Hoe fijne granen pap geven baby 6 mnd?

Discussie in 'Voeding' gestart door sundance11, 10 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Vanmorgen wilde ik de fijne granen pap geven, 180+6 en 2 schepjes pap. Ik gebruik een dr brown fles maar zelfs met speen 3 kreeg ze de melk er niet uit omdat die vliesjes er heel tijd voor zitten. De pap was niet echt dik, een papspeen is dan weer veels te groot.

Dus mijn vraag hoe kan ik het het beste die fijne granen pap geven? En moet je die pap geven of mag je ook rijstebloem pap blijven geven, ze krijgt nu namelijk 2 schepjes rijstebloem erin.

2. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Ze moeten het niet. Maar die pap is om van een bordje/ schaaltje te geven met een lepeltje. :)

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik knipte hier het gaatje van de speen gewoon wat groter.... Had dan nog een speen voor de gewone melk en de opengeknipte speen voor pap.
    Je kan de pap inderdaad ook van een bordje geven, dan zit er wat meer pap door en is ie dus wat dikker. Ik deed overigens door de fles ook altijd 3 eetlepels, anders is het inderdaad wat dun voor zo'n speen met wat groter gat...
    Zou toch voor de granenpap gaan, aangezien rijstebloem niks toevoegd qua voedingsstoffen en granenpap vult wat meer.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik maak de papfles wel altijd dikker, 150 melk en 3 eetlepels fijne granen, gewoon uit de fles met papspeen of 123 speen

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon in een bord met een lepel.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Inderdaad en goed om te oefenen.
    Hier wilde ze geen papfles heb het 1 keer geprobeerd "omdat iedereen dat deed" heel stom eigenlijk, en met de lepel ging het super en heb daarna nooit meer een papfles gemaakt.
    Pap hoort eigenlijk ook gewoon in een bordje of kommetje.

7. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Vanaf dag 1 in een bordje met lepel. Op het kdv is hij de enige die het zo krijgt, maar gaat perfect.

8. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier ook van en bordje met een lepel.

Mochtje het toch in de fles willen geven zou ik iets meer pap er in doen en een papspeen erop zetten ;)

9. Janna

Janna Fanatiek lid

TS, ik kaap je topic ff. Ik heb vandaag geprobeerd een papspeen te kopen van difrax, maar blijkbaar zijn die er niet. Ik heb nu een 123speen. Daarmee krijgt er wel wat uit, maar het duurt zo lang, dat ze op een gegeven moment te moe is om nog zo hard te zuigen. We willen de pap hier eigenlijk van een bordje geven, maar dat gaat niet zo snel. Een papfles leek ons handig voor die drie dagen in de week dat ik moet werken en we 's ochtends niet zo veel tijd hebben. Hoe veel tijd zijn (of waren) jullie kwijt om pap van een bordje te geven? En ging dat na verloop van tijd sneller, omdat je kindje leerde sneller pap te eten?

Misschien dat ik anders de tip van kristelstrijbos ga uitproberen en een groter gat in een speen ga knippen. (En dun zal de pap hier niet snel worden, want behalve de fijne granen zit er ook nog nutriton in... Vandaar misschien ook dat het zo zwaar drinken is voor haar.)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt toch op drukke dagen gewoon een fles melk met nutriton geven, en de pap bewaren voor de rustige dagen?

11. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Dr Brown heeft ook speciale papspenen; de y-speen. Gewoon te koop bij de Etos of de Prenatal.

12. Janna

Janna Fanatiek lid

Klopt, dat doen we nu. We zitten alleen met het volgende probleem. Ze moet binnenkort over naar opvolgmelk, want ze is de 6 mnd gepasseerd, maar daarvan mag ze maar 800 ml per dag. We introduceren bijvoeding vrij voorzichtig, wegens exceem bij haar en voedselallergiën bij mij. Daardoor krijgt ze nog dusdanig weinig bijvoeding, dat ze aan 800 ml echt nog niet genoeg heeft (vandaar ook dat we haar nu nog standaard 1 geven). Juist op de kdv-dagen krijgt ze nog 5 flessen (andere dagen 4), dus juist op die dagen moeten we de melkconsumptie gaan verminderen. Een fles minder past echt niet in haar ritme, omdat ze na het kdv heel erg moe is, maar niet gaat slapen als ze niet eerst een fles krijgt. We zijn dus 's ochtends fijne granen pap zijn gaan geven, dat wat meer vult. Daardoor bevat haar ochtendfles al een schepje melk minder dan eerst. 's Middags krijgt ze nu een groentehap. Daarvan voeren we de hoeveelheid steeds ietsje meer op, zodat die hopelijk binnenkort in de plaats van de fles rond etenstijd kan komen (of we die fles in ieder geval een stuk kleiner kunnen maken). Dan kan ze ook gewoon gezellig met ons meeëten. :)

@kristelstrijbos: Ik heb vanochtend trouwens een iets groter gat in een speen geknipt en dat hielp prima! Ze dronk er lekker van en zat heerlijk te genieten!

@ts: hoe gaat het nu met de pap-voeding? Al van een bordje geprobeerd? Of toch nog aan het proberen met de fles?

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan kun je op de kdv dagen toch voorlopig 1 blijven geven? En dan op het kdv fles minder, maar groente eten? Of kleine fles voor ze naar kdv gaat en daar in de loop van de ochtend een bordje pap?

14. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Ik heb ook een stukje ingeknipt in de speen, de papspeen is erg groot. Ik doe er nu 3 eetl fijne granen in en dan gaat goed.
    Een bordje wil ik nog niet, vind het nog zo gezellig om een flesje te geven. Voor het oefenen hoeft het eigenlijk niet want ze eet haar fruit en groenten goed van een lepeltje. Misschien dat ik als ze 7 maanden is de pap uit een bordje ga geven.
    Ben er op de één of andere manier zelf nog niet aan toe of is dat raar??

15. Janna

Janna Fanatiek lid

#15 Janna, 13 jun 2012
    Laatst bewerkt: 13 jun 2012
    Maar waarom zou je zo ingewikkeld WILLEN doen? Want je verandert dan meer aan haar ritme: ze krijgt niet meer elke dag op hetzelfde tijdstip pap / bepaalde hoeveelheid fles. Op t' kinderdagverblijf zit ze ook met haar slaapje in de ochtend. Ik denk bovendien niet dat ze tevreden is met een kleiner flesje 's ochtends, want we laten haar altijd boeren als er nog ca. 50 ml in haar flesje zit (en dan op 't eind nog een keer), maar regelmatig begint ze dan te huilen, omdat ze nog honger heeft en alleen maar verder wil drinken. Het is toch niet slecht voor haar ofzo, als ze drie keer in de week een papfles krijgt?! Ze krijgt de andere dagen pap met een lepeltje, dagelijks groente met een lepeltje en binnenkort komt er dagelijks een tweede eetmoment bij (fruit). Daar leert ze de juiste mondmotoriek heus ook wel mee en raken die spieren ook wel getraind. Er zijn zat kinderen die op deze leeftijd uberhaupt nog geen pap krijgen.

@ts: nee, dat is niet raar. Ik herken het gevoel wel dat je baby eigenlijk bijna baby-af is en steeds groter wordt. Dat je je bijna niet kunt herinneren hoe klein ze was, maar dat ze het echt is geweest! Of je er aan toe moet geven is een tweede vraag, maar die afweging moet je zelf maken.
    Fijn dat het bij jou met ingeknipte speen ook beter ging!

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zal ik het zeggen? Ja, ik zeg het lekker toch :) Mn dochter is al ruim 1,5 en drinkt 's ochtends nog een flesje pap op schoot en 's avonds nog een flesje melk op schoot voor ze gaat slapen. Ze zegt dan als ze klaar is met drinken zo lief "Hmmmm, trinken, hmmmm, baby, trinken, hmmm" en wijst dan naar de fles. :D

17. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    ah gossie wat lief! haha daar smelt je toch bij weg.
    Ik laat het nog wel even zo en kijk over een maandje of 2 wel hoe ik er dan in sta.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    De papspeen van difrax is de L speen..
    Hier ook geen goeie ervaringen met pap uit de 1,2,3 speen, kreng verstopt elke keer haha
    En de L speen lijkt het gat kleiner maar gaat goed

19. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik vond het gat in de l speen inderdaad zo klein. Maar dat werkt dus wel. Nouja, ik heb nu al een groter gat in een andere speen geknipt, en dat ging vanochtend goed. We proberen dat morgen nog een keer en als het dan weer goed gaat, houden we het daar bij. Ik onthoud 'm wel, want 't is wel fijn om een alternatief achter de hand te hebben.

20. juf85

juf85 Niet meer actief

@ Janna: op het CB zeiden ze hier dat je pas naar opvolgmelk moest overgaan als je kindje op 3 flessen zit. Ik dacht dat je nummer 2 moest geven met 6 maanden, maar dat staat dus op de verpakking. Wij hebben tot ongeveer 7 a 7,5 maand melk nummer 1 gegeven. Toen zat hij op 3,5 fles en zijn we over gegaan naar opvolgmelk. Nu krijgt hij 3 of 3,5 fles op een dag. Hier wil hij ook vaak niet slapen zonder melk. Dan geef ik hem gewoon een klein flesje melk met wat meer water dan qua verhouding moet. Dan heeft hij niet teveel melk gehad, maar gaat hij toch slapen.

Gelukkig valt hij ook vaak in slaap zonder zn melk, maar soms heeft hij dat gewoon even nodig.

Deel Deze Pagina