Iemand verstand van TBC?

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 22 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.253
    1.893
    113
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg, als woonbegeleider.
    Nu heeft de man van een collega TBC. Over een paar dagen weten we of dit open of gesloten is.
    Collega is getest en volgens de test is ze schoon.
    Maar toch vraag ik me af: Hoe betrouwbaar is die test? Kan ze niet toch iets bij zich dragen, mocht het om open tbc te gaan?
    Ze komt dichtbij onze bewoners, werken samen met haar, ze kookt, enz enz. Daarbij heb ik kleine kids en spookt het door mn hoofd.

Maandag gaat mn lokatiehoofd navraag doen hoe te handelen enzo maar misschien kan iemand me hier alvast iets meer vertellen?

2. Logan

Logan Niet meer actief

In mijn familie was even sprake van een TBC besmetting, ze hadden nog geen idee of het open of gesloten was. Dit was in mijn kraamweek. Volgens de behandelend arts en het verplegend personeel was het niet verstandig voor degene die bij hem op bezoek kwamen, om bij ons op kraamvisite te komen en eventueel andere kleine kinderen te bezoeken. Geen idee hoe ziekenhuispersoneel met kleine kindjes dit aanpakt trouwens...
    Uiteindelijk bleek er niks aan de hand gelukkig maar ik zou wel even goed navraag doen hoe of wat. Ik was er met mijn kop niet bij die week dus het fijne weet ik er niet van maar wel dat het voor kleine kindjes niet zo lekker zal zijn.

3. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Als je collega is getest en dat was negatief, dan is er niets aan de hand. Ze kan echt niemand besmetten.

4. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.253
    1.893
    113
    Vrouw
    Dat is een geruststelling.
    Ik lees steeds dat het ook heel lang kan duren voordat je ziek wordt, als je al ziek wordt en was bang dat ze wel ziekteverwekkers zou kunnen meebrengen, zonder dat ze actief zijn bij haar. En dus daardoor dus ook een negatieve test.

Misschien overbezorgt maar met het oog op de weerstand van onze bewoners en mn kids wil ik geen risico lopen.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.274
    10.988
    113
    Tbc is alleen besmettelijk via aerosolen, dus als de bacterie zit in minuscule druppeltjes die iemand ophoest. En daarvoor moet je dus open long tbc hebben. Voordat je collega dat eventueel heeft, is ze minstens maanden verder en ondertussen als t goed is voor die tijd al gescreend en behandeld.

ffff vindt dit leuk.
  6. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.054
    178
    63
    Gelderland
    Klopt als en bus, ze zal haar mantouxtest of igra test gehad hebben en die zal negatief zijn. Niets aan de hand dus

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.282
    16.678
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als de mantoux negatief is is zij niet besmettelijk.
    Mijn man is pas getest omdat hij voor zijn werk weleens in landen komt waar Tbc kan voorkomen. Was overigens ook negatief dus geen risico.

Deel Deze Pagina