zelf vrij en kind toch naar kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door esmee1808, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik ga zelf ook wel eens eerder na huis en haal mijn meisjes pas later op (een iets ander situatie dan jij, maar goed).
    Ik race dan even lekker door het huis heen. Wanneer mijn meisjes dan thuiskomen heb ik de rest van de week alle tijd voor ze. Het huishouden is immers al aan de kant. (En je hoeft natuurlijk niet je huishouden te gaan doen, even bijtanken is toch ook prima?)

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Interessant dat vrouwen hier vaak last van hebben. Mijn man zit sinds december thuis. Ons kind gaat gewoon naar het kdv en mijn man voelt zich totaal niet schuldig. Terwijl ik me wel schuldig voel als ik een dag vrij heb en dan niets doe met ons kind!

Wij moeten ons eens wat minder schuldig gaan voelen met zijn allen!

3. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    mee eens! :) het lijkt soms alsof we onze kinderen iets "aandoen" als we ze naar een Go. KDV ofzo brengen(en zelf eens niet naar het werk gaan/hoeven) , als ik het een nare plek voor haar zou vinden of ze zou er nooit hebben kunnen wennen had ik wel een andere vorm van opvang gekozen. ze heeft het er goed, speelt met vriendjes en vriendinnetjes, leert delen en voor zichzelf opkomen. en het is vooral ook super fijn om haar weer op te halen en lekker te knuffelen en de verhalen aan te horen van wat er allemaal gebeurt is en hoe ze op haar peutermanier tegen die dingen aan kijkt.

maar zeg nou zelf..... we verdienen het toch allemaal om eens tijd voor onszelf te hebben (als je daar behoefte aan hebt natuurlijk;))

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    voor het kind is het juist belangrijk om een beetje vaste weekstructuur te hebben.
    Anders moeten ze steeds weer opnieuw wennen. Juist zielig dus.
    En ik breng de jongste ook naar het KDV als ik een dag vrij ben.
    Ik heb een lichamelijke beperking en af en toe psychische klachten en redt het simpelweg gewoon niet om het huishouden te doen en nog een leuke moeder te zijn als ik niet een paar uur in de week tijd heb om even alleen te zijn.
    Ik voel me daar regelmatig schuldig over maar geniet er ook van en besef heel goed dat wanneer ik helemaal instort we juist verder van huis zijn.

5. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Ik neem niet vaak vrij, maar als ik een atv dagje heb gaat mijn zoon gewoon naar het KDV.
    Hij vindt het geweldig daar en mama vind het geweldig om een dag geen mama te zijn.
    Heerlijk!

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ons zoontje van bijna 2 jaar gaat sinds januari naar het kdv voor 1 hele dag in de week en is nu aardig gewend. Deze week was het qua opvang eigenlijk niet nodig want papa was thuis, maar we hebben hem evengoed gebracht zodat hij in het ritme blijft en er niet een te lange tijd tussenzit dat hij niet gaat want dan wordt het voor hem juist moeilijker. Verder vindt hij het leuk en kon papa mooi wat dingen/klusjes in huis doen:).

Ik zou zeggen lekker doen hoor niets mis mee. Als je zelf bijv. 5 dagen thuismoeder bent en je doet je kind 3 dagen naar kdv vind ik het wel dumpen.

7. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Mijn kinderen gaan elke donderdag naar het kdv, omdat ik oa die dag altijd werk. Af en toe komt het voor dat ik vrij ben, maar ik breng ze dan wel weg. Omdat ze al maar 1 dag gaan en ik vind het ook nog eens heerlijk om een keertje een dagje voor mezelf te hebben!
    Ik ga dan lekker naar de kapper of even de stad in, of het huis is grondig poetsen... of ff bijslapen.

Ik vind het dus zeker niet raar, gewoon doen dus. :)

8. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Heerlijk een dag of meer voor je zelf!!

Ik heb in het begin wel Quinn thuis gehouden, maar ik dee hem er geen plezier mee, want hij raakte uit zijn ritme, en had dan weer echt een tijd nodig om aan het kdv te wennen. Dus als ik vrij ben gaat hij lekker naar het kdv, en hij geniet ervan. Dus wie straf ik er dan mee, helemaa niemand.

Maar ook zoals nu, Quinn is het weekend bij oma, Quinn wilde logeren, en ik, ik hang nu even op de bank, ben lekker in huis aan het rommelen, oma, Quinn, ik en papa blij!

Gewoon lekker van genieten, want een happy mama, is eenhappy kind :D

9. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik heb het echt NOOIT gedaan;) Bij vrij gewoon kindjes lekker thuis. Daar is de opvang niet voor. (is mijn mening);) Kijk als je zwangerschapsverlof hebt en je laat je kindje nog wel 1 keer in de week meedraaien om ze niet te ontwennen daar kan ik inkomen. Maar verder? nee ik heb het nooit gedaan en zal het ook niet doen.

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ook ik vind het helemaal niet raar. Over 3 weken ga ik met zwangerschapsverlof en mijn zoontje blijft gewoon naar het kdv gaan. Voor beiden is het prettig. Hij gaat heel graag naar het kdv en als ik hem thuis zou houden, dan zal ik hem echt iets ontnemen. Ik voel me er dus ook totaal niet schuldig over. Het was anders geweest als hij zelf het liefst thuis zou willen blijven.

11. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik denk er een beetje hetzelfde over als Tjilpje.
    Ik heb zelf geen kids, maar werk wel op een KDV. Daar zijn idd ook ouders die hun kind in de zomervakantie heel de week brengen, terwijl ze zelf 5 tot 7 weken vrij zijn! Dat vind ik niet echt kunnen... Tuurlijk, je betaalt er gewoon voor, maar als ik sommige kindjes zie, komen lange dagen 3, 4 of 5 dagen in de week, dus zien ouders al niet zoveel. Dan zou ik ze toch echt lekker thuis houden als je vrij bent, ga er lekker op uit met je kind! Sommige kinderen hebben dat namelijk erg nodig merken wij...
    Maargoed....iedereen denkt er anders over el er zijn ook verschillende situaties.

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dit is een totaal andere situatie die je beschrijft. Laten we het niet totaal uit z'n verband trekken alsjeblieft.

13. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik zie het totaal niet als dumpen, maar meer als regelmaat om je dochter elke week te laten gaan, wanneer dan ook.
    Voel jij je er goed bij en doet je kindje het goed bij het kdv, dan breng haar maar gerust af en toe een dagdeel ;)

14. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik breng mijn zoontje ook als ik vrij ben. Zo kan hij wennen (hij is nu pas 1 keer geweest) en dan houdt hij het ritme er een beetje in. Het lijkt mij zeker op zijn leeftijd belangrijk dat hij de leidsters en andere kindjes regelmatig ziet, aangezien hij nu best eenkennig begint te worden. Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen om hem daar huilend achter te laten omdat hij tussen "vreemde" mensen zit.
    Ik heb hem net als jij ook liever thuis, maar zal hem toch om bovenstaande reden brengen. Ik haal hem wel zodra het mag op en breng hem later. Ik maak er gebruik van om dan gelijk als hij weg is het huishouden te doen zodat ik alle tijd heb als hij thuis is om met hem te spelen/knuffelen etc. De dag duurt wel errug lang als hij weg is, mis hem dan echt wel. Ik heb trouwens flexibele opvang, hij gaat dus 2 dagen, maar het verschilt per keer welke dagen dit zijn.

15. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    ik breng mijn meisje ook wel eens als ik vrij ben....toen ze heel klein was deed ik dat niet, omdat het toen onhandig was ( ik werk op zelfde kdv waar ze heen gaat ) omdat ik dan moest kolven waar ik een hekel aan had en alleen deed als het niet anders kon en vond het juist wel fijn alleen maar haar te zijn. Was immers ook toen haar broer klein was vaak alleen met hem. En miste die momenten met haar wel...

16. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, dat mag je echt zelf weten hoor!

Ik denk alleen dat deze luxeregelingen er wel uit gaan binnenkort. Aangezien de opvangkosten voor de overheid de pan uitrijzen en de budgetten ruimschoots worden overschreden, zal er vast een meer controleerbaar systeem volgen met vergoeding preciezer conform het aantal uur dat je werkt oid.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Luxeregelingen? Je krijgt vergoed naar je inkomen en dus ook het aantal uren dat je werkt Dat die vergoeding lager gaat worden is duidelijk maar dat heeft niets te maken met je kind naar het kdv brengen als je zelf een vrije dag hebt genomen of niet werkt op die specifieke dag.
    rare gedachtenkronkel dit...

18. koala28

koala28 Niet meer actief

Hoezo luxeregelingen?:( Bij mijn werkgever werk ik gewoon 36 uur. Ook al ben ik af en toe vrij (wettelijke vakantiedagen).
    Al ben ik 3 weken vrij in bijv. juli, op mijn loonstrook komt toch echt te staan dat ik die maand gewerkt heb.

Daarnaast hoeft het natuurlijk niet alleen van de ouders en de overheid te komen qua geld en vergoedingen. KDV's mogen ook wat meer gaan inspelen op de exacte uren die een kind op een KDV zit. En niet zomaar simpelweg bijv. 11 uur per dag rekenen.

19. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    ben benieuwd hoe je dat dan voor je ziet, want zou het dan zo moeten worden dat iemand die tot bijvoorbeeld 14.00 werkt zijn kind meteen moet halen? en daar zitten ze in de opvang echt niet op te wachten.....
    Ik heb een zomervrij contract voor mijn dochter en ze is dus in de zomer 6 weken thuis en niet op het KDV, als ze me een contract konden bieden waarbij ik haar elke vakantie thuis zou kunnen hebben en dus niet zou hoeven doorbetalen zou ik dat zeker doen, scheelt ons namenlijk ook geld.... nu breng ik haar in de overige schoolvakanties wel naar het KDV omdat ik er voor betaal en ze het erg naar haar zin heeft EN ik het heerlijk vindt eens een dagje voor mezelf te hebben. vindt daar niets speciale luxe aan, ik betaal ergens voor en krijg daar iets voor terug, en dat is niet anders te regelen in dit geval.... en ik houd niet van geld "weggooien";)

20. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #40 luckybird, 19 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2011
    Ho ho ho, rustig ladies! Het is allemaal niet persoonlijk bedoeld. Natuurlijk snap ik dat mensen dit doen (sta er zelf ook niet negatief tegenover, lekker doen wat je zelf goed lijkt).

Mijn opmerking is juist bedoeld richting de kdv's, die dwingen de klanten nu is allerlei verplichte urenafnames en contractduren(11 uur per dag bijvoorbeeld, minimale contractsperiode, geen halve dagen mogelijk, geen vrij te nemen dagen/ruildagen mogelijk etc). Het is geen kritiek op mensen die opvang regelen voor hun kids, dus aangesproken voelen is nergens voor nodig. Er blijft nu alleen veel te veel geld stromen richting de kdv voor allerlei uren die niet gebruikt worden of hoeven worden. Ik snap dat je er gebruik van maakt al je ervoor betaald, logisch! budgetoverschrijdingen omdat de kdv's heel veel onbenutte uren incasseren.

btw: jammer van de dame die mijn mening even typeert als rare gedachtenkronkel, omdat ze zelf gewoon niet even verder denkt, maar mijn mening invult. Beetje denigrerend komt dat over.

Om over haar eigen heldere analyse maar te zwijgen wat betreft inkomen, dus uren dat je werkt... Als je 300.000 verdient, werk je dus heeeeeeeel veel uur in die redenatie. tuurlijk...

Deel Deze Pagina