Hoe nu verder, zindelijk worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 10 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon plast sinds een half jaar 's avonds op het potje. We vragen of hij erop wil, hij doet dat, plast en is trots op zichzelf.
    Maar er komt geen volgende stap. Eerst wilde hij 's ochtends ook, maar de laatste weken niet meer. Als we hem overdag verschonen en we vragen of hij op het potje wil, dan wil hij niet. Ik vind hem nog jong genoeg dus heb er niet zo'n haast mee, maar hoe merk je dat er vervolg in zit? Hij geeft geen signalen dat hij moet plassen, poepen gaat vooraf door een serie windjes maar hij wil dan niet op het potje. Ja, heel soms. Maar dat zijn echt toevalstreffers.

De laatste dagen blijft hij 's avonds eindeloos op zijn pot zitten zonder te plassen. Hij zit er gerust 20 minuten op. Ik verdenk hem er een beetje van dat hij op die manier het naar bed moeten uitstelt, maar omdat ik hem niet wil opjagen en allang blij ben dat hij op het potje wil, laat ik hem toch zijn gang gaan. Ik vouw dan wat was op en leg kleren klaar voor de volgende dag enz. Na een hele tijd komt hij er dan wel af, en dan doe ik hem zijn nachtluier aan. Dan heeft hij niet geplast op het potje. Terwijl hij 's morgens 5 van de 7 dagen doorgelekt is van urine in de nacht, dus zijn blaas zit dan wel vol. Hij drinkt overdag heel weinig, wil ook bijna niet drinken dan. In de avond heeft hij opeens enorme dorst en compenseert hij de hele dag.

Ik weet niet wat ik zelf kan doen. Hij geeft totaal geen "plassignalen", en als ik vraag of hij moet plassen zegt hij altijd nee,

2. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Ik heb nog geen ervaring met zindelijk maken.
    Maar dit komt in mij op, je vraagt hem of hij moet plassen dus het is een keuze.
    Misschien een idee om op vaste tijden te zeggen kom we gaan plassen.
    Wat ik al zei totaal geen ervaring hier, maar ik kreeg een ingeving💡.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik lees even mee. Hier gaat hij 's morgens op de wc en plast dan altijd. 's avonds wil hij eigenlijk niet want hij wil dan gelijk in de douche en plast dan dus daar.
    Vandaag geprobeerd hem elk uur op de wc te zetten, maar dat wil hij niet altijd. Hij heeft dus ook gewoon z'n luiers vol geplast.
    Was vorige week bij 't CB en daar gaven ze aan dat als je merkt dat de luier soms 1-2 uur droog is je dan met t echte werk kan beginnen.
    Hier geeft hij ook nog niet zelf aan dat hij moet poepen of plassen, alleen als hij op de wc plast zegt hij: kijk plas.
    Dus lees even mee om te zien hoe andere moeders vanaf hier zijn verder gegaan. Nog even wachten tot hij groter is en wat meer besef heeft of nu doorpakken?

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Fender noemt het juist allemaal poep, ook als het plas is.

Overdag is hij regelmatig een paar uur droog, maar ja, hij drinkt overdag ook minimaal. Denk dat dat eerder daardoor komt.

Was ik vergeten te zeggen, in de zomer in de hitte speelde hij in zijn blootje buiten, toen leek hij het wel te merken. Begon hij in zijn onderbuik te duwen en toen ik het potje pakte ging hij er meteen op, met succes. Een uur later nog een keer hetzelfde.

Als wij het aangeven 's avonds lukt het wel (meestal) maar zelf lijkt hij het niet te merken als hij moet. Poepen wel, dan zondert hij zich echt af, achter het gordijn of achter de bank gaat hij dan staan poepen.

5. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Er zijn verschillende methoden om zindelijkheid te bereiken.
    Lichamelijk is je zoontje oud genoeg om zindelijk te worden. Sommigen ouders kiezen ervoor het een beetje op zijn beloop te laten, andere ouders gaan echt actief met zindelijkheid bezig.
    Je moet doen wat voor jullie goed voelt.

Zelf ben ik voorzichtig het potje gaan introduceren en heb de kinderen er eerst op vaste momenten op gezet. Toen ze door hadden wat de bedoeling was, ben ik gaan 'doorpakken'. Dat betekende echt ee tijd voor uittrekken en de luier uit laten. Eerst in de blote billen, dan met onderbroekje en vervolgens ook met de broek aan. Dweil bij de hand..... Dit is intensief en betekent even veel wassen en dweilen, maar je zult snel verbetering merken (zit er na een paar dagen geen verbetering in dan doe je een stap terug en probeer je het over een tijdje weer eens).
    De oudste van mij was met net twee jaar zindelijk en de jongste met twee jaar en drie maanden ongeveer. Oudste was ook gelijk nachtzindelijk, bij de jongste heeft dat nog enkele maanden geduurd voordat dat helemaal goed ging. Nachtzindelijkheid kan je dan weer niet trainen......

6. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier heb ik het gewoon af en toe geprobeerd om op het potje te gaan zitten. op de psz ging ze ook wel eens mee als andere kindjes gingen plassen.
    thuis toen gewoon de luier uitgelaten en steeds gevraagd of ze moest plassen. heb 1 dag steeds moeten dweilen en de volgende dag was ze droog. daarna 2 ongelukjes gehad, maar al paar maanden helemaal zindelijk overdag :) ieder kind is anders. eerder was ze er ook niet klaar voor, met 3,5 was het ook zo gebeurd.

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wat voor veel kindjes helpt is cold turkey de luier uit. Dat is even een paar dagen afzien misschien maar zo leert hij het wel.

8. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Heel herkenbaar dat lang zitten op de pot zonder te plassen.
    Gewoon lekker laten gaan. Hij zit er iig op!
    Ik deed vaste tijden; in de ochtend na het wakker worden, na het middagslaapje en voordat hij in de avond ging slapen.
    En vooral complimenten geven als hij ging zitten: goed gedaan!
    Deed ook filmpje erbij aan, dan bleef hij zitten.
    Vervolgens vaker doen en om het uur.
    Na een tijd ging hij het zelf aangeven, maar duurde wel even.

9. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Bij mijn dochters werkte het het beste door gewoon de luier af te doen. De eerste 2 dagen lijkt het alsof ze er niks van snappen. Maar na de 3e dag merk je al dat ze het wel snappen en gaat het al heel goed.

Deel Deze Pagina