Ja ik heb dus ook een kdv die alleen aan hele dagen doet en geen ruildagen heeft. Ik betaal dus gewoon voor 52 weken, ongeacht of ik vrij neem of niet. Als feestdagen op je kdv-dagen vallen, of een cursusdag van hun, worden die ook gewoon betaald, dan heb je ook 'pech gehad'. Wij mogen de kindjes ook niet voor 4-en ophalen ivm de rust op de groep. Dus ja als ik dan een halve dag vrij ben, geniet ik daar van en de kindjes genieten op het kdv @ Mikki. Ik denk dat het leven nu mentaal veel meer vraagt van moeders. Je moet werken, je moet een goede moeder zijn, je huishouden perfect op orde hebben, zorgen dat je er nog leuk uitziet, en ook nog in het sociale leven deelnemen. Dat was vroeger een stuk minder. En het grote verschil is ook denk ik, dat er veel meer mogelijkheden (geld voor luxe dingen) zijn dan vroeger.
Helemaal mee eens want mijn zoontje gaat nooit 11 uur per dag en zowel ik als de overheid betalen hier wel voor.
Dat vind ik inderdaad niet kunnen. Een dagje voor jezelf prima, maar als je helemaal niet werkt vind ik dat je geen recht hebt op 5 dagen opvang. Welke moeder wil dit uberhaupt, ik moet er niet aan denken. 2 dagen vind ik meer dan genoeg, ik heb geen kind om hem 5 dagen te dumpen. In uiterste nood zou dit tijdelijk moeten kunnen (bijv. als ik echt extra zou moeten werken omdat het financieel niet anders kan als mijn man thuis zit ivm z'n hernia ofzo).
Wat dacht je van alleenstaande vaders of moeders? Die hebben soms geen keuze. En om dat maar over ' dumpen ' te spreken, toont weinig respect.
we betalen 51 weken, tussen kerst en oud en nieuw dicht en betalen 10,5 uur per dag terwijl ze niet de volledige uren gaan. maar is niet anders ze gaat ook regelmatig naar het kdv als 1 van ons gewoon thuis is, ivm verplichte vrije dag of paar uurtjes eerder naar huis. brengen voor 9 uur ophalen na 4 uur en vind het heerlijk even tijd voor mezelf dan en voel me ook niet schuldig
Er staat duidelijk bij dat dit om ouders gaat die NIET werken. Als alleenstaand ouder heb je inderdaad vaak geen keus, dan zal je misschien fulltime moeten werken om rond te komen. Ook hebben ouders die alle twee werken niet altijd de keus. Dus hier bedoel ik ouders mee die niks doen en toch hun kind wegbrengen voor 5 dagen terwijl dit niet nodig is.
Ik heb al eerder gereageerd in de trant van: maak je niet te druk een keer een halve dag moet kunnen. Ik doe het zelf ook wel eens waarbij ik het huishouden doe of even lekker bij tank om er daarna weer 'helemaal' voor de meiden te kunnen zijn. Maar was ik hier soms lees, tjonge. Daarom sluit ik me helemaal aan bij Tulip!!
Het valt me bij dit soort discussies altijd op hoeveel er 'geredeneerd' wordt vanuit de eigen situatie of overtuiging en dat daar impliciet zoveel wordt geoordeeld over mensen die het anders doen. 2 dagen kdv is wel ok, 5 dagen staat bijna gelijk aan verwaarlozing, een boodschapje doen aan het eind van de dag als je kind op het kdv is 'mag' wel, maar je kind naar het kdv laten gaan als je zelf vakantie hebt 'mag' niet, enz. En dat voorbeeld van die vriouw wiens kind 5 dagen gaat en zij komt langs om boodschappen te doen slaat ook nergens op want die vrouw zal echt wel werken hoor, anders krijg je niks vergoed en ik denk dat niemand zich dat kan en wil veroorloven. Dus pas op voor je overal maar een oordeel (impliciet of expliciet) over geeft, zeker over mensen en situaties die je helemaal niet kent...
Die vond ik ook heel sterk, kan haast niet, geloof er niks van. Ze zou dan 5*11*6,25*52/12 = 1.490 per maand aan opvang betalen en dan zelf thuiszitten en niks terugkrijgen van de Belastingdienst. Als die vrouw zo graag van haar kind afwil kan ze voor dat geldt ook een prive nanny inhuren.
Klopt inderdaad dat er snel een oordeel klaar staat. Ik ben degene die soms even lekker naar de sauna gaat als ik schoolvakantie heb en mijn kids wel op het KDV zitten. Lekker toch. Maar in dit topic voel ik me daar schuldig over door termen als dumpen en zinnen als: je hebt toch een kind om er van te genieten. Wie zegt dat ik niet van mijn kinderen geniet? Juist enorm! En ik geniet er ook van dat ze zo graag met hun vriendjes daar spelen. En die liedjes en knutselwerkjes die ze mee naar huis nemen. Er zitten voor- en nadelen aan het KDV, maar ouders zijn ouders zoals ze dat willen zijn. Sommige ouders willen dat volledig full-time zijn, anderen blijven werken en zijn daarna volledig en altijd voor de kinderen en weer anderen werken, zijn er daarnaast voor de kids maar pakken die kansjes die zich voordoen om even een dagje voor zichzelf te hebben. Niks mis mee toch? En ik ga me er verder dus ook echt niet meer rottig over voelen!
Hier hetzelfde! Als ik straks verlof heb, zal de kleine gewoon maandag en dinsdag naar de GO gaan. Volgens mij is het voor kinderen juist fijner om die structuur te blijven houden dan soms wel en soms niet naar de opvang.
Hier doe ik het ook weleens een enkele keer. Meisje naar de opvang en ik een vrije dag om lekker met mijn vriendinnen te shoppen of een sauna dagje te doen. Zij heeft het meer dan naar haar zin bij de kindjes en ik geniet volop van mijn eigen tijd. Deze mama heeft soms even lekker eigen tijd nodig hoor! Enigste nadeel is dat onze opvang bij mijn werk in de buurt zit en dit dus ruim 45 minuten rijden is We zitten ook al enorm te puzzelen hoe dat zou moeten als ik een volgende keer met verlof zou gaan
Mijn zoon gaat, nu ik verlof heb, ook gewoon lekker naar het kdv. Normaal past mijn (schoon)moeder ook nog op, nu laten we hem daar wat vaker logeren. Het is juist heerlijk dat ik op die dagen ook echt even tijd heb voor mijn dochter want de rest van de week wordt de meeste aandacht toch wel opgeëist door haar peuterpuberbroer.
Dat moet je ook zeker niet doen! Weet je wat ik denk als ik reacties zoals dumpen etc lees? Wat fijn dat ik zulke gedachten er niet op na houd. Heerlijk, ik kan super genieten met mijn tijd met mijn kind en ook heerlijk genieten van een dagje vrij die ik besteed aan sauna, shoppen, lunchen met vriendinnen etc. Ik kan genieten van mijn moederschap en van vrouw zijn, vriendin van zijn etc etc en daar een goede balans in hebben. Als ik reacties lees zoals "daar krijg je geen kinderen voor" of "je dumpt je kinderen bij het kdv" dan vind ik het bijna triest hoe kortzichtig sommige ideeen kunnen zijn en ben ik alleen maar blij met mijn eigen leven. Dus, nee ik zie geen enkele reden om mij ergens rot over te voelen. Want ik ben een moeder van een blij en gelukkig kind die alle aandacht die hij nodig heeft krijgt.
Hier ook 2 (vaste) hele dagen naar de opvang, maar ik werk niet altijd net op die 2 dagen Ik mag 4 dagen per maand afwijken van die 2 vaste dagen, maar ik kom daar ook niet mee toe, breng dan mijn dochter ook wel weg als ik thuis ben, want ik moet er toch voor betalen en ondertussen profiteer ik ervan om goed te poetsen en alleen naar de winkel te rijden, ik doe ze dan meestal wel maar een halve dag weg. In het begin had ik ook schuldgevoelens, maar is alleen maar beter voor mijn dochter, want als ze thuiskomt is alle aandacht voor haar.
Ik heb allen je eerste post gelezen. Maar ik vind dat je moet doen wat jij wilt! Ikzelf zou mijn zoontje op deze leeftijd niet brengen terwijl ik thuis ben. Of het moet een uitzondering zijn. Ik kan me voorstellen dat je denkt: ze is al een week niet geweest. Maar bij deze leeftijd maakt dat nog niet zo uit. Vanaf 6-8 maand is dat wel verstandig om toch elke week wel een keertje te komen. Met uitzondering van de vakanties.
ons dochter gaat ook gewoon naar de gastouder als wij thuis zijn.. en ik werk nu helemaal niet meer.. maar vind dat ze gewoon 3 dagen van 10-4 naar de oppas "moet". goed voor haar ontwikkeling en ze vind het leuk daar
ii sluit me er helemaal bij aan, (ook onderwijs...) ik voelde me er al niet schuldig over en doe dat nu nog niet, ik vind dat de termen als "Dumpen"en zinnen als "je hebt toch een kind om er van te genieten" dan ook totaal niet passen bij de manier waarop ik met mijn dochter om ga wat betreft opvang.... ik geniet elke dag en elke minuut dat ik bij haar ben van haar, maar ik kan ook van een dag voor mezelf genieten met de wetenschap dat ze op een goede fijne en veilige manier opgevangen wordt. en ik ben dan ook dolblij dat er zo'n plek voor haar is.
Helemaal mee eens!! Ik ben een happy mama, als ik eens tijd heb voor mij zelf. Heerlijk met de radio keihard aan het huis kan schoonmaken, zonder rekening houden met. Zodat ik als hij weer thuis is, alle aandacht aan hem kan geven, hoe heerlijk kan het zijn. Ik een happy mama, ik een happy kind. Las ook nog ergens over ruil dagen, nou in het eerste 2 jaar is Quinn verschrikkelijk veel ziek geweest, geen enkele dag terug gekregen, was ze kwijt, en gewoon betalen. Vind het een heerlijk kdv hoor, maar was soms fijn geweest als ik wat dagen terug kreeg. Want als ik hem een dag extra moest brengen, was het gewoon betalen hoor. Maar hebben we er al aan gedacht als je kind naaar school gaat 4 1/2 dag, moeten we ons dan ook schuldig voelen als je vrij bent, en je kind op school zit, nee, want dat schijnt weer anders te zijn........... Nee hoor, ik voel me niet schuldig, ik geniet van MIJN dagen, even geen mama, vrouw van, vriendin van, maar gewoon IK