Help! Baby drinkt slecht

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Musss, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik weet niet waar ik mijn onderwerp moet plaatsen, dus plaats het hier...

Ik ben op 3-1 bevallen van een meisje. Vanaf de geboorte was zij een slechte drinker.

Had weinig plasluiers en urat, sliep veel dronk weinig. Ze viel met de dag af. Op dinsdag was ik bevallen op zaterdag moest zij opgenomen worden in het ziekenhuis. Omdat ik nog in mijn kraamtijd zat mocht ik mee. Eerste avond in het ziekenhuis zouden ze een sonde plaatsen als zij neit goed dronk. Maar zij dronk opeens beter, 40 cc per keer. Dus het ging beter en mocht zij volgende dag bij mij op kraamafdeling. Ik kolfde, legde haar aan en het ging beter. Maandag mochten wij uit het ziekenhuis en zij was aangekomen. Nog steeds zat zij niet op haar geboorte gewicht (3220) maar het ging beter. Om tocht zeker van te zijn dat zij goed drinkt, had ik besloten om te kolven en haar flesvoeding te geven.

Dinsdag, woensdag en donderdag kwam de kraamverz nog en volgens haar en me ouders en partner kon zij het weer aan om van de borst te drinken en moest ik haar gewoon weer aanleggen. Ze woog inmiddels 3300. Dat heb ik dus gedaan. Voor de zekerheid heb ik toch een weegschaal gehuurd, gisteren. Ik woog haar en blijkt dat zij afgevallen is.. Onder haar geboortegewicht.. Dat komt natuurlijk als een klap. Ik belde gelijk de VK, die gaf mij aan dat ik haar maar beter weer gekolfd melk moet geven en kijken hoe dat gaat, anders moet ik contact met de HA opnemen.

Ik heb haar gisteren kunstvoeding gegeven om zeker te weten hoeveel zij binnen krijgt. Heb haar om 6 uur in de ochtend gewogen ze woog 3170. Heb haar om 9 uur nog een keer gewogen en ze woog 3220... Heb de HA nog niet gebeld, dacht laat ik vandaag nog aankijken met gekolfd melk.

Ze drinkt het wel, maar niet al te enthousiast, ze heeft 2x gespuugd... En tijdens het drinken maakt ze af en toe rare geluiden... Alsof ze stikt..

Herkent iemand zich in mijn verhaal? Heeft iemand tips? Ben eigenlijk ten einde raad...

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ten eerste wat vervelend voor je, snap goed dat je je heel erg zorgen maakt.

Wat doet ze precies met drinken, welke fles heb je? Is ze goed wakker om te drinken?

Zowiezo is elke weegschaal verschillend en scheelt het of ze net gepoept hebben en de vorige keer dus niet. En of je net voor of na een voeding weegt. Hebben ze de vorige keer dus net na een voeding gewogen en weeg je nu voor maakt dat al een groot verschil.

Passen haar lipjes mooi om de speen van de fles? Het is soms even zoeken naar een goede fles waar ze goed uit drinken. Het kan zijn dat ze moet wennen om uit een fles te drinken want uit je borst was natuurlijk anders.

Als je die geluidjes hoort net alsof ze stikt lijkt het of de fles te hard gaat en dat ze dus moeite moet doen om het bij te houden.

Ik ben heel erg fan van de dr. brown fles en dan de smalle hals flessen.

Hoe zijn nu haar plasluiers? Zie je nog uraten? Hoeveel poept ze per dag en hoe ziet dat eruit?

3. ecl

ecl Niet meer actief

Hoi meis,

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om je meisje!
    Denk dat ze niet genoeg voeding en kracht heeft om aan de borst te drinken. Aan de borst drinken kost de meeste energie voor een baby. Drinken uit een flesje gaat makkelijker, dus hoeven ze er minder moeite voor te doen.
    Denk dat je dochtertje beter aan gaat komen als je haar de komende dagen alleen gekolfte melk geeft. Let goed op haar temperatuur, als deze vaak aan de lage kant is, dan verspilt ze ook weer veel energie aan zichzelf zo warm mogelijk maken. Ga dan dus weer met kruikjes in de weer.
    Dan kan het ook helpen om haar veel rust te bieden, dus zo min mogelijk bezoek. Komt er toch bezoek, laat haar dan in haar wieg/ledikant liggen en laat mensen even kijken en dan weer weg.
    Blijf haar plas en poep luiers in de gaten houden.
    De kleur van een plasluier, moet helder/licht geel zijn. Donker geel/ oranje of met uraten is niet goed, dan heeft ze vocht te kort. Je ruikt dan vaak ook een sterke urine geur.
    De kleur van een poepluiers, moet geel/bruin zijn. Groen is niet goed, groen schuimerig is helemaal niet goed(meteen de HA bellen) is een teken van uitdroging.
    Weeg haar morgen weer rond de tijd dat je vandaag gewogen hebt en doe dat de komende week.
    Afvallen is niet goed, meteen HA bellen.
    Elke vorm van stijging is goed!
    Bij twijfel of een niet goed gevoel, de HA bellen!!!!

Zal je in de gaten houden en je kan me ook altijd prive berichtjes sturen.

Oh ben kraamverzorgster;)
    Succes!

4. ecl

ecl Niet meer actief

En inderdaad wat mamavanJory zegt, zijn ook hele goede tips!

5. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ben ook kraamverzorgende haha

6. ecl

ecl Niet meer actief

Dacht ik al haha

7. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Heb gisteren bijgehouden hoeveel zij gedronken had dat was ong 525 cc over hele dag. Heb haar vanmogen gewogen en zij was 8 gram bijgekomen... Is dat niet weinig? Zij heeft wel iedere keer een plasluier en tot nu toe 2x poepluier (sinds vanochtend). Is zij niet te weinig aangekomen..?

8. ecl

ecl Niet meer actief

Muss,
    Kijk het nog 1 dag aan, met alleen gekolfte melk.
    8 gram is niet veel, maar ze komt aan.
    Blijf wel alle andere dingen goed in de gaten houden.
    -plas/poepluiers
    -hoeveelheid die ze drinkt
    -haar temperatuur
    -alertheid

Hoe gaat het drinken nu? nog steeds veel stik geluiden?
    Ene zegt je gevoel 'het is niet goed', bel dan echt de HA!
    Het is namelijk moeilijk te beoordelen of het goed met haar gaat, zonder haar te kunnen zien.

succes!

9. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ze heeft vandaag om:

00.00 --> 50 cc
    03.50 --> 60 cc
    06.30 --> 50 cc
    09.15 -->70 cc
    12.15 --> 85 cc
    15.15 --> 55 cc

Ze had iedere keer een plas luier. En 3x poepluier. Ik had zelf niet genoeg melk dus moest ook kunstvoeding bijgeven. Kleur van haar poep was geel.. donker geel... Ik heb nu een andere goedkope fles gegeven (had niks anders in huis) stik geluiden zijn minder. Dus misschien kreeg ze teveel melk binnen..? Zou er iets zijn dat ik me zorgen om moet maken..?

10. ecl

ecl Niet meer actief

Van wat ik van jouw lees, is er niet iets waar je je zorgen om moet maken.
    Ze heeft niet vodoende uit je borsten kunnen halen en het uit je borsten drinken is nog te zwaar voor haar.
    Denk dat de melk inderdaad wat te snel uit de fles kwam waardoor ze zich verslikte. Soms is ene goedkoop flesje de oplossing;).

Het is goed hoor dat je haar ook nog flesvoeding aan biedt.
    Denk dat dit helemaal goed gaat komen, met wat geduld.
    Ze drinkt nog niet heel veel, maar dat wordt vanzelf wel meer.
    Bied haar gewoon voeding aan en kijk of ze na een boertje nog wat wil drinken(sommige baby's hebben even pauze nodig).

Je doet het hartstikke goed meis!

11. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik morgen toch even de huisarts ga bellen.. Ze was om 5 uur wakker geworden ik had nog geen gekolfd melk, dus moest met kunst doen. Maar daar heeft ze maar 30 cc van gedronken, met veel moeite en veel gehuil.. Tijdens drinken trok ze een gezicht en ging huilen alsof ze ergens pijn had... Ik snap het niet meer ik weet niet wat ik moet doen, ben helemaal ten einde raad...

12. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Heeft ze geen spruw?

Daar denk ik namelijk aan als ik je verhaal zo lees. Ze willen dan vaak niet drinken omdat het pijn doet, veel gehuil en steeds los laten van de speen.

Meestal zie je dan witte puntjes op haar tong zitten die je er niet af kan halen met bijv. een gaasje. Melkresten kan je namelijk weg vegen. Maar soms zie je ook niks.

Mocht het spruw zijn dan krijg je een zalfje van de huisarts die je moet geven. Vaak 4x per dag of zo. Maar je kan het beste dan de totale hoeveelheid die je per dag mag gebruiken verdelen over het totaal aan voedingen wat ze per dag krijgt. Dan heeft de schimmel minder kans zich weer verder te ontwikkelen in de tijden dat je niet smeert

Als je nog aanlegd moet je jezelf ook behandelen anders besmet je elkaar weer.

En alles wat met melk in aanraking komt op 60 graden wassen en spenen, flessen, fopspenen, kolf elke dag steriliseren.

Succes.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze drinkt best al veel!
    Gewichten die je op verschillende weegschalen meet mag je niet met elkaar vergelijken hè!
    Ik vraag me af of je die kv wel echt nodig hebt, heb je al contact gehad met een lactatiekundige?

14. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ze heeft net 60 cc aan een stuk doorgedronken, meer wilde ze niet. 40 bv en 20 kv.

We hebben nog geen contct gehad met lactatiekundige, maar we hebben ook nog niet van de CB gehoord.. er is nog niemand langs geweest...

Van spruw was er in begin geen sprake van, hadden ze al naar gekeken, kan het dan dat zij het achteraf nog kan krijgen..?

15. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Als ik het goed heb moet zij 150 x haar gewicht drinken.. Toch? Dan zit ze volgens mij wel goed...? Op moment zit ze op 465 cc en zij moet nog 1 voeding krijgen om 23 uur

16. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Heb haar net verschoond en er zat iets donkers, beetje slijmerig in de luier. Ook zat er iets rood achtig.. Oud rood... Kan het weer uraten zijn?

17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Je hoeft niet op het CB te wachten!! Ik zou nu direct om 9 uur gaan bellen naar een lactatiekundige om te vragen of ze vandaag nog kan langskomen.
    Als je je borsten niet genoeg stimuleert loopt je bv achteruit, misschien heeft zij tips voor je.

Heel veel succes! Het lijkt me als ik dit zo lees echt loeizwaar voor je.

18. ecl

ecl Niet meer actief

Muss ik denk dat je er goed aan doet om naar de huisarts te gaan. Die kan kijken of ze eventueel spruw heeft en ik denk dat het voor jouw ook beter is.
    Een afspraak met een lactatiekundige kan je ook altijd maken. Okal denk ik dat je qua stimulatie goed bezig bent, aangezien je elke keer kolft.

Dat donkerrode kan ook nog wat pseudo-menstruatie zijn. Bloedverlies dat meisjes vaginaal kunnen hebben door de hormonen die ze van jouw mee heeft gekregen. Uraten kunnen ook rood achtig zijn als het heel sterk is.

Meis maak maar een afspraak bij de huisarts en zorg dat je vandaag nog langs kan komen.
    Daarna kun je dan kijken of je ook een lactatiekundige belt.

Ik vindt dat je het hartstikke goed doet! Vindt het ook vervelend voor je dat het niet duidelijk beter gaat, waardoor je in twijfel en zorgen blijft.

19. ecl

ecl Niet meer actief

Spruw kan ze elk moment krijgen, dus kan dat ze het toen niet had en nu wel.

Hoe oud is ze nu?

20. Musss

Musss Lid

9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ben vandaag langs de ha geweest, hij heeft haar nagekeken en vond het niet iets alarmerends.. Ik gaf aand at ze sinds gisteren 2 gr is afgevallen. Maar hij zei zolang zij rond de gebr gewicht is is het goed ook omdat ze nu nog maar 2 weken oud is.. Ik ben jammer genoeg spruw vergeten te vermelden.. Maar zover k het zelf kan zien heeft ze het niet.. Ze heeft een opvallend witte tong.. Maar dat is melk volgens mij...

Deel Deze Pagina