Er zijn hier vast genoeg mama's die zelf speltbrood bakken. Welke machine is het beste om te kopen? En waar halen jullie de ingredienten vandaan? Ik begreep op diverse websites dat de ene winkel echt spelt verkoopt, en de ander noemt het spelt maar is het eigenlijk maar gedeeltelijk. Ik wil het natuurlijk zo puur mogelijk. Ook las ik ergens dat je het beste een machine met een laag verbruik kunt kopen.
Ik heb een afk bakmachine. Ik haal mijn spelt bij voedingswaar in heemstede. Biologisch en niet al te duur. Ik gebruik 200 gram speltbloem en 300 gram speltbakmix van hen. Haal dan na de eerste maling de deeghaak er uit. Zo wordt het brood niet giga hoog en heb je geen groot gat aan het eind als het brood klaar is. Over 10 minuten is mijn broodje weer klaar, het ruikt hier al heerlijk
Ja, ik denk wel dat ik er juist wel wat van dat anders spul bij zou gooien. (weet even niet hoe het heet) Het is iets minder gezond, maar zo krijg je wel iets luchtiger brood dan alleen maar op basis van spelt. (Zoonlief doe ik geen plezier met puur speltbrood)
Ik doe er ook appelmoes in, zo wordt het wat zachter, en is het langer houdbaar. Er gaat ook olie bij. Verder nog wat lijnzaad. Op het recept staat dat er nog een ei bij moet, maar hier een ei-allergie, dus die laten we maar achterwegen
Appelmoes?! :O Heb je een linkje van dat recept? Ik heb nog nooit gehoord van appelmoes in brood haha Maak je dat dan zelf, of koop je het in een pot?