Klopt, en in heel veel gevallen gaat dit natuurlijk gewoon goed. Maar met het bestuur van deze creche is voldoende mis. Het is niet alleen die ene rotte appel, het is het totale gebrek aan toezicht en personeelsbeleid. Over de gehele lijn is er dus iets mis. En dat kan je wel oplossen door meer controle en een waardering van het beroep.
Dat is Uiteraard heeft hier het controlerend orgaan gefaald, Maar nog blijft het een uitzonderlijk geval.
Ik zou mijn kind niet op eem kdv doen waar ouders de hele dag mee kunnen kijken. Echt, serieus... waarom hebben mense tegenwoordig toch zo'n hekel aan privacy? Natuurlijk moet er toezicht zijn op de leidsters en de groep. Maar geen ouders, alsjeblieft. Dan krijg je gezeur en gedoe omdat een leidster eerst een ander kind hielp voordat die van hun aan de beurt was. Of omdat kindje A zus of zo deed bij kindje B. En de leidster reageerde daar natuurlijk ook helemaal verkeerd op, want die had dat andere kind véél strenger aan moeten pakken. En oh ja, ik zag dat jouw dochter nog steeds niet zindelijk is. Dat is toch ok wat hè, die van mij is een maand jonger en die is het allang. Enzovoorts enzovoorts. Nee hoor, laat die kinderen lekker spelen onder toezicht van de leidsters. En zorg dat het toezich op die leidsters weer goed geregeld is door meerdere mensen op 1 groep te hebben en echt regelmatig omverwachte controles. Een unit-manager die regelmatig eens komt binnenwaaien. Bezoek van een GGD o.i.d. En inderdasd ook cameratoezicht dat zo nu en dan eens intern en eventueel ook extern wordt teruggekeken. Buiten dat natuurlijk goede begeleiding in de vorm van functioneringsgesprekken, voldoende personeel, mensen die gezondheidsklachten hebben goed ondersteunen etc. Ieder kind dat dit meemaakt, is er 1 teveel. Dus er moet veel gebeuren om dat toezicht goed te krijgen / houden. Maar ouders in de gelegenheid stellen om constant mee te kijken, is volgens mij een schijnoplossing. Een illusie van veiligheid. Dit soort mishandeling is heel ernstig maar komt gelukkig niet vaak voor. Maar als je dat op deze manier wilt oplossen, denk ik dat je er 10 nieuwe problemen voor terugkrijgt die misschien minder ernstig zijn, maar wel veel vaker voorkomen.
@tupp dat zijn inderdaad voldoende terechte bezwaren. De reden dat ik dit topic opende was de discussie die ik had met een paar andere ouders nav die mishandelingen. En zij voelden daar wel iets voor. Sterker nog, ze zeiden dat het in de toekomst ongetwijfeld zo ver zou komen. Vandaar mijn vraag hier. Maar met zoveel bezwaren denk ik niet dat dit er binnen 10 a 20 jaar inzit
Op het KDV waar onze dochter zit, hebben ze op de 2 babygroepen een ruit tussen de zaaltjes zitten, zo zien de 3-4 leidsters elkaar altijd, ook dus wanneer dit acuut nodig blijkt. Ze hanteren het 4-ogen systeem en dat voelt erg prettig. Verder werken ze met een electronisch registratie systeem waarin kindjes worden aangemeld bij aankomst en afgemeld bij weggegaan. Tussendoor kunnen ouders volgen met tekst en foto's wanneer ze spelen/eten/slapen/buiten zijn/en worden aantekeningen voor bijzonderheden geregistreerd. Er staat in het contract van de opvang ook dat er minimaal 2x een foto update gegeven dient te worden aan de ouders zodat je als ouder letterlijk ziet hoe je kindje zich die dag daar voelt. Ze werken op een hele prettige en kind-vriendelijke manier, en zijn ontzettend kundig in mijn ogen. Ik betrap de meiden nooit op een chagrijnige bui of kort lontje, het zijn lieverds en in combinatie met bovenstaande werkwijze maakte dat ik niet via camera's mee zou willen kijken
Toen wij onze zoon op het KDV deden 3 jaar geleden werd gesproken over cameratoezicht omdat toen die vreselijke zaak van Robert M aan het licht was gekomen. De leidsters gaven toen aan dat zij dit niet wilden en vroegen aan ons of we het daarmee eens waren. En dat ben ik volkomen. Ik wil niet dat die dames op hun vingers gekeken worden. Dat zou ik toch zelf ook niet prettig vinden op mijn werkplek. Bovendien moet je niet willen dat ouders ten alle tijden in kunnen loggen om te kijken wat de leidsters en hun kids doen. Voor hetzelfde geld maakt je kind een smakker en ga je je daar helemaal over opwinden, terwijl dat normaal ook zo vaak gebeurt. Ik denk ook niet dat je daarmee misbruik voorkomt. Ze gaan toch ook heel vaak met de kindjes naar buiten. Het kan overal gebeuren.
2x per dag een foto update vind ik wel erg overdreven, vraag mij ook echt af waar die leidsters de tijd vandaan halen.
Buiten dat ik als ouder het niet zou willen, zou ik als werknemer niet akkoord gaan met continue een camera op m'n neus. Stel dat jij op je werk continue gefilmd word, hoe zou je dat vinden? Je hebt altijd momenten dat je even op je telefoon ziet (misschien wel even belt met de school van je kind die ziek is, noem maar op) en als een ouder dan net even kijkt heb je direct de naam "dat leidster de hele dag op de telefoon zit". Of kind A bijt kind B en ouder ziet het gebeuren, word kind A savonds hard aangepakt door ouder B, lijkt me niet wenselijk. Daarnaast, ik zou m'n werk echt niet meer goed kunnen doen, zou continue bezig zijn met "hoe vind een ouder mijn handelen" ipv met de verzorging van het kind. Het zou heel ongemakkelijk zijn.
Kan je kan het overdreven vinden, vinden zij blijkbaar niet meestal maken ze er meer. Ook vaak groepsfoto dat ze fruit eten of dat er een verhaal voorgelezen wordt. Ze vinden het denk ik zelf ook leuk om een inkijk te geven in de activiteiten die ze aanbieden en dat de kindjes lekker aan het spelen zijn en aan het ravotten. Het zijn kleinere groepen en staan eigenlijk altijd met minimaal 2 en vaak 3 leidsters. (1 stagiaire vaak erbij)
het idee achter zulke dingen is leuk. Maar het feit blijft dat het tijd kost. Tijd die op zulke momenten niet of minder aan de kinderen besteedt kan worden.
Op het KDV van mijn dochters werd ook elke dag wel iets gepost op (gesloten) FB-groep. Meestal tijdens het knutselen of buiten spelen. Het is de bazin die zich daarmee bezighoudt, niet de leidsters. Ik vond het ook echt leuk om te zien. Nu zitten ze op school en worden er ook heel regelmatig foto's gepost op sociale media. Het is iets dat erbij hoort.
Kan ik me voorstellen. Ik denk wel dat het meevalt dat je 'direct een naam' zou hebben, of dat andere ouders zich gaan bemoeien met allerlei kleine zaken. In het dagelijks leven heb je daar toch ook geen tijd voor? Als er iets was voorgevallen op de creche (dochter had een wondje op haar hoofd bijv.) werd altijd bij het ophalen gezegd hoe het was gekomen. Ze had ook een keer een bijtwondje op haar arm, toen gaven ze aan welk kindje dat gedaan had en dat ze dat nu meer in de gaten zouden houden (was blijkbaar probleemgedrag van dat kind). Toen ik die moeder zag, ben ik die ook niet gaan aanspreken terwijl ik net op de hoogte was gesteld.
Wij hebben ook een app waar fotootjes en verhaaltjes worden gepost. Van de groep of van ons kindje. Ik vind het ook heel leuk. En het scheelt ze bij ons juist tijd. Waar ze eerst bij het ophalen een verslagje moesten geven, krijg je het nu in de app te zien. Dus ook voedingen, slaapjes etc.
Tuurlijk hoort dat erbij. Ik app ook foto's naar de ouders van mijn oppaskinderen. Maar buiten het feit dat dat veel minder tijd kost dan een website bijhouden werd hierboven gezegd dat er in het contract staat dat het per se 2x per dag moet. Sat vind ik wel iets anders. Als een leidinggevende dat doet scheelt ook al natuurlijk. De ervaring die ik ermee heb is dat dit soort dingen neerkomen op de leidsters.
Als ik dat soort risico's zou willen voorkomen moet ik gewoon stoppen met werken en zorgen dat er geen andere opvanger is. Ik vertrouw mn kdv, de leidsters zijn super en het voelt voor mij en mn man goed daar. We hadden ook de optie voor gastouder maar dat voelde gewoon niet goed dus al was het de enige oplossing, daar had ze niet heen gegaan. Ze heeft t super naar dr zin op de kdv, de kinderen reageren zoals je van kinderen verwacht en benaderen de leidsters open en in vertrouwen. Die kleine van ons strekt dr handjes uit naar de leidsters als we haar brengen. Zolang als ik dat zie bij wegbrengen en ophalen heb ik geen reden tot twijfel.
Nee maar jij komt ook best beschaafd over je wil niet weten wat voor ouders er zijn hoor Wij vertelden dat overigens ook nooit welk kindje het was, mede om die reden
Ja je krijgt natuurlijk met allerlei types te maken. Heb de leidsters onderling ook weleens horen klagen (en terecht volgens mij). Ook op school zie je dat er bepaalde ouders zijn die direct verhaal willen gaan halen.
Nee dat lijkt me niks! Ik denk dan dat iedereen zich overal mee gaat bemoeien.. Toezicht in kinderopvang moet zeker wel goed zijn en daar moet ook zeer zorgvuldig mee worden omgegaan. Maar niet door ouders te laten meekijken. En zogenaamde beveiligde servers daar zou ik ook geen vertrouwen in hebben eigenlijk..