Zeker weten! Bedankt voor je snelle reactie! De krullen zijn dus simpeler dan ik dacht (je moet er maar opkomen), de bolletjes gaat ook wel lukken dan en de sliertjes voor slingers heb ik niet het goede spul voor, maar dat los ik dan wel anders op! Super bedankt voor je snelle reactie. Ik hoop dat de woezel en pip kleuren goed lukken, want dat lijkt me lastig. Op tijd beginnen maar!
Je kunt ook kauwgomballen gebruiken voor de bolletjes. En spiraaltjes laten drogen om het stokje lijkt me anders houdt het geen vorm
Als je marsepein gebruikt (geen idee of met fondant ook kan) en ik wil dat het stevig wordt. Bijvoorbeeld die krullen of onderdelen van strik. Doe ik ze altijd paar min in de oven op 50 graden. Snelle manier voor aan de lucht laten drogen. Die touwtjes van vlaggetjes kan je ook met chocoladestift van dr oetker tekenen (ook ff 5 sec in de magnetron zodat het er soepel uitkomt) of marsepein/fondant door je knoflookpers drukken.
Marsepein wordt zeker wel hard. Niet keihard maar hard genoeg om stevig te zijn voor strikken, bloemen etc dat ze niet inzakken. Ik doe het vaak genoeg. Laat maar eens een stukje marsepein op je aanrecht liggen. Na een week is ie echt wel hard. In de oven op 50 graden hoef je geen week te wachten maar een paar minuten.
Dan is het toch niet meer te eten dan? Gebruik sowieso nooit fondant omdat niemand het lust hier. Maar was een tip die ik gaf heh. Stevig/hard maakt het uit. Het is een manier om strikken en bloemen en dergelijke te maken van marsepein zonder dat ze in elkaar zakken.
Deze taart gemaakt voor mn zus dr zoon. Die schrijfeetstift was alleen vervelend. Volgende keer weer gewoon met chocopen dan kan ik weer mooi schrijven.
Ik zal het dan eens een keer proberen met de oven. Ik heb het wel eens aan de lucht laten drogen, echt wel meer dan een week. Maar die strik zakte tocht echt zo weer in.
Wauw wat veel reacties nog op mijn vragen. Ik werk overigens met fondant, omdat ik marsepein zelf echt niet lekker vind... Ik zal de ''krul'' dit weekend eens proberen als test, om te zien of het lukt om een stukje en laten drogen, hoe het resultaat is. Ik heb nog nooit een stapeltaart gemaakt en google net op dowels, maar zie dat die van hout of plastic zijn? Je doet toch geen hout in een taart lijkt mij (ja heb gegoogled op taart dowels en zag echt hout-achtige stokjes in taarten zitten...) Maar ik las dat het ook kan met bv kitkats... werkt dat net zo goed? Dat lijkt mij dan een makkelijkere oplossing. Overigens neem ik aan dat als je dowels koopt, je die steeds weer kan gebruiken toch?
ik heb kitkats gebruikt en het werkt net zo goed en is veel lekkerder dan wanneer je op een stukje hout of plastic bijt nog een voordeel : je hoeft het er niet meer uit te halen maar kan het gewoon mee opeten
zal even een foto plaatsen van de taart waar ik kitkat in heb gedaan de voorkant Bekijk bijlage 379542
Zodra je de bovenste laag eraf haalt zie je de dowels zitten. Gewoon eruit trekken en dan aansnijden. Is net als een ijsstokje, dat is toch ook hout. Kitkat werkt misschien in de winter, maar in dezomer kan het gaan smelten. En voor 4 of 5 lagen is hetgewoon niet stevig genoeg.
En dowels moet je precies op de goede maat afknippen dus hergebruiken is geen optie. Bovendien lijkt mij dat nou weer niet zo hygienisch. Pakje van 12 kost ietsvan 3,- en daar haal je er ca 36 uit.