Zelf verse pasta maken, wie heeft tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Els25, 29 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Els25

    Els25 Niet meer actief

    Ik wil voor mijn verjaardag een pastamachine vragen. Ik ben gek op pasta, vooral ravioli en spaghetti en het lijkt mij zo lekker om zelf pasta te maken. Maar ik heb dat nog nooit gedaan. Wie van jullie maakt zelf pasta? Met welke ingrediënten? Nog tips?
    Ook jouw beste recept voor eigengemaakte pastasaus is welkom!
     
  2. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik heb een paar jaar geleden op de camping bij de miniclub in Italie zelf met mijn zoon samen spaghetti gemaakt (de sliertjes) was niet te eten dus zal het recept voor me houden :roflmao:
     
    Zara75 en Cindy1977 vinden dit leuk.
  3. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Wij hingen thuis altijd een waslijn in de keuken om de spaghetti op te hangen. Ik heb geen tips wat betreft recepten, maar die waslijn was super handig. :D
     
    Zara75, Els25, Iertje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Els25

    Els25 Niet meer actief

    Jammer dat het niet zo lekker was. Maar wel leuk om samen te doen.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  5. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Deed m’n vader ook altijd! Zo’n soortement rekje aan de verwarming.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  6. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Jamie Oliver heeft altijd wel simpele recepten voor pasta. Staan vast ook filmpjes van hem als hij het maakt op YouTube of zijn site, Facebook etc.
     
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Wat grappig dat jullie dat ook deden! Hier was het echt van de ene kant naar de andere kant van de keuken en met kerst hingen er doden konijnen enzo aan, die eerst uitgelekt waren in de schuur. :p ( stiefvader was kok)
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  8. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Was jouw stiefvader dezelfde als die van Youp van het Hek :roflmao:
    Sorry; flauwe grap
     
    Sado, Zara75, DQueen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Nee die waren te taai. :roflmao:
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.374
    113
    Het simpelste recept: 100 gram pastabloem op 1 ei (m) en een snufje zout. Dus 400 gr pastabloem is met 4 eieren, etc.
    Ik laat mijn keukenrobot kneden, want dat moet best lang gebeuren. En daarna door de pasta machine halen (steeds weer opvouwen en herhalen tot het mooi elastisch deeg is). Dan door het spaghetti hulpstuk oid en ophangen op een droogrekje.
    Zodra je iets anders toegevoegd wat vochtig is, gebruik je ook wat minder ei (bv spinazie, gedroogde tomaten, oid)
     
    Els25 vindt dit leuk.
  11. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Niet doen:roflmao:

    Nee zonder gekheid, ik heb het een keer gedaan. Ik stond 3 uur in de keuken, de hele keuken zat onder de zooi en ik kreeg de pasta voor de ravioli niet dun genoeg. Het was opzich wel lekker maar voor de moeite en tijd die ik erin heb gestoken vond ik het, het niet waard.

    Ik vind het dapper dat je het gaat proberen!
     
    Zara75 en Els25 vinden dit leuk.
  12. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Ik weet de verhouding niet meer precies maar dat kan ik opzoeken. Wij gebruiken altijd zowel gewone bloem als griesmeel.
     
  13. Aries

    Aries Niet meer actief

    Goed kneden is erg belangrijk. Het moet zo elastisch zijn dat als je een klein stukje pakt, er een bolletje van maakt en het tussen je vingers langzaam uit elkaar trekt, dat er dan een heel dun vliesje ontstaat waar je bijna doorheen kunt kijken. Als je dat probeert en het scheurt heb je nog niet lang genoeg gekneed. Zodra het goed is, laat het even een kwartiertje rusten voor je het verder verwerkt.
     
  14. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.292
    2.218
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Super leuk om te doen! Goede bloem gebruiken. Deeg na kneden goed laten rusten. Ik zou als ik jou was alvast even filmpjes van bijvoorbeeld jamie oliver online gaan bekijken om je voor te bereiden :)
     
  15. Els25

    Els25 Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties. Ik snap dat het best een lastige klus is maar het lijkt me leuk om het te proberen.
    Ik ga zeker de filmpjes van Jamie Olivier bekijken, goeie tip!
     
  16. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.292
    2.218
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Lastig nee, tijdrovend wel ;)
     
  17. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    400 gram patent bloem en 4 eitjes. Evt wat olijfolie om het elastischer te maken. En dan heel veel kleden en vaak door de machine halen. Ik vind zelf verse pasta het aller lekkerste en maak het daarom altijd zelf.
     
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    In het begin is het inderdaad een rommel en een gedoe, maar ik merkte dat ik er snel handiger in werd. Een goede machine is ook belangrijk. Leet op het deeg: voldoende elastisch, want het krijgt wat te verduren in de machine. Niet te droog (want dan scheurt het) en niet te nat (want dan plakt het). Je krijgt snel gevoel voor de juiste consistentie. Je kunt altijd nog bijsturen: beetje (let op: echt een beetje dus. eetlepel voor eetlepel) bloem erbij of beetje water (ook weer eetlepel voor eetlepel).

    Ik merk wel dat ik nog niet echt experimenteer met andere soorten pasta. Gewoon de basis en dan sliertjes in verschillende diktes. Of lasagne: dan ben je zo klaar.

    Wat ook belangrijk is, is om het deeg in delen te verwerken en de rest te laten rusten in folie. Anders droogt het uit. Niet onder een natte doek, want dan is het weer snel te vochtig.

    En als je ravioli wil maken: zorg dat de vulling uitgelekt is. Anders wordt alsnog alles nat en scheurt het in de machine. Of je moet zelf pakketjes maken, maar dan heb je grotere ravioli.
     
  19. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Hahahahahaha nou dit bedacht ik me dus ook lol. Mijn vriendin heeft ooit eens op een blauwe maandag in een opwelling zo'n apparaat in huis gehaald. Uren bezig geweest, liever zij dan ik. Ik vind de verse pasta van de Appie ook lekker hoor en scheelt me een hoop tijd. Maar goed, ik ben gewoon lui, geef ik ruiterlijk toe.:p
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Je moet het wel leuk vinden en een paar keer doorzetten. Als alleen het eindresultaat telt, dan zou ik gewoon voor de verse pasta's van de AH gaan ;)
     

Deel Deze Pagina