Wij hebben vorig jaar urgentie gekregen. Hier is het de regel: Binnen 1 jaar na de toekenning van de urgentie, komt de woningbureau met een aanbod. Wij zitten nu in maand 10, dus binnen 2 maanden zouden wij een aanbod moeten krijgen. Maar... Wat is de procedure als het de woningbouw niet lukt om een passende woning te vinden binnen dat jaar? Kan het nergens op internet vinden en de woningbureau verteld dat ze met zekerheid binnen 1 jaar een passende woning vinden. Terwijl woningen/appartementen met 3 slaapkamers niet voor het opruimen liggen.
Ik werk bij een woningbouwvereniging en mocht het bij ons niet lukken om een passend aanbod te doen dan verlengen wij de urgentie. Is er in een jaar niet 1 woning/appartement met 3 slaapkamers leeg gekomen dan? Dat kan ik me haast niet voorstellen.
Ik zou even bellen naar de woningstichting met deze vraag. Voor hetzelfde geld is er iets mis gegaan en zijn ze jullie vergeten ofzo.
Ik zou de woningbouw bellen. Het lijkt me niet dat er geen woning met 3 slaapkamers is vrijgekomen. Misschien zijn ze jullie vergeten. Raar overigens dat een urgentie voor een haar telt en eventueel verlengd mag worden zoals Nataly zegt. Dan lijkt een urgentieverklaring een beetje zijn doel mis te lopen. Urgent betekend volgens mij dateer dringend iets moet......
Wij wachten al 10 maanden op een aanbod. Terwijl een ander stel (zonder kinderen) uit ons appartement ook urgentie hadden gekregen, en zij zijn gewoon sneller weg dan ons ze hebben een eengezinswoning gekregen. Wij zitten met 3 kinderen (in totaal 5 personen) in een flatje dat normaal geschikt is voor 2 (eventueel 3) personen.
en je moet echt wachten op een aanbod? bij onze woningbouwvereniging is het de bedoeling dat je zelf actie onderneemt. dus zelf in de gaten houden of er een woning vrij komt en hierop reageren. doe je dit niet binnen de termijn dan verloopt die EN je bent je woonjaren kwijt en kan weer opnieuw onderaan de wachtlijst. hun zeggen hier gewoon dat als je niet reageerd het met de noodzaak van urgentie dan wel mee zal vallen.... en krijg je urgentie omdat je in een te kleine woning woont? dan mag je echt in je handjes klappen. hier krijg je alleen nog urgentie als het echt medisch noodzakelijk is. houd in, kreupel en/of half dood. en dan alleen urgentie voor flat met lift. geen eensgezinswoning. ja, voor de vluchtelingen, die krijgen ze wel....
nope. onder mensen die ook prima op de wachtlijst kunnen, net als de rest en die prima in een flatje kunnen. maar dat is een andere discussie maar goed, er is een stukje verdwenen uit mijn tekst. je krijgt hier nog urgentie als je gaat scheiden en met kleine kinderen achter blijft. maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je er echt alles aan gedaan hebt om in je huidige woning te kunnen blijven wonen. en natuurlijk urgentie als je huidige huis onbewoonbaar is geworden.
hier krijg je geen urgentie als de woning te klein is geworden.. ze zeggen dan gewoon glashard dat je weet dat de woning niet groeit.. ik had urgentie na relatie breuk en die was een jaar geldig.. moest zelf gewoon inschrijven op woningen en kwam dan bovenaan te staan..
Bij ons krijg je geen urgentie voor een jaar hoor, meestal voor een maand of 2 maanden en dan kunnen we inderdaad de urgentie verlengen mocht er niks passends zijn leeg gekomen. Wonen jullie soms in een woning die gesloopt wordt? Dan kun je opgeven wat je graag als nieuwe woonruimte wil en dan zoekt de woningbouw voor jou een passende woning. Dan komen urgenties van een jaar inderdaad voor. Jullie moeten dan verhuizen vanwege de sloop en moet de woningbouw jullie een andere woning aanbieden die voldoet aan jullie wensen.
Wow wat lang. Ik kreeg urgentie in Almere en kreeg 3 weken later een woning aangeboden. Veel succes in elk geval, hoop dat julie snel iets passends krijgen.
Ik kreeg zelfs om gezondheidsklachten geen andere woning... Ondanks dat mijn huisarts dit toch dringend adviseerde. Het was extreem vochtig, zo erg dat we voor alle gezinsleden (mijn man, ik en oudste dochter) een groot deel van de kleding moesten vervangen omdat alles gewoon verschimmeld was. Succes TS, fijn dat ze een te kleine woning tenminste als reden tot urgentie zien, bij de meeste woningbouwverenigingen is dat volgens mij niet het geval.
Hier bestaat urgentie niet eens meer. Alleen medische indicatie. De urgentie hebben ze vervangen voor het direct te huur model: 2x per jaar een huis boven de toeslag grens . Voor het aanbodmodel komen er 3 woningen per jaar vrij ongeveer. Oh en wij hebben vorig jaar 3 asielzoekers opgevangen en dit jaar nog 0, er komen gewoon nagenoeg geen huizen leeg.
Hier een medische urgentie en dat kwam ook neer op een jaar. De gemeente zegt op dat moment dat de woningbouw een jaar de tijd heeft om een 'aangepaste'/passende woning te vinden (zonder te kijken naar de punten die de arts aangegeven heeft). Zou hier neerkomen op minimaal 10 maanden, daarna kwamen de statushouders er overheen dus zou nog langer gaan duren. Uiteindelijk in overleg met de gemeente en vriend besloten dat vriend een woning voor mij gaat huren waar we dan op termijn (rond trouwen) ook samen kunnen gaan wonen. Je moet immers iets als je niet meer bij je voordeur kunt komen.