook geworden.
    Haar eierstokken zijn dacht ik wel weg gehaald. Weet ik niet zeker, we hebben het over 15, 20 jaar geleden.
    Ze was begin 40 toen de bm er uit is gehaald, en is binnen een jaar in de overgang gegaan.
    Ik kan me mijn moeder niet anders herinneren dan dat ze het warm heeft, met een waaier wapperend.

15. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Als je eierstokken eruit worden gehaald raak je idd direct in de overgang.
    Mijn moeder was 30! toen haar baarmoeder verwijderd werd.
    Ik heb ook een pap3a uitslag gehad maar nog geen verdere onderzoeken dat is pas in juli.
    Maar ik wil absoluut niet met mijn bm kwijt wil nog graag kinderen!

16. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Mijn baarmoeder is 1 februari verwijderd. Heel in het kort ivm pijn en veel ander gedoe.
    De eerste twee dagen waren pittig. Veel pijn en koorts. Maar dag 3 was het ineens stukken beter. Nu gebruik ik al een paar dagen geeneens paracetamol meer. Echt in de overgang raak je biet, je baarmoeder doet niet zoveel hormonaals en mijn eierstokken zijn achtergebleven. Wel kun je in het begin wat ovetgangsklachten hebben omdat de doorbloeding veranderd, maar daar heb ik geen last van. Verzakkingen op termijn zijn wel een risico. Daarom let ik erg op dat ik écht niet til de eerste 6 weken.
    Ik voel me naar omstandigheden echt goed. Kan niet anders zeggen.

17. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Wat ontzettend naar voor je moeder zeg!!!

18. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Begrijpelijk dat je je baarmoeder niet kwijt wilt!
    Hoefde er bij jou nog geen onderzoeken gedaan te worden dan?
    Hopelijk krijg je in juli goed nieuws!

Ik zelf heb mijn baarmoeder niet meer nodig om een kinderwens te vervullen....

19. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Jeetje meid nog maar heel vers dus!
    Fijn dat je je inmiddels al weer wat beter voelt:)
    Is het risico op andere verzakking weg na die 6 weken?
    Succes met je herstel!!!

20. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Nee, dat is op langere termijn. Maar het verminderd het risico en het is niet zo'n heel groot risico.

Deel Deze Pagina