Zelf vertellen dat Sint niet bestaat of afwachten?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door giebel, 14 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Wij hebben altijd gezegd dat de paashaas een verkleed iemand is en van de kerstman ook. Dus zouden ze de link met Sinterklaas ook moeten leggen toch?
    Maar heb er zelf zulke mooie herrinneren aan,niet laten geloven toen ze zo jong waren was geen optie. En hoewel het nu tijd wordt de oudste in te lichten vind het nog steeds jammer.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter verzon zelf dat de Paashaas bestond, ook al hebben wij nooit geheimzinnig gedaan over wie de eieren in de tuin legde (opa ;) ). Ze zou zelfs in een magische paarse eekhoorn geloven als ik daar iets over zou zeggen... zeker als hij chocola geeft.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België is er eigenlijk een ingewikkeld verhaal over de paasklokken die naar Rome vliegen en de eieren gaan halen (vandaar de stilte van de klikken op stille zaterdag), en op Pasen in de tuin gooien. En de paashazen leggen die dan op hun plek.

    Héérlijk doordacht, vind ik altijd :D
     
    owly en Mop81 vinden dit leuk.
  4. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.023
    2.415
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Bijna net zo’n vreemd verhaal als een Sint die met de boot uit Spanje komt en de kinderen cadeaus geeft op z’n eigen verjaardag :roflmao:
    Bizar eigenlijk hè dat kinderen in al die onzin geloven :roflmao::roflmao:
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  5. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Mijn dochter is 7 en ik heb het afgelopen maart verteld. Ik kreeg dat als tip van een andere ouder van school. Ze zei dat je het beter een flinke tijd voor november kan vertellen dan in de sinterklaastijd. Mijn dochter keek toevallig op YouTube filmpjes van Sinterklaas en toen kon ik het er zo inkoppen. Ze was heel verbaasd, maar kon er gelukkig om lachen. Ik heb het verteld, omdat ze bijna naar groep 5 gaat en dan surprises gaan doen en dan vind ik het zielig als ze het van iemand anders hoort. Of als enige uitgedost in een pietenpak erbij zit.
     
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik lees hier dat veel ouders denken dat een kind in groep 5 niet meer gelooft als er surprises gedaan worden op school, maar dat is echt niet zo.
    Mijn dochters zaten dit jaar in een combigroep 4-5 en 5-6 en in beide klassen geloofden nog een behoorlijk aantal kinderen in Sinterklaas. Zeker de kinderen in groep 4 en 5, in 6 al heel wat minder, maar nog steeds een aantal. Groep 5 deed overigens nog geen surprise, omdat er teveel kinderen nog geloofden, dat checken ze van te voren bij de ouders. Sinterklaas komt in de hogere klassen nog snoepjes brengen en een keer zwaaien. 't is maar net hoe je het brengt.
     
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.576
    113
    Ik verbaas mij erover hoeveel kinderen op latere leeftijd nog geloven. Zelfs in groep 6... Waar al jaren lootjes worden getrokken. Waarom een kind zolang in die waan laten met een sproojesverhaal?

    Ook zie ik soms oudere kinderen de sint nog verdedigen terwijl klasgenootjes het al lang weten. Dan staat kind dus mooi voor gek. Hier vertellen wij het in groep 4 (dan komen de lootjes). En kinderen die het dan nog niet weten worden wel ingelicht door buurt/school etc kinderen.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier komen de lootjes pas in groep 6. ;)

    En andere kinderen houden hier (grotendeels) hun mond. Dat heb ik die van mij ook laten beloven en zeker de oudste heeft dat ook gedaan. De jongste vertelde niets, maar stelde nog wel eens ‘onhandige vragen’. :roflmao:
     
    Zana28 vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Waarom niet laten geloven? In zo'n verhaal geloven kan maar een paar jaar. Sommige kinderen genieten er zo intens van, nergens voor nodig om ze vroegtijdig uit die droom te helpen.
    En dat het kind voor gek zou staan is volslagen onzin. Kinderen die een ander daarom uitlachen zijn onopgevoede mormels en die ouders mogen zich wel eens achter de oren krabben.
    Een school hoort kinderen daar over niet in te lichten, hier wordt dat ook niet gedaan en verloopt het allemaal heel natuurlijk. Het ene kind gelooft in groep 3 niet meer en het andere in groep 6 nog. Elk kind in zn eigen tempo.
    En lootjes trekken en geloven in Sinterklaas gaat prima samen, dat doen wij al vanaf dat de kinderen heel klein zijn.
     
    TotalBella, Zonnestralen, owly en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.513
    7.310
    113
    Hier gaf het vanaf september/oktober zo veel spanning, dat we het de oudste in groep 3 verteld hebben. Januari of februari. Het lag nog vers in het geheugen, was erg verbaasd. Maar daarna ook op internet de acteurs bekeken etc.

    Bij de jongste hetzelfde, die had geen last van spanning, maar riep bij de aankomst al: dat is een nep Sinterklaas! Dus dat was ook prima zo.

    Helaas heeft de jongste het wel aan een vriendje verteld. :|
    "Ken je het geheim van Sinterklaas?"
    Nee, dat wist het vriendje niet, en die wou het toen natuurlijk wel weten ... :p
     
  11. Riverr

    Riverr Fanatiek lid

    27 aug 2012
    2.006
    156
    63
    Mijn zoon stelde al letterlijk vanaf groep 1 iedere sinterklaas periode allerlei vragen. (Waarom ligt er in alle winkels inpak papier en zakken? Waarom ziet deze sinterklaas er anders uit? Hoe kan sinterklaas net nog met de boot op tv zijn en nu met een andere boot bij ons aankomen? Etc etc)

    Ik heb altijd een vraag terug gesteld.. en afgelopen december, een uur voor we pakjes avond zouden doen vroeg hij; mama kan je mij alsjeblieft vertellen hoe het zit, ik moet er zo veel over nadenken want het klopt gewoon niet..

    Dus toen maar verteld, beetje onhandige timing maar ergens ook weer niet want ik kon hem meteen laten zien waar ik bijv de cadeautjes had klaar staan.
    Goed over gesproken en ik had het al aan voelen komen en ik had dat boek met een contract er in al de maand ervoor besteld. Die in dat uur nog samen gelezen, heel officieel laten tekenen en na dat uur kwam mijn vriend met zijn zoon (ze zijn even oud) en mijn zoon heeft echt keurig zijn mond gehouden. Echt heel goed gedaan! En de dag er na op school tijdens het feest ook.

    ik ben benieuwd hoe het dit jaar zal zijn, of de druk er wat af is.. ik betrek hem nu bij het kopen van de cadeautjes, overleg wat hij wilt hebben, etc.
     
    owly en amdaa vinden dit leuk.
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Bij ons op school kwamen de lootjes al in groep 1 :roflmao:, dus het heeft werkelijk nooit uitgemaakt wanneer ze t te horen kregen.
    Ze maken met sinttijd een cadeautje voor elkaar, allemaal,vanaf groep 1. Niks kopen maar iets maken voor elkaar. Het is echt ontzettend leuk!
    Oudste heeft t via vriendinnen gehoord, die kwam er zelf mee naar ons met wat dingen die ze had gehoord dus toen erop doorgegaan. Ze vond het zo wel prima, ze had een 'serieus gesprek' waarbij ze van haar wolkje viel erger gevonden. Nu ging t vrij logisch, ze vond t altijd al maar raar die verklede mensen, ze hoort her en der wat vallen, en nog even de echte uitleg bij ons :).
    Jongste zat in een kleine klas met veel meisjes en in groep 6 had de juf even geïnventariseerd bij de ouders en bleek op een enkeling na iedereen nog te geloven (zover we wisten dan), dus zelfs in groep 6 hebben we t nog even zo gelaten als ouders. Toen kwam ze er een paar maanden later ook zelf mee geloof ik, ik weet t niet meer precies. Beide kinderen vonden t zo wel best vertelde ze. Ik ben zelf echt wel diep van mijn geloof gevallen vroeger, geloofde nog heilig :roflmao:. Ik vond t ook oprecht helemaal geen leuk nieuws, was er echt sip van dat hij niet bestond.
    We hebben het overigens de laatste jaren een beetje in t midden gehouden, feiten benoemd maar niet bewust gelogen. Dus met vragen die ze stelden ze proberen ze zelf in te laten vullen.
     
  13. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.959
    128
    63
    Dochter gaat naar groep 4, heeft afgelopen jaar nog geen vragen gesteld. Maar gok wel dat dit het laatste jaar is. Zoon stelde in groep 4 al kritische vragen, maar toen de beste man eenmaal in het land was, was dat over. Toen ook in de zomervakantie van gr 4->5 over begonnen en het boek laten lezen.

    Begint dochter er dit jaar al zelf over, dan gaan we het wel vertellen.

    En al dat gedoe in groep 5; surprises en dus 'mogen' ze niet meer geloven. Grote onzin! Ik heb jaren groep 5 gehad. Onder de noemer Sint heeft het heel druk, dus in de bovenbouw helpen wij hem door voor elkaar iets moois te maken en te kopen. Kan ook prima als ze nog geloven.
     
  14. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.133
    7.723
    113
    Gelderland
    Mijn oudste zoon hebben we het in groep 5 verteld. Mijn jongste zoon (8) gaat na de zomer naar groep 6 en we hebben het een beetje in het midden gelaten. We hebben gevraagd wat hij zelf denkt en volgen daar een beetje in. Met de surprise ging het trouwens prima. De meester heeft bij alle ouders even gepolst en heeft daar goed rekening mee gehouden. Voor deze Sint vertellen we het nog definitief maar ik gok dat hij het wel weet ;)

    Onze oudste reageerde zwaar verbaasd en had het nog prima gevonden om te geloven. Vandaar de keuze om het nu wat langer zo te laten.
     
  15. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.243
    2.420
    113
    Vrouw
    Mijn dochters zijn 4 en 6 jaar. De oudste heeft af en toe wat vragen maar geloofd nog. Ik ga het ze niet bewust vertellen, maar ik lieg ook niet. Als ze het me op de man af gaat vragen ben ik gewoon eerlijk. Laat ze er zelf maar achterkomen.
     
  16. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Toen mijn oudste in groep 5 zat en in november heel verdrietig uit de knutselclub kwam omdat de kinderen haar daar uitlachten omdat ze nog in sinterklaas geloofde heb ik het maar verteld. Ze is er even best wel verdrietig om geweest want ze was toen net weer erg gelovig. De jaren ervoor stelde ze al wel vaak vragen maar toen konden we daar niet op ingaan omdat haar jongere broertje in de buurt was en hij het zeker niet voor zich kon houden. Gelukkig kwam ze er redelijk snel over heen en heeft het haar plezier in sinterklaas niet verpest en is ze dol op het maken van surprises.
    De jongste hebben we het daarom maar in de zomer voor groep 5 verteld. Hij geloofde toen nog en vond het erg jammer dat hij het geheim van sinterklaas wist, maar we wilden niet dat hij gepest ging worden omdat hij nog geloofde.
    Lootjes trekken werd op school vanaf groep 5 gedaan onder het mom van sint heeft geen tijd om langs alle klassen te gaan dus jullie mogen sinterklaas helpen en dan doen we alsof de kados van sint zijn. Dat vonden ze allebei niet gek want we trokken om het jaar ook lootjes met de familie want sint nam alleen maar kado's voor de kleine kinderen mee en de grote mensen wilden ook graag sinterklaas vieren dus dan gingen ze lootjes trekken en doen alsof de kado's en surprises van sinterklaas waren.
     
  17. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.963
    270
    83
    Oost-NL
    Omdat mijn dochter (6 jaar en gaat naar groep 4) haar kleren bijna opeet door de spanning rondom Sinterklaas, heb ik het pasgeleden verteld. Bewust in de zomer, zodat het nog niet zo speelde. En ik ga vlak voor die tijd het nog een keer bespreken denk ik.
    Toen ik vroeg of ze nog vragen had, was het enige wat ze zei: Sint op school is dus ook niet echt? (Ik: Nee.) Ohw, oké! En ze ging gewoon vrolijk spelen. Viel mij dus reuze mee!
     
  18. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Wij hebben het 2 weken geleden verteld. Het kwam eigenlijk terloops te sprake en vond het op dat moment een goed moment om het te delen. Vanaf groep 5 gaan ze lootjes doen en sinds vorig jaar bespeurde ik al enige twijfel bij hem.

    Hij reageerde prima en afgesproken dat hij er verder niets over zegt tegen andere kinderen, vooral jonger dan een jaar of 9/10.
     
  19. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.832
    371
    83
    8 jaar groep 5 (bijna 9jaar)

    Hij zei ineens hey mama op school vragen ze of ik het geheim van Sinterklaas weet...... Weet jij het geheim van Sinterklaas

    Daarna was hij vooral eerst heel boos dat hij het wist. Maar daarna samen kado voor broer gekocht en hij met oma samen kado voor broer en ons en t was goed

    Geen omslachtig gedoe met boeken. Zal je zien vragen ze erna mama ik snap t niet haha. Gewoon verteld zoals wij normaal ook dingen vertellen
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier kwam het vandaag ineens ter sprake, dochter bleek het stiekem al te weten zoals ik al had verwacht ;)
     

Deel Deze Pagina