Samenwonen, waarmee rekening houden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 10 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hoi Dames.

Vriendlief (woonachtig in België) en ik zijn van plan om dit jaar samen te gaan wonen. Op dit moment woon ik nog bij mijn ouders in met onze zoon.

Vriendlief werkt fulltime hier in NL nu en ik krijg een bijstanduitkering (ik studeer en ga ik sept examen doen) en we sparen ons rot, alles wat we opzij kunnen zetten doen we. Ook qua uitzet hebben we bijna alles al (behalve een bankstel en eethoek)

Ik weet al dat ik mijn uitkering kwijt ben als wij gaan samenwonen, dus we hopen het tijdelijk met 1 inkomen te redden tot ik klaar ben met mijn opleiding en dan wil ik daarmee aan de slag.
    Nu ben ik van alles aan het uitzoeken en nu begreep ik laatst van iemand dat als je voor juli gaat samenwonen dan heb je kans dat je zaken als zorgtoeslag e.d. moet terug betalen?
    We zijn (nog) niet getrouwd. Ik neem aan dat we met samenwonen ook fiscale partners worden?
    Zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn die ik vergeet, dan hoor ik dat heel graag.
    Ik moet toegeven dat ik er eigenlijk helemaal niets van weet, en helaas, mijn ouders zijn schatten van mensen maar zijn best wel wereld vreemd. Dus echt advies kan ik bij hen ook niet krijgen.

2. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Als je langer dan 6 maanden samenwoont, ben je idd automatisch fiscaal partner. Bij korter dan 6 maanden mag je zelf kiezen.

3. JChris

JChris Actief lid

22 feb 2015
    324
    66
    28
    Voor zover ik weet ben je niet zomaar fiscaal partners, tenzij het een koophuis is.. Niet automatisch na 6 maanden

4. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Jawel, hoor...

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Idd wel. Ook bij een huurhuis ;)

6. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Wij wonen samen (gehuurd) en zijn geen fiscaal partners. Alleen als wij gaan kopen (of een kind samen krijgen) worden we fiscaal partners.

7. Mackwek

Mackwek Actief lid

27 feb 2015
    443
    25
    28
    NULL
    NULL
    Je bent inderdaad niet zomaar fiscaal partner als je samenwoont (huren). Heb bij de afgelopen aangifte weer uitgezocht en wij wonen toch echt al 2,5 jaar samen. Maar volgens de belastingdienst zijn wij dit echt niet. Je kunt hiervoor op de site van de belastingdienst gewoon een stappenplan doorlopen. Een paar vragen beantwoorden en je ziet het vanzelf. Ik weet wel dat een van de vragen is of er een kind in het spel is. Dus of dit voor jullie zal gelden weet ik niet.
    Geef in ieder geval de verandering door bij toeslagen.nl. Mocht je ergens geen recht op hebben wordt dat gelijk Teruggekoppeld.

Waar ik afgelopem jaar tegenaan liep was dat ik meer was gaan verdienen....en toen had ik opeens geen recht meer op zorgtoeslag. Gevolg dat ik alles terug kon betalen!! Het was goedkoper geweest voor mij als ik gewoon hetzelfde salaris had behouden.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik neem aan dat je in Nederland gaat samenwonen? Want in België liggen de zaken anders...

9. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ja we gaan idd in Nederland wonen. (voorlopig)

Mackwek als ik jou goed begrijp is het dus eigenlijk wel zaak om ervoor te zorgen dat we (ik in dit geval) het recht behoud op zorgtoeslag dit jaar anders moet ik alles terug betalen?
    Berekenen ze dit aan de hand van beide inkomens of alleen het mijne?
    We hebben samen een kindje ja en hij heeft het ook gewoon erkend e.d.

10. Mackwek

Mackwek Actief lid

27 feb 2015
    443
    25
    28
    NULL
    NULL
    Nou je moet even uitzoeken of je fiscaal partner bent. Ik schat dat jullie dat zijn, en jij zult nu veel zorgtoeslag krijgen i.v.m. Je uitkering. Als dat straks gebaseerd wordt op het inkomen van je vriend kan je voor verrassingen komen te staan. En als je pech hebt kom je hier pas achter volgend jaar bij de belastingaangifte! Je zult vast ergens naartoe kunnen bellen, beter 1 telefoontje teveel dan een grote verrassing achteraf.

11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wanneer een huishouden bestaat uit 2 volwassenen en (stief)kinderen ben je fiscale partners.

12. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ja ik krijg best veel aan zorgtoeslag (72 euro). Ik zal dan inderdaad eens zien hoe dat zit. Wel vreemd dat ze een heel jaar terug vragen achteraf als wij niet eens een heel jaar samen zouden wonen. Maarja dat zal de belastingdienst wel zijn...

13. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Jullie hebben samen een kind dan word je fiscaal partners als jullie samen gaan wonen en op het zelfde adres staan ingeschreven, zowel bij een huur als bij een koophuis. In een situatie zonder kinderen hoef je niet altijd een fiscaalpartnerschap te hebben.

14. Mackwek

Mackwek Actief lid

27 feb 2015
    443
    25
    28
    NULL
    NULL
    Ik zeg niet dat ze het van een heel jaar doen. Maar als je dit zelf niet tijdig veranderd ontvang je zo een paar maanden onrechtmatig toeslagen. En dat kan stiekem best oplopen.

Er zijn mensen die hier voor hebben gestudeerd. Ik praat alleen uit ervaring. ;)

15. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik vraag me nu gelijk af of het niet slim is om mijn zorgtoeslag dan maar op te zeggen gelijk? Of denk ik nu weer raar.

16. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Mijn vriend en ik wonen nu samen (gehuurd) maar we zijn bezig om zwanger te raken en we zijn bezig met een koopwoning. Ik heb dus alles uitgepluisd bij de belasting en het zit dus zo; als we of samen een huis kopen of een kind krijgen worden we fiscaal partners. Dat betekent dus ook dat de zorgtoeslag opnieuw berekend moet worden op basis van jullie gezamenlijke inkomen. (Nu krijgt ieder nog apart)

Als dan blijkt dat jullie er geen recht op hebben (of minder) dan moet je over het gehele jaar tot nu toe terug betalen. (Stel in juni kopen jullie je huis, dan moet je tot aan juni het teveel ontvangen bedrag terug betalen)

Wij hebben hem dus nu helemaal stop laten zetten. Als we dadelijk een huis gekocht hebben dan voeren we onze inkomens wel weer door en kijken we of en wat we nog aan zorgtoeslag kunnen ontvangen. En dan kunnen we dit ook met terugwerkende kracht terug krijgen van af het moment dat we hem stop hebben laten zetten.

17. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ah kijk dat is handig om te weten. Als vriendlief en ik gaan samenwonen zijn we al fiscale partners (vanwege onze zoon) dus dan zou het stopzetten van mijn zorgtoeslag nog niet zo heel slecht zijn.
    Vriendlief krijgt geen zorgtoeslag dus daar hoeven we niet naar te kijken.
    Dan kunnen we dus wat jij wilt doen, later bekijken of we alsnog wel of geen recht hadden op zorgtoeslag.

18. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
  19. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    mijn advies is, ga in je gemeente naar een socaile raadslieden, die kan jou het best helpen met dit soort vragen, niet ten nadele van de dames op de forum hoor, maar ik zal dat het eerst doen,

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw

Ts heeft al een kind;)

Deel Deze Pagina