Samenwonen, waarmee rekening houden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 10 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hoi Dames.

Vriendlief (woonachtig in België) en ik zijn van plan om dit jaar samen te gaan wonen. Op dit moment woon ik nog bij mijn ouders in met onze zoon.

Vriendlief werkt fulltime hier in NL nu en ik krijg een bijstanduitkering (ik studeer en ga ik sept examen doen) en we sparen ons rot, alles wat we opzij kunnen zetten doen we. Ook qua uitzet hebben we bijna alles al (behalve een bankstel en eethoek)

Ik weet al dat ik mijn uitkering kwijt ben als wij gaan samenwonen, dus we hopen het tijdelijk met 1 inkomen te redden tot ik klaar ben met mijn opleiding en dan wil ik daarmee aan de slag.
    Nu ben ik van alles aan het uitzoeken en nu begreep ik laatst van iemand dat als je voor juli gaat samenwonen dan heb je kans dat je zaken als zorgtoeslag e.d. moet terug betalen?
    We zijn (nog) niet getrouwd. Ik neem aan dat we met samenwonen ook fiscale partners worden?
    Zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn die ik vergeet, dan hoor ik dat heel graag.
    Ik moet toegeven dat ik er eigenlijk helemaal niets van weet, en helaas, mijn ouders zijn schatten van mensen maar zijn best wel wereld vreemd. Dus echt advies kan ik bij hen ook niet krijgen.

2. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Als je langer dan 6 maanden samenwoont, ben je idd automatisch fiscaal partner. Bij korter dan 6 maanden mag je zelf kiezen.

3. JChris

JChris Actief lid

22 feb 2015
    324
    66
    28
    Voor zover ik weet ben je niet zomaar fiscaal partners, tenzij het een koophuis is.. Niet automatisch na 6 maanden

4. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Jawel, hoor...

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Idd wel. Ook bij een huurhuis ;)

6. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63