Even een vraagje. Mijn dochter kwam vanmiddag rond 16.00 uur thuis en was lekker vrolijk, voelde niet warm of wat dan ook. Na een half uur werdt ze hangerig en wou ze op de bank liggen, waar ze gelijk in slaap viel. Gebeurd wel vaker, ze is bij opa en oma geweest dus vast moe van het spelen. Toen het eten klaar was maakte ik haar wakker en huilde ze het uit van de buikpijn. Emmer gepakt, maar ze moest niet spugen. Op de wc, gepoept maar gewoon normaal en buikpijn was niet weg. Sindsdien is ze ook echt heel gloeierig. Duidelijk koorts. Tempen vind ze verschrikkelijk dus maar weer op de bank gelegd waar ze weer in slaap is gevallen binnen een paar seconde. Tussendoor wel steeds wakker en dan huilen van de pijn, maar na een paar seconde weer in slaap. Net leek ze diep in slaap dus ik haar getempt. 40 graden koorts. Gelijk zetpil gegeven uiteraard. Maar nu... Hoe lang duurt het voordat de koorts moet zakken met een pcm? Als ik over een uurtje weer ga tempen moet het dan lager zijn? Met die kleintjes kan het natuurlijk snel stijgen en weer weggaan, maar ik heb eigenlijk geen ervaring met hoge koorts.
Mja hoge koorts kan net zo snel zakken/stijgen.. Maar als ze morgen nog steeds echt zo'n buikpijn heeft moet je er even zachtjes op duwen... Als het hard is of het doet veel pijn als je er op drukt is een rondje huisarts misschien wel slim.
Normaal maak ik me niet zo snel zorgen over koorts enzo maar als ze echt steeds zo huilt van de buikpijn, hoge koorts heeft en steeds in slaapt valt zou ik eerlijk gezegd de hap even bellen om te overleggen.
Ze is nu toevallig al een minuutje wakker. Ook getempt en nu 39,5 dus pcm doet zijn werk al. Ze huilt nu niet van de pijn. Geeft overigens wel aan dat ze pijn heeft.
Ik kijk het zowiezo nog heel even aan om te zien of de pcm nog meer gaat werken. Ze zijn hier bij de HAP vaak zo dat ze je met kinderen direct laten komen om vervolgens daar afgescheept te worden. Dat gesleep heb ik dan liever niet. Als ze zo suf blijft ga ik zeker wel bellen hoor. Nog even afwachten.
De paracetamol zal z'n werk vast wel doen, maar dan weet je dus nog steeds niet wat de oorzaak is van de koorts! Koorts krijg je niet voor niets, is een manier van het lichaam om te vechten tegen een ontsteking of wat dan ook. Zou dus echt wel even de HAP bellen en er op aandringen dat je langs kunt komen. Wie weet heeft ze een blindedarmontsteking (ik noem maar wat), daar moet je echt niet mee wachten!
Kinderen zeggen meestal dat ze buikpijn hebben, ook al hebben ze bv. oorpijn. Dat was hier ongeveer een jaar geleden met Eva ook, ze zei echt dat ze buikpijn had (en ze communiceert altijd heel duidelijk dus ik dacht ook écht dat ze buikpijn had) en had hoge koorts, dus ik maakte me ook zorgen. Ze at ook niets en dronk maar weinig. Naar de huisartsenpost geweest, ze konden niets vinden, wel nog urine ingeleverd, maar daar kwam niets uit. Na 2 dagen nog steeds hoge koorts en klagen over buikpijn, toen naar de huisarts geweest en ze bleek een fikse oorontsteking te hebben... Ze was trouwens ook erg duf voor haar doen, deed een paar slaapjes overdag terwijl ze vanaf 2,5 jaar niet meer sliep overdag, ik heb me ook best flink zorgen gemaakt. Bleek het dus ´gewoon´ een oorontsteking te zijn. Maar desondanks zou ik wel naar de huisartsenpost gaan. Liever een keer extra gesleep met een ziek kind dan een keer te laat.
Tja de HAP geeft dus nog een probleem. Ik heb geen auto en mijn moeder moet dan meerijden. En die vind het allemaal onzin. Gewoon steeds paracetamol geven en het is vast een griepje. Ze is nog steeds suf. Klaagt over buikpijn hoog in haar buik. Maar met optillen van haar hoofd klaagt ze ook over hoofdpijn. Toen ze net wakker was was het niet meer huilen, maar wel constant kreunen en draaien en zeggen dat ze pijn had.
Bel dan in elk geval even met de HAP om te overleggen. Als ze het echt niet vertrouwen en je kunt echt niet komen kan de arts toch ook bij jullie komen? (tenminste, zo werkt het hier bij ons)
Dat doen ze hier niet als vervoer een probleem is. Alleen als iemand niet vervoerd mag worden in een auto. Maar ik ga nu maar even bellen.. Eerst nog even tempen voor de zekerheid.
Ik zou de hap gewoon even bellen en zeggen dat je je zorgen maakt maar ook een beetje twijfelt. En je kan ook altijd een taxi bellen natuurlijk. Kan ze haar kin wel goed naar haar borst bewegen? Dat zou ik wel even checken.
Oh de temp is alweer verder gezakt naar 38,5. Ik laat haar lekker haar roes uitslapen (naast mij in bed) en hou het in de gaten. Heeft ze vannacht nog erge buikpijn of morgenochtend (als ze lekker doorslaapt) dan bel ik alsnog de HAP.
Heel goed, temp zegt alleen helemaal niks nu met paracetamol. Ze kan wel flink ziek zijn terwijl je het door de pcm niet merkt (daarom kan het ook best gevaarlijk zijn). Eva had destijds met pcm trouwens nog ruim 40 graden koorts, maar volgens de hap maakte de temp niet uit. Met 40 graden hoef je ook niet persé pcm te geven, liever niet zelfs eigenlijk. Ik geef het alleen als de kindjes niet kunnen slapen als ze ziek zijn.
Ok ja ik heb het eigenlijk gegeven voor de buikpijn. Maar goed, ze klaagt vaak over buikpijn en spuugt snel (zenuwen, te druk gemaakt) dus had ook wel verwacht dat ze griep zou krijgen en zou gaan spugen. Ze heeft in ieder geval weer een normaal kleurtje op haar gezicht (was echt heel rood, terwijl ze toch al getint is) en ik hou haar nu goed in de gaten.
Mja buikpijn omdat er bijv een blindedarmontsteking zit kun je vaak voelen... Althans, als je dan op dr buik drukt doet het veel meer pijn. Maar snoopy heeft wel een punt... Kinderen hebben altijd buikpijn... Willekeurig waar ze pijn hebben. Dus even checken kan geen kwaad. Die koorts komt ongetwijfeld ergens vandaan maar een hoop dingen zijn geen reden tot paniek. Eventueel wel heel vervelend en daar kun je prima de hap voor bellen. Daar zijn ze voor. En telefonisch advies scheelt al de helft. En wat betreft je moeder... Desnoods vraag je toch of 1 van je buren je even wil brengen? In geval van nood willen ze dat vast eens doen.
lastig... je wilt je niet te snel zorgen maken, maar natuurlijk ook zeker niet te laat.. Doet het meer pijn bij bewegen. Bv als ze loopt of springt ( zal ze nu niet uit zichzelf doen.. ) PCM onderdrukt de koorts alleen maar, dat zal het hoe dan ook doen zegt weinig over de oorzaak helaas. Misschien toch even overleggen i.d. telefonisch dan is het nog aan jou wat je ermee doet, maar slaap je vannacht misschien een stuk beter.. beterschap met je meisje