Zelf wasmiddel en schoonmaakmiddel maken?

Discussie in 'De lounge' gestart door MirW, 23 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hoi!

Wij zijn aan het proberen hier en daar wat te verduurzamen en proberen op deze manier ook wat te minderen in ons uitgavenpatroon.
    Zo gebruiken we wasbare luiers/billendoekjes/snoetenpoetsers/maandverband/inlegkruisjes.
    Nu raakt mijn waspoeder op en voor ik weer een nieuwe doos poeder aanschaf zou ik me verder willen verdiepen in zelfgemaakt wasmiddel.
    Ik heb een 9-jarige die gemiddeld 1x per week in de sloot ligt, meestal trekt hij niet eerst zijn gympen/sportschoenen uit, dus echt vuile was moet er ook wel schoon van worden.

Wie doet dat hier ook? Wat is je allerbeste recept en hoe is je was? Echt schoon? Blijft wit ook wit of maak je verschillende soorten wasmiddel? Scheelt het in gebruik, meer/minder? Scheelt het in kosten?

En schoonmaakmiddelen: nu pak ik weer voor alles die handige spuitfles allesreiniger, maar ik heb ook een tijdje vrijwel alleen azijn gebruikt. Voor mij prima, maar ML vindt de geur echt vervelend. Zijn er die ook zelf hun schoonmaakmiddel maken? Hoe doe je dat en hoe bevalt dat?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou wel met je luiers, die krijg je dan niet goed schoon (net als met wasnoten niet)

Ik maakte het vroeger zelf met water, soda en een zeep blok, ik gebruikte marseille zeep. Waste perfect schoon, maar ik vond het altijd teveel gedoe. Ik gebruikte dezelfde voor kleur als wit. Geen idee of ik er verhoudingsgewijs meer of minder van gebruikte, maar qua geld scheelde het iets. Niet als ik meereken hoelang ik dr mee bezig was btw ;)

Qua schoonmaakmiddelen heb ik geen tips, ik gebruik alleen wc reiniger en heel zelden wat badkamer reiniger. Oh en afwasmiddel af en toe. Verder doe ik alles met water.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Wasbare luiers ken ik nog wel, maar wat moet ik mij voorstellen bij wasbare maandverbandjes? Want als je die zo in de wasmachine gooit mag je wel een extra lang programma doen met super wasmiddel?!
    Vraag mij af of het dan nog duurzaam is?

Van zelf wasmiddel maken heb ik geen verstand.

4. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Qua wasmiddel geen tips. Maar de geur van azijn vind ik ook echt vies. Kan je er geen citroen bij gebruiken? Ik heb geen idee of dat helpt, maar je kunt 't proberen.

5. aYh4L8

aYh4L8 Niet meer actief

Ik heb hier voor de meubels een spray flacon met klein beetje allesreiniger en water, en voor het toilet heb ik een spray flacon met beetje bleek en water werkt heel goed..
    En je afwasmiddel zou je nog in een pompje kunnen doen zodat je steeds maar een klein beetje afwasmiddel gebruikt van ongeveer dezelfde dosering
    Vroeger zelf weleens wasmiddel gemaakt voor de kleding met een zeepblok van zwitzal en water enz werkte wel maar vond het teveel werk

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ja, de luiers (en de maandverbandjes, denk ik) kunnen niet met het zelfgemaakte wasmiddel want dat is op basis van zeep. Maar als ik alleen de luiers e.d. nog met gewoon poeder was, zou dat al een eind in verbruik schelen, denk ik. Was je er echt lang mee bezig? Op alle sites die ik tot nu toe bekeken heb erover wordt beweerd dat het maar weinig extra werk is o_O

Wel nee, ik was ze met de luiers mee: korte, koude voorwas en daarna een normaal katoenprogramma op 60 graden met een gewoon kleurwasmiddel. Is heel erg veel duurzamer en beter voor het milieu dan wegwerp. En leuker, zit fijner, neemt veel meer op, beter voor je portemonnee :thumup:
    Evt. vlekken die sporadisch nog zichtbaar zijn bleken in de zon perfect weg!

Haha! En ik vind het zo echt lekker schoon ruiken... Ik heb nooit geprobeerd hoor, om er een luchtje aan toe te voegen. Ik las dat je er etherische olie, een paar drupjes, bij kunt doen om de geur te maskeren.

Dat met die sprayflacons deed ik ook, idd. Maar ik wil graag proberen om helemaal niet meer, of zo min mogelijk, nog flessen schoonmaakmiddel te kopen.

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het is niet mega veel werk, maar je bent wel gauw een ruim uur bezig, vooral het raspen van de zeep vond ik vet irritant.

Ik vond het uiteindelijk het "gedoe" niet meer waard ten op zichte van wat het mij opbracht. Vooral omdat ik het met marseille zeep deed, was het zo goedkoop ook niet.

En trouwens over het maand verband. Als onze kinderen (en dus ook die van jou ) uit de luiers zijn, dan had ik mij bedacht om ze eerst met de kleding mee te wassen (op 30) en dan bij de handdoeken (60) ik dacht een poos hoe ga ik dat na de luiers doen, maar zo kom je op hetzelfde programma.
    En bloedvlekken heb ik nog nooit overgehouden in mn verbandjes, jij wel ?

8. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Een ruim uur?!
    Wat doe je dan allemaal met die zeep? :confused:

Ik heb ook een paar jaar (tijdens vorige zwangerschap en na de geboorte van dochter) zelf wasmiddel gemaakt. Ook marseillezeep.
    Pakt blok + rasp.
    Gaat raspen tot kommetje vol is.
    Pleurt kommetje zeep-rasp in grote mengkom (en voor de witte was deed ik er soms nog een schep soda bij).
    Kokend water er op en al roerend laten oplossen.
    Dit hele gedoe is misschien 10 minuten werk.

That's it. Het koelt vanzelf af, dus ik ging dan gewoon verder met andere dingen (en als ik langs het aanrecht kwam, even roeren in mn wasmiddel).
    En op den duur is het afgekoeld en goot ik het door een trechtertje in een grote wasmiddel-fles.
    Er zijn ook mensen die het bewaren in een afsluitbare emmer, maar dat vond ik zelf een slijmerig gedoe als ik een portie nodig had voor de was.

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

In totaal van begin tot eind, ja een uur :p

Ik rendr geen marathon ook he, gewoon normaal tempo alles doen en pakken.

Ik deed het ook in flessen trouwens.

10. Poppy4

Poppy4 Bekend lid

13 jan 2016
    707
    480
    63
    Ik maak ook mijn eigen wasmiddel, met soda & sunlight zeep. Ik maak zo'n 8 tot 10 liter wasmiddel van twee stukken zeep & tussen de 200-300 gram soda en het kost nog geen 2 euro totaal.

Qua bereiden vind ik het amper werk. Hier net als @kleinepien: even raspen, soda erbij, heet water, laten smelten, resterende water erbij en klaar. Ik zal er hooguit 10 - 15 minuten werk aan hebben.

Voor de gewone, niet te vuile was die weer fris moet ruiken is het prima wasmiddel. Ik heb zelfs het idee dat het beter is voor kleurbehoud dan gewoon wasmiddel. Voor de echt vuile/stinkende was gebruik ik nog steeds vlekkenverwijderaar (voorbehandelen) en waspoeder, want dat krijgt mijn brouwsel niet voor elkaar.

kleinepien vindt dit leuk.
  11. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik heb een webshop gevonden die het al geraspt verkoopt! 500 gram voor 4,50. Was het goedkoopste dat ik tot nu toe kon vinden. Zit in het dorp hiernaast dus als ik het ga halen ipv laten verzenden kost het ook niet extra.
    Ik ga het meemaken...

Bubblez vindt dit leuk.
  12. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik heb ook wasmiddel gemaakt zelf. Ik kocht ook bij een webshop de Marseillezeep al in vlokken. Ik ben er mee gestopt. Gewoon wasmiddel wast toch beter schoon.

13. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nog even over het maandverband :rolleyes:
    Ik heb nog niet nagedacht over hoe ik het zou doen na de luiers. Mijn jongste is bijna 6 mnd dus zal nog wel even luieren ;)
    Maar hier ook zelden vlekken, als er al iets nog zichtbaar is dan heeft de zon dat er zo uit!

Bubblez vindt dit leuk.
  14. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik maak het liefst alles zelf, maar wasmiddel heb ik opgegeven. De was werd niet schoon, vlekken gingen er niet uit en was bleef een beetje grauwig. Nu overgestapt op eco wasmiddel voor beddengoed en handdoeken en vaatdoekjes. Voor kleding die niet heel vies is gebruik ik zeepnoten. Is uiteindelijk ook weer simpeler dan zelfgemaakt wasmiddel, dus ik zou daarvoor kiezen. Je kunt ze gebruiken dus doet er best lang mee. Ook leuk om je haar mee te wassen trouwens. Dan kook je 4 zeepnoten een half uur en met dat water was je dan je haar, wordt perfect schoon!

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Hier inderdaad idem, zoon is nu 1.5 en de nieuwe baby komt pas in november. Dus ook hier nog wel een poos luiers haha. Maar voor daarna, dacht ik zoiets :p

16. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.395
    113
    Ik koop 4 flessen Robijn/omo ed voor 10 euro, dan ben ik goedkoper uit, dus erg voordelig is het niet.

17. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Maar voor 5 liter wasmiddel heb ik maar 80 gram zeep nodig, dus uiteindelijk wel voordeliger.

sillies vindt dit leuk.
  18. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier ben ik ook wel een beetje bang voor. Ik heb een zoon die wekelijks in de sloot beland en dus met vieze modderkleren thuis komt.
    Toch heb ik ook hele enthousiaste recensies gelezen die beweren dat kleding wel echt schoon wordt. Ik maak denk ik de eerste keer niet te veel wasmiddel en ga het gewoon proberen.
    De zeep kan ik ook gebruiken om schoonmaakmiddel van te maken, dus het komt ook wel van pas als ik het wasmiddel toch niets vind.

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  19. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Maar zou je ook de verbandjes die je tijdens je menstruatie gebruikt met de kleding meewassen? De inlegkruisjes gooi ik daar wel gewoon bij.

20. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Ik ken iemand die zelf wasmiddel maakt. Iets van water met biologische zeep gemengd ofzo... En dan voor de witte was met een schep soda er doorheen.
    Zij is er heel tevreden over en wast al jaren zo.
    En ze heeft dus alleen kosten aan de zeep (paar euro) en de soda.

Deel Deze Pagina