Pandan cake mislukt

Discussie in 'De lounge' gestart door DragonBaby, 23 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ik heb even een vraagje en ik hoop dat iemand misschien een oplossing ervoor heeft.

Ik maak vaker een pandan cake van het merk Pondan, soms lukt die, maar hij mislukt regelmatig.
    Hij krijgt dan zo'n dikke, harde, ei-smakende donkergroene rand.
    Ik dacht altijd dat het dan zou moeten liggen aan dat je de ei dan niet genoeg klopt.
    Nou weet ik dat de verpakking niet echt klopt, qua tijd heb ik altijd al veel langer moeten mixen dan erop staat.
    De eieren eerst moet je 3 minuten kloppen, die heb ik nou 6 minuten geklopt. En dan moet je als de mix en het water erin zit, ook nog eens 6 minuten geloof ik kloppen, dat heb ik 10 minuten gedaan.
    Vorige keer had ik hem op 1-5 staan op de hoogste stand, daarna bedacht ik me ineens dat ik de keer daarvoor hem op de 6-10 (geloof ik) had staan met de hoogste stand. (dat is de stand die je moet gebruiken als je slagroom ed wil kloppen, dus of dat nou echt ook moet..?)
    Dus tsja ik zou nou niet heel gauw denken dat het komt dat ik niet goed genoeg klop. Of zou het dan toch nog veel langer moeten?

Zou het misschien nog kunnen door de oven? Wij hebben een combimagnetron. Het kán wel, want het is wel een paar keer wel gelukt. Maar misschien dat de temperatuur dan niet goed is?
    Hij moet op 180 graden, maar dan verbrand die echt binnen no-time.
    Vandaag heb ik hem dan eerst op 110 graden gedaan, daarna 120 graden en op het laatst nog even een poosje op 130.
    Ik begon op 110 omdat me ergens bij staat dat ik hem eens wat hoger had gezet en die dan ook te snel aan brandde, maar ik wist niet meer welke. Dus ik wou hem niet al te hoog gaan zetten.
    Maar hij heeft er dus weer iets van 3 uur in moeten zitten voor die klaar was.. En dat is toch ook een beetje van de gekke..
    En dan alsnog is die dan mislukt.. Dus echt handig is het dus niet.

Wat kan ik nou nog proberen om hem wél te laten lukken?
    Toch maar nog langer gaan mixen? Eieren langer uit de koelkast houden van te voren? Toch de oven warmer doen? (en zoja hoe hoog zou dan handig zijn?)
    Ik vind het een beetje een te duur grapje om zelf even weet ik veel hoeveel te gaan maken om te kijken wat beter gaat.
    Maarja, dit is nou toch ook niet echt leuk, want ik vind hem zo helemaal niet lekker meer :(

Ohja, nooit meer kopen en maken is geen optie :) En ik vind kant en klaar ook zo duur voor zo'n klein stukje.. Dus dat wordt hem ook niet.
    En een oven van iemand anders lenen is ook geen optie om te kijken of dat wat wordt..

Dus.. Wie weet waar het dan toch mis gaat en wie heeft dé tip? :D
    Zou me heel erg kunnen helpen.

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb hem van de week nog gemaakt.
    Bij mij is hij nog nooit mislukt (niet te hard zeggen natuurlijk ;) ).

Ik had de eieren op kamertemperatuur (bewaar ze normaal in de koelkast maar had ze een paar uur van tevoren eruit gehaald), 7 eieren geklopt (ik heb een kenwood die het werk voor me overneemt, heb de garde gebruikt die je gebruikt om iets luchtig te kloppen) in 3-4 minuten. Toen het water en de mix erbij en 8 minuten geklopt (hoogste stand), toen de kokosmelk erbij (150 ml) en op een lagere stand erdoor geroerd (1 minuut).

Ik heb hem in een gewone oven gezet in een biscuitvorm van 25 cm (dan komt hij bij mij net boven de rand uit maar stroomt niet over), een uur op… ehhhh wat er op het pak staat voor niet hete lucht (ik dacht 170 zo uit mijn hoofd).

Ik doe het altijd zo en hij is altijd heerlijk luchtig, absoluut niet droog en lekker zacht overal.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Moet die niet op (hetelucht) 160 graden, 60 minuten?

Ik zorg voor een vetvrije kom zodat je de eieren goed kunt opkloppen. Dan mix erin en nog even door mixen. Dan rest erdoor spatelen.
    bakblik oid niet invetten en dan de oven in.

ik gebruik overigens wel een hetelucht oven. Als 160 graden te warm is zou ik eerst volgende keer 150 graden pakken en zo omlaag. Door te lang in de oven worden ze meestal niet lekkerder.

Bij mij ook nog nooit mislukt?

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zijn je ingredienten allemaal op kamertemperatuur? Want dat is heel erg belangrijk.

Welke stand in de combimagnetron gebruik je?

5. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Heb je een goede cakevorm gebruikt hiervoor?
    Bah, zo vies als die mislukt. Heb je alleen maar rauwe eismaak.

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Vervelend joh ts..
    Waar haal jij de mix als ik vragen mag?

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Averlach, niet invetten? Ik doe dat altijd wel, waarom is dat? Plakt het dan niet vast?

Ik gebruik trouwens geen hetelucht want die functie heeft mijn oven niet :).

8. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Normaal gesproken haal ik de eieren direct uit de koelkast, nu stonden ze er een keertje 20 minuten ongeveer uit om te kijken of dat verschil uit maakt.
    Water haal ik direct uit de kraan en kokosmelk is wel op kamertemperatuur, de mix zelf ook.

Ik gebruik de convectionknop op de combimagnetron.
    Zou zomaar kunnen dat dat ook al een fout is hoor haha, want nu ik er even zo over nadenk, brownies mislukken hier ook áltijd. Wordt één grote chocoladedrap :(

Ik gebruik een goede cakevorm ja, ik heb een siliconen tulband.
    Daar is als het goed is ook geen boter voor nodig, dus dat doe ik ook niet.

Wendy ik haal het hier bij de poelier. Maar ze hebben hem ook volgens mij wel bij iedere toko.

9. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Het kan heel goed zijn dat het de stand van je oven is. Sinds ik een echte oven heb en geen conbi magnatron mislukt er haast niets meer hier.

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.912
    15.583
    113
    Nabij Utrecht
    Convection stand is volgens mij de oven stand in combi met magnetron stand.
    Dat werkt dus idd niet. Door de microgolven wordt het dus hard. ;)

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Op 180 graden hoort een cake echt niet zomaar te.verbranden. Waarschijnlijk heb je tegelijkertijd de magnetron aan. Even de gebruiksaanwijzing opzoeken en alleen de ovenstand aan.

Combi zijn drama om mee te bakken. Heb ik ook jaren gedaan. Het lukt wel maar nu met mijn gewone elektrische oven lukt alles 100 x beter

12. naatasja

naatasja Fanatiek lid

17 jan 2012
    1.003
    71
    48
    Enschede
    Doe het zo kan niet mislukken koop een pandankleur bij de toko en doe die bij de schaal zonder kruiden...

Spekkoek
    Nodig:
    8 eiwitten
    250 g poedersuiker
    250 g boter
    10 eidooiers
    125 g bloem
    1 vanillestokje
    1 el koekkruiden
    2 tl kaneelpoeder
    1 tl nootmuskaat
    1 tl kruidnagelpoeder
    0.5 tl kardemompoeder

Klop de eiwitten met 1 el poedersuiker luchtig. Roer de boter met de rest van de poedersuiker glad, meng één voor één de eidooiers erdoor en meng circa 10 minuten door. Spatel eerst het eiwitschuim en vervolgens de bloem erdoor. Halveer het vanillestokje in de lengte, schaap het merg eruit en spatel door het beslag. Verdeel het beslag in twee gelijke delen. Meng de rest van de specerijen door één deel van het beslag.
    Verwarm de oven op 160 ºC bovenwarmte of met de bovengrill. Vet de springvorm in en bekleed met bakpapier. Verdeel 2 lepels wit beslag over de bodem. Zet de springvorm op een rooster in het midden van de oven. Bak eerst 10 minuten, giet de volgende laag van het andere beslag erop. Zet het rooster met de springvorm naar boven en bak 10 minuten. Ga zo door tot het beslag op is.

13. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb even de gebruiksaanwijzing erbij gehaald.
    Maar er staat bij: In de convectiemodus kunt u levensmiddelen koken op dezelfde manier als in een traditionele oven.
    En ergens verder staat ook: Aanbevolen gebruik, deze functie is ideaal om schuimgebak, koekjes, biscuits, scones, brood, puddings, grote fruittaarten en alle soorten gebak te bereiden.

Ik denk niet dat het met de magnetron samen is, want daarvoor zit een combinatiemodus... En daar staat ook bij dat het oven en magnetron is.

Veel andere keuze is er geloof ik ook niet echt.
    Hij heeft een auto cook functie, M/W, defrost, grill, combi, convection, steam cleaning en warm knop. Dus dan zou het één van die moeten zijn.

Ja ik wil nooit meer voor zo'n combi-ding gaan. We hadden eerst een hele fijne, maar die ging kapot..
    Deze doet helemaal niets goed.. Alleen de magnetron werkt prima. Croissantjes en pizza's maken erin lukt ook al niet goed, dan blijft die onderkant zo rauwachtig.
    Maar het is nou helaas even niet anders..

Naatasja, dat recept is voor spekkoek, is ook heel erg lekker, maar dat is weer wat heel anders ;) Evengoed bedankt voor het meedenken :)

14. naatasja

naatasja Fanatiek lid

17 jan 2012
    1.003
    71
    48
    Enschede
    Lol dacht dat het het zelfde was hahah

15. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Altijd een succes hier die groene cake, vorige week nog gemaakt. Bij mij is ie ook nog nooit mislukt. Ik denk ook dat het aan je magnetron/oven ligt.
    Ik bestel de pakken altijd op internet, ook voor mijn vriendin, scheelt weer in de kosten.

16. Islah

Islah Niet meer actief

17. Zonnestraal2

Zonnestraal2 Bekend lid

28 jul 2009
    793
    0
    0
    Naar wat smaakt pandan?

18. Islah

Islah Niet meer actief

Naar pandan...

19. Zonnestraal2

Zonnestraal2 Bekend lid

28 jul 2009
    793
    0
    0
    Ik heb er nog nooit van gehoord :)

20. Robynn

Robynn Fanatiek lid

18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    Minder cocosroom.. dat was de tip voor mij van een Indisch vrouwtje uit de toko.. misschien dat dat het is??

Deel Deze Pagina