Ik zou het persoonlijk niet doen denk ik. Een vriendin van me heeft toevallig een aantal jaar terug een achternichtje gekregen met dezelfde naam (Voor en achter, geen 2e namen), nu is zij dus "oude X" en dr achternichtje "jonge X"... Mochten jullie het wel doen lijkt me een tweede naam er aan toevoegen, zoals meerdere mensen hier opperen, wel handig.
De neef van mijn man heeft zijn dochter dezelfde naam gegeven als onze dochter. Ze hebben nog wel getwijfeld om het te doen omdat onze dochter al die naam heeft. We zien elkaar twee à drie keer per jaar. Ik vind het zelf totaal geen probleem dat onze meiden hetzelfde heten.
Wij hebben achteraf gezien onze zoon dezelfde naam gegeven als dat een neef van mij ook zijn zoontje heeft gegeven.. (wel andere schrijfwijze maar zelfde uitspraak) heeft wel een andere achternaam. Maar net als jullie ook geen contact qua kaartjes sturen, wat mij betreft gewoon lekker doen dus!! Volgens mij heeft niemand alleen recht op een naam
Gewoon doen. Wel, zoals al hierboven gezegd, nog een tweede naam erbij, zodat in ieder geval de voorletters anders zijn. Handig om toekomstige verwarring te voorkomen als de dames bijvoorbeeld bij dezelfde verzekeraar zitten of een abonnement hebben op hetzelfde blad. En als er verschillende gangbare schrijfwijzes zijn, misschien de andere pakken (maar alleen als je die even mooi vindt).
Doen, zou wel een tweede naam geven, zodat je in ieder geval andere voorletters hebt. Een naam is nu eenmaal geen eigendom van 1 iemand, anders zouden we miljarden unieke namen in de wereld moeten hebben kunnen we beter gaan nummeren.
Bedankt voor jullie reacties! We spreken die neef dus vrijwel nooit dus overleggen vind ik zelf lastig. Een tweede naam is ook niet echt een optie. Dit is ons vierde kindje en alle kinderen hebben dan precies 4 letters. Beetje gek als er dan één van de vier ineens een tweede naam heeft, denk ik. We wonen trouwens ruim 3 kwartier rijden uit elkaar dus onze kinderen zullen niet bij elkaar op het sportclubje terecht komen. Ik had nog wel even gecheckt bij mijn schoonmoeder en zij vond het echt geen probleem, "daar ga je toch geen rekening mee houden?". Ik denk dat ik deze naam dus maar eens mooie boven aan het lijstje zet
Mijn neef en zijn vrouw hebben hun dochter dezelfde naam gegeven als onze oudste zoon. Hele kleine familie en ik vond (en vind) het echt stom, niet leuk...
Kan prima denk ik. Ik heb zelf wel afgezien van een naam van een kind/ ouder die ik bijna nooit zie, maar mijn vader ziet het kind met dezelfde naam regelmatig. Vond ik nogal lullig voor opa, 2 kleinkids met dezelfde naam. Ik zou ze vantevoren benaderen. Pols je meteen hun mening, als zij ook het probleem niet zien scheelt dat weer een dilemma. Ik heb overigens de zelfde voor en (getrouwde) achternaam als de zus van mijn man. Ik snap dat dat net anders is, maar wij vinden het ook niet vervelend maar grappig
Onze familie is veel kleiner, maar bij ons speelt wel hetzelfde. Na eeuwige discussie zijn we eindelijk uit de naam die we allebei leuk vinden, die past bij de achternaam en ook past bij de naam van mijn andere zoon. Nu heb ik dus een neefje van moederskant die ook zo heet (andere schrijfwijze, maar je spreekt het hetzelfde uit). Dit neefje heb ik al jaren (bijna meer dan 20 jaar) niet gezien (familie is uit elkaar gevallen). We hebben even getwijfeld, maar uiteindelijk kiezen we wel voor die naam. Alle andere namen die we leuk vinden, zijn ook al “bezet” en we willen ook niet iets kiezen wat totaal niet bij ons past. Wij gaan ook niet voor een 2de naam, want die heeft onze eerste zoon ook niet. Overigens waren we bij onze oudste zoon heel snel uit de naam, niet meer over nagedacht. Nu heeft de vriend van de nicht van mijn man dezelfde naam (je spreekt t alleen anders uit). Die komen we heel af en toe tegen (1x in de 2 jaar ofzo) en dat is nooit een probleem geweest.