Zelf voelen hoe het kindje ligt?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Katalaya, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Wie van jullie heeft er ervaring mee om door de buik heen te kunnen voelen hoe het kindje ligt?

Ik las op het internet bij die week-tot-week-verslagen dat de vk het bij de 25 weken wel kan voelen. Nu ben ik zelf aan het voelen geslagen, en ik voel inderdaad wel wat verschil: een harde bol (hoofdje?) aan de ene kant, een zachte bol (kontje?) aan de andere kant... Als ik dan op zo'n bol duw, voel ik 'm soms aan de andere kant druk geven. Maar uiteindelijk lijkt het allemaal op elkaar, en kan ik niet echt conclusies trekken.

Ik probeer aan de hand van schopjes te ontdekken of dat van een handje of voetje komt, maar ik kan er nog niet wijs uit worden. De ene keer voel ik heel duidelijk een schopje, de andere keer voel ik een constante, maar bewegende druk/wrijving/golfbeweging. Ik had al voor mezelf uitgemaakt dat het schopjes c.q. draaibewegingen zouden kunnen zijn.

En misschien een rare vraag; kan dat gepor van mij geen kwaad? :) (Ik moet er niet aan denken dat als ik lekker onder de dekens in bed lig, iemand vanaf de buitenkant in mijn gezicht begint te duwen!)

Wie helpt me een beetje op weg?

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Denk je niet dat een verloskundige daarom een verloskundige is en daarvoor heeft gestudeerd?

3. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.818
    4.057
    113
    De vk kon het gisteren nog niet voelen bij mij. Volgens haar kunnen ze het meestal pas bij 28 weken voelen.

4. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Tuurlek. Maar dat neemt niet weg dat ik ook zelf graag iets leer.

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Met 19wk bij de vk voelde zij de beeb liggen aan (voor mij) rechter kant en dat het het ruggetje was en het hoofdje naar beneden.
    Dat klopte ook tijdens de echo.
    Voel het zelf wel dat ze tegen mijn buikwand aan ligt,maar dat komt omdat het aan de andere kant dan echt leeg is en de andere kant kei en kei hard. Zoooo leuk!

Voel zelf ook wel maar je moet natuurlijk niet de hele dag liggen te porren:D
    Ik doe het meestal lekker rustig in de avond als ik op de bank lig.

6. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ts stelt gewoon een normale vraag en vraagt niet om commentaar;)

7. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    ik voel het nu wel.. maar das eigenlijk ook omdat ik weet dat ze ingedaald ligt met dr hoofdje naar beneden.
    voel nu precies waar dr ruggetje en beentjes en voetjes zijn.
    Maar ik ben dan ook al 37 weken hihi.
    Met 26 weken liet de vk mij zelf voelen waar het hoofdje lag (ze lag toen in stuit)

8. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Ik kon het bij de 2e heel duidelijk voelen na 30 weken, maar dit kwam ook omdat ze veelal in dezelfde positie bleef liggen en het hoofdje altijd vast tussen mijn ribben zat.

9. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Ons kindje laat liever niet aan zich voelen. Vaak als de verloskundige voelde pakte ze even snel het echoapparaat om te kijken hoe hij nu precies lag omdat zij het hoofdje weleens voor kontje hebben aangezien. Blijkbaar verstopt ie zich graag een beetje als zij willen voelen:D. Inmiddels ligt ie al een tijd hetzelfde en is het geen probleem meer.

10. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik zat ook altijd te voelen. De vk liet mij ook altijd mee voelen zodat ik het ook wist. Zelfs hoe je kunt voelen of je kindje is ingedaalt hebben we me laten voelen. Best apart.

11. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Maar waar let je dan specifiek op? En hoe weet ik het verschil tussen kop of kont?

12. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Ik kon ht gokken op basis van de trapjes.

13. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.225
    525
    113
    Deze meneer hier heeft een duidelijke voorkeur hoofd links bijna naast me ribben en voetjes rechts onder ligt een btje schuin.
    Zie heel duidelijk dat dat t hoofdje is omdat het hard aanvoelt, en trappelt onderin meer dan boven in. Heb het eerlijk gezegd pok nog nooit boven gevoelt....

14. Dinges1989

Dinges1989 Fanatiek lid

4 mei 2012
    1.478
    0
    0
    Gehandicaptenzorg
    West-friesland
    Beetje flauw om zo te reageren zeg!
    Het is voor iedereen spannend en nieuw.. dat je het zelf niet zou willen weten oke maar ga daar niet bij een ander zo op reageren en hou gewoon lekker je mond !!
    (Sorry reageer nooit op zulke onzinne dingen maar vind dit gewoon nergens op slaan..)
    Ts, ben zelf nog niet zwanger geweest maar wel bij een vriendin gevoelt hihi maar indd hoofdje is harder als de billetjes .. logisch natuurlijk maar toch :)
    En uiteindelijk kan je ook het ruggetje voelen en weet je dua welke schopjes of kietel dingen waar vandaan komen :)

15. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ach... ik vervang ook zelf een kraanleertje, in plaats van een loodgieter te bellen. Heb ik niet eens voor gestudeerd. Moet ieder voor zich weten.

On topic: voel de trapjes inderdaad ook meestal rechts.

Bij de 20-weken echo heeft de echoscopiste met een popje (jawel) voorgedaan hoe KatBeeb lag: hoofdje linksonderin, rug omhoog.

Dat zou ongeveer kunnen overeenkomen met wat ik voel.

Dan is mijn volgende vraag: hoe vaak verandert een beeb van positie? Issie nog aan het rollen of buitelen, of is er al een voorkeurspositie?

16. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Het verschil tussen kop en kont is moeilijk te voelen. Mijn verloskundige dacht dat mijn baby goed lag, zelfs nadat ik zei dat ze in stuit lag. Maar dit kon ze toch niet voelen, ze dacht beneden echt een hoofdje te voelen.

Maar op de echo bleek het toch echt een stuit te zijn.

17. Anne1988

Anne1988 Actief lid

20 mrt 2012
    371
    0
    0
    Verzorgende IG ouderenzorg
    Schijndel
    Dat heb ik ook gehad... Baby lag met 34 weken goed, en al ingedaald volgens de verloskundige!
    Een week later had ik de 35-weken echo, en toen lag ze dus in stuit. Dat was wel ff schrikken zeg!!

18. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik voelde het altijd aan de bewegingen hoe mijn dochter lag. Waar de meeste bewegingen waren zaten haar armpjes en koppie altijd.
    Nu is het bij deze baby hetzelfde waar ik de meeste beweging voel ligt ze met haar koppie. :)
    Ik voel eigenlijk zelden, vind het een beetje eng om zo te porren.

19. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Ik probeer af en toe ook wel eens te voelen, maar net zoals Katalaya zegt zou ik ook niet weten wat ik voel.

Soms voel ik ineens een hardere bult in mn buik, terwijl de rest zacht is.. ik ga er dan vanuit dat het de billetjes zijn die de kleine dan naar achter (van hem/haar uit gezien) duwt.. maar zeker weten doe ik het niet.

Ik vind het zo apart om dat te voelen! Dan voel je echt een bolletje en soms van die bewegingen/draaiingen, echt geweldig!
    Normaal ik onze uk niet zo druk, maar laast in bed lag ik op mn zij, en ik voelde gewoon een bolletje.. had het idee dat ik echt om de kleine lag haha

Ach, de volgende keer ga ik eens aan de vk vragen hoe ik het het beste kan voelen.
    Ik denk zelf dat voelen niet veel kwaad kan, zolang je niet te hard duwt :)

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

kzou ook graag wetenwat ik voel, vooral savonds zie ik vanalles gaande op mn buik, rare bewegingen en het voelt heel raar maar ook cool aan maar wat ik voel? geen idee

Deel Deze Pagina