Ik vind een kinderopvang echt voor werkende ouders en niet als je vrij hebt en dan je kinderen erheen brengen. Dit zouden ze vanuit de regering eens aan moeten pakken
Ik werk in onderwijs en in de schoolvakanties gaan mijn kids wel gewoon hoor. Soms eens niet, maar dat meld ik dan tijdig, maar ik zie het ook als tijd voor grote schoonmaak of eens een dagje sauna (wat anders maar moeilijk te plannen is). Ik voel me er niet slecht over. Kids hebben het naar hun zin, houden regelmaat en ik heb echt even tijd om dingen te doen en regelen. Dat deed ik voorheen - voor ik kids had - ook altijd in de vakanties. Daarnaast (minder belangrijk, maar toch) ik heb er al voor betaald en krijg het geld niet terug... Maar belangrijker voor mij: kids hebben regelmaat en ik haal achterstallig onderhoud (van huis en mezelf ) in!
Ik doe het niet. Ik werk zelf 32 uur en mijn dochter gaat twee dagen per week naar de creche. Als ik vrij ben, breng ik haar nooit naar de creche. Ik wil haar dan gewoon bij me hebben en alles wat ik dan doe, kan ze me bij helpen of bij zijn. Vrije uurtjes heb ik in de avond, als ze slaapt. Als ik straks met verlof ben, zou ik haar het liefst ook thuishouden. Maar ik besef me dat het belangrijk is dat ze nog wel in het ritme blijft. En dus breng ik haar nog wel die twee dagen, maar dan korter. Ik wil niet dat ze na die vier maanden helemaal uit de groep is en weer opnieuw aan het ritme moet brengen. Maar het liefst zou ik haar lekker thuis houden. Het zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar ik vind het toch sneu als kindjes 4 of 5 dagen gebracht worden, terwijl pappa en mamma thuis zitten... Bij mijn dochter op de groep zit ook een meisje waarvan de moeder niet werkt en zij gaat 5 volle dagen naar de creche. De moeder loopt meerdere keren per dag langs als ze boodschappen gaat doen. Dat snap ik niet...
Trouwens: als ik ze, door omstandigheden of vakantie, soms een week niet heb gebracht, vragen ze er ook om. Wanneer mag ik weer bij Bobo spelen? Zo'n straf is het dus niet voor ze. Met name de oudste heeft daar echt 'vriendjes'. Tuurlijk, op peutermanier, maar hij komt er zo graag. In de zomervakantie gaan ze meestal 2,5 week niet, en daarna is het echt weer alsof ze voor het eerst komen. Regelmaat is dus echt een goed argument hoor. Maar ik vind mama-time (of administratie/huishoudtime) ook een heel goed argument. Je bent met liefde en aandacht moeder, maar je bent ook nog altijd jezelf. En als de kans zich eens voordoet, mag je daarvan genieten!
Trouwens: TS heeft het over 4 dagdelen. Haar kids zijn dus doorgaans vaker thuis dan daar. Er wordt in dit topic regelmatig aangehaald dat kinderen maar 4/5 lange dagen daar zijn, maar op het KDV waar mijn kids zitten, is het gemiddelde contract voor 2 komma zoveel dagen... Op de andere dagen zitten de meeste kids dus thuis. Tis echt niet dat we ze nooit zien... Die van mij zijn 2,5 dag per week op het KDV. 2,5 werkdag + het hele weekend ben ik dus bij ze hè?! Wilde ik er toch ook nog even tegenover stellen.
Iedereen moet het zelf weten. Maar ik zou het niet kunnen. Als ik vrij was ging ik juist leuke dingen doen met Isabella. Maar goed, snap ook wel dat een dag sauna ook leuk is.
Ik geloof dat wij elkaar al eerder zijn tegen gekomen... dus ik zal er verder niet op ingaan.. je hebt jezelf al keurig toegelicht.. jammer dat je dat de eerste keer niet lukte.. Luxeprobleem van de kdv? jaja... meis... als je jezelf gelooft.. vind ik het prachtig.
Ik zit nu middenin mijn bevallingsverlof maar mijn oudste gaat gewoon lekker haar 3 dagen in de week naar het kdv hoor! En trouwens ook als ik "gewoon" vrij ben of vakantie heb en we gaan niet op vakantie gaat ze naar het kdv. Het komt niet eens in me op om me schuldig te voelen, ik genoot altijd van mijn dagen alleen en nu geniet ik van die dagen alleen met de jongste zodat ik met haar ook een band op kan bouwen. En straks gaat de jongste ook naar het kdv en zal het zo blijven gaan. Daarbij vind ik het van belang dat ze in een ritme blijft en vindt ZIJ het op het kdv gewoon helemaal super, ze kan daar al haar overtollige energie heerlijk kwijt. Dus in alle opzichten een win-winsituatie en eerlijk gezegd interesseert het me ook geen ruk wat anderen daarvan vinden Dus regering: pak mij maar aan!
mijn dochter (bijna 3) heeft er ook echte vriendjes, twee weken terug is ze doordat ze ziek was maar 1 dag naar het KDV geweest en heeft daardoor 1 van die twee vriendjes(haar allerbeste vriend zoals ze zelf zegt...) niet gezien, nou... ze hebben elkaar echt gemist, het was maandag weer dolle pret toen ze elkaar weer zagen na een week. ik wil het haar ook gewoon niet ontnemen als ik dat zo zie.....
Ik breng mijn zoon soms ook een dagje terwijl ik gewoon thuis ben. Maar dan moet ik al echt vrij genomen hebben, want ik werk in principe altijd op de dagen dat hij op het kdv zit. Ik voel me dan een beetje schuldig, maar geniet er tegelijkertijd ook van. Die stilte in huis...aaaahh... heerlijk gewoon. Ik lees hier dat veel mensen zeggen: moeders hebben ook recht op een dag rust, je kan alleen voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt, etc. Ik kan het niet laten om dan te denken aan moeders van vroeger (die vaak veel meer kinderen hadden). Die hadden nooit een dag vrij. Hoe deden ze dat?? En zijn wij niet gewoon watjes geworden?
Tegenwoordig niet meer, want het KDV zit in een dorp verderop waar ik langs moet als ik naar het werk ga. En ik heb nooit zin om er heen te rijden als ik niet moet werken Vroegah toen bracht ik de oudste wel eens naar het KDV als ik thuis was ( tijdens mijn zwverlof ) maar ook niet zo vaak. Maar goed, je betaald er voor dus je hebt er gewoon recht op. Prima toch? En sowieso voor het ritme is het wel fijn
luckybird, wat jij wilde zeggen m.b.t. de kdv's dat gaat echt nooit gebeuren. Das gewoon flexibele opvang en dat is voor de meeste kdv's niet te bekostigen. Die zijn juist bijna allemaal weg. Dus vrees voor je dat dat niet gebeurt. Zoals ik eerder zei, in de situatie van ts begrijp ik het goed, net zoals mama's met zwangerschapsverlof die dat voor de continuiteit doen. Maar dan is 1 dag ook voldoende, 3 dagen hoeft dan naar mijn mening niet. Ook voor mensen die in het onderwijs werken en 6 weken vrij zijn snap ik dat je je kindje elke week 1 dag brengt. Maar een gewone vrije dag besteedt ik met mijn dochter, dat is nl voor mij de ultieme manier om een vrije dag te besteden. Om naast mijn vriend natuurlijk, de dag door te brengen met degene waar ik het meeste van hou. Ik werk zelf op een kdv en wij werken met een ruilsysteem. Alle dagen worden genoteerd als een kindje niet komt. Dat loopt tot 31 december. Je hebt dan dus het hele jaar om die dagen in te halen. Kan bv ook op voorhand, dat je in de eerste maanden van het jaar alvast extra dagen komt omdat je weet dat je in de zomer er 3 weken niet bent. Een erg luxe regeling vind ik. Maar waar ik wel moeite mee heb, is dat er veel ouders zijn die dus elke ruildag precies gecompenseerd willen hebben, want ze hebben er immers voor betaalt. Dan denk ik wel eens, kijk je dan naar je kindje of naar je portomonnee???? Het is natuurlijk mijn mening.
Ik snap niet dat dit soort dingen voor discussie punten zorgen. Als je er zelf achterstaat met wat je doet, is dat toch prima!? Laat een ander maar lekker denken dat je een "vreselijke" moeder zou zijn in hun ogen. Tja ik zit nu in de ZW en mijn kinderen gaan ook 4 dagen. Ik voel me daar niet schuldig om (soms wel), en natuurlijk ben ik blij als ze weer thuis zijn! Maar dan zijn ze wel weer thuis in een schoon huisje, schone kamertjes, en mama die dan alle tijd voor ze heeft. Mijn oudste 2 willen ook perse daar naartoe, en ze vragen altijd of ik ze voor sluit tijd op wil halen... Doe ik natuurlijk niet altijd, maar ze hebben het iig erg naar hun zin!