botercrème maak ik door: 100 gr margarine, 100 gr roomboter en 200 gr poedersuiker luchtig te kloppen met de mixer. ik smeer er alleen mee af, want vind het niet zo lekker als vulling. Je kunt het trouwens ook een smaakje geven. het eerste gedeelte van stap 8 snap ik wel: gewoon heel strak afsnijden, precies de taart zeg maar. haha, het is wel te merken wie hier de prof is! ik zie wel eens taarten van mamak voorbij komen, jeetje zeg... maar ja, dat is ook een echte prof he! en zo kan ik weer heel goed spuiten zetten, haha oja, vullen doe ik vaak met monatoetje en dan de luchtige variant! lekker makkelijk
De botercreme die ik gebruik voor vullen en afsmeren. Deze is erg lekker (gekopieerd van DLT) Dit wordt ook wel (swiss) meringuebotercrème genoemd of 1-2-3 botercrème. Dit laatste is een goede naam, want het is makkelijk en het staat voor de verhouding van de ingrediënten. Voor een taart van 25 cm: Ingrediënten: 140 gram eiwitten 280 gram kristalsuiker 280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding) op kamer temperatuur en in stukjes. * op erg warme dagen is het verstandig een gedeelte van de roomboter door margarine of kokosvet te vervangen (maximaal de helft). Dit zorgt voor meer stabiliteit van je crème. Werkwijze: Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is. Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de boter er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen. Als alle boter opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan. De meringue botercrème is een week te bewaren in de koelkast. In de vriezer 3 maanden houdbaar. Ik werk het zelfde als Mamak dus ik kan daar niks aan toevoegen
Over punt 7: Ik til mijn fondant steeds weer een stukje op, en leg het dan voorzichtig weer neer. Absoluut niet trekken, hier krijg je vouwen en plooien van. Het is lastig om uit te leggen maar kijk dit filmpje maar eens. Vanaf 2 minuten laten ze goed zien hoe je de taart bekleed. ‪Covering a Cake With Fondant‬‏ - YouTube.
Hoe doe je dat dan? 'kieper' je gewoon een monatoetje om? Doe je er verder nog iets tussen dan? Slagroom of botercreme? alvast bedankt!
Monatoetjes kun je inderdaad gewoon als vulling gebruiken. hier is favoriet de citroenkwarktaart met lemoncurd. Let wel op bij het vullen van je taart met een bavarois/mousse of iets vochtigs dat je een dijkje spuit van Botercreme. Dit voorkomt dat je natte vulling tegen de buitenkant aankomt. Anders kan je taart gaan smelten
De Leukste Taarten Maak Je Zelf! Dit receptje wou ik gebruiken voor de aarbeienmousse Wat een super tips allemaal, ik heb er erg veel aan! Heb vandaag alvast op de bloem geoefend, hier een voorproefje niet echt een scherpe foto is met mijn mobiel gemaakt Bekijk bijlage 169892
over monatoetjes: ja, die schepje je er gewoon uit en strijk je glad. niet te veel, want dan sla je de lucht eruit. ik smeer het nooit helemaal tot aan de rand en smeer altijd af met botercreme, nooit last van lekken gehad! hier zijn favoriet: browniechocolade (icm met harde chocolade en chocobiscuit), of de aardbeien of citroenkwarttaartmousse, jammie jammie!!! Wel de luchtige pakken he! niet de gewone!!
snap niet hoe jullie die taarten maken wow Vind ze zo mooi zonde om op te eten ik wil dit ik ook kunnen maar durf niet te beginnen
Misschien is het dan wat voor jou om een keer een workshop te volgen. Dan kun je zien of je het echt leuk vind
Hier mijn lieveheersbeestjestaart.. Het is zo verslavend! Dit taartje is gevuld met een laagje jam met banketbakkersroom en frambozenbavaroise..mmm.
als het nodig is voor de "rechtheid" dan wel, maar meestal niet... (klink nu net aslof ik elke week 3 taarten maak.. zie er wel uit alsof ik er elke week 3 opeet, hahaha)
ja ik denk dat ik inderdaad eerst een workshop ga volgen kijken of er vriendinnen zijn die er ook zin in hebben!! Leuk Leuk Leuk
bedankt voor de tips! ik ga het monatoetje zeker een keer proberen, lijkt me lekker en makkelijk! Ik wil graag een paar dingen aanschaffen om mee te beginnen en ben dus al aan het snuffelen op de leukstetaarten. Maar zie door de bomen het bos niet meer, ik zie uitstekers, mollen e.d. Wie heeft een tip voor een leuke goedkope uitsteker, waar ik veel kanten mee op kan. Hoe werkt een mol precies, kan iemand dat uitleggen, ziet er namelijk ook wel makkelijk en mooi uit? bedankt!
ik zou beginnen met de petal 5 set van pme.. mooie set waar je veel mee kan.. frillen van de blaadjes en in vorm drogen.. maar ook rozen mee maken of gewoon zo uitsteken en gebruiken.. wat betreft molds.. ze zijn wat lastiger maar niet onmogelijk.. een mold die ik veel verkoop is bijvoorbeeld de strikjes mold van fi