Zelfde voorletter, storend?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Yummy, 7 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    De titel zegt het denk ik al: zouden jullie kiezen voor dezelfde voorletter?

Onze zoon zijn naam begint met een L en de naam die op dit moment voor een broertje op 1 staat begint ook met een L. Het is opzich een hele andere naam, maar ben toch bang voor het jut en jul gehalte?

Overigens zal het met post geen probleem zijn, zoon heeft 3 namen en een eventuele 2e zoon zal ook 3 namen krijgen maar dan beginnen de tweede en derde naam met een andere letter.

2. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Lijkt me geen probleem dan toch??? Ik vind meestal als de 2e letter anders is, het al een hele andere naam. Voorbeeld: Leo en Lars is minder jut en julleritg dan Leo en Len ofzo

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Tja ik weet niet, het klinkt best lekker samen vind ik alleen maakt dat me weer een beetje bang voor het jut en jul effect.

Bijvoorbeeld:

Lars & Lucas
    Lennart & Luuk
    Liam & Lennon

Dat idee een beetje zeg maar.

4. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zou er zelf echt niet voor kiezen, hoe leuk de naam ook is. Tóch voor de post, omdat de 2e (en volgende) voorletters vaak niet gebruikt worden.

5. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    De voorbeelden die je geeft kunnen m.i. prima. Ik heb dezelfde voorletter als mijn vader, maar ik heb 3 namen en hij 1. Nog nooit in de war gekomen, bij mij worden juist altijd de voorletters gebruikt. Ik vul ze dan ook wel altijd in om verwarring te voorkomen

6. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Huh? Nou hier bij ons wel hoor.
    Op post voor vriend en zoon staan altijd al hun voorletters vermeld (bij mij niet, ik heb er maar 1 ;)). Alleen bij persoonlijke post niet (bijvoorbeeld verjaardagskaarten) maar dan staat hun naam gewoon voluit geschreven.

Overigens vind ik het post-probleem voor ons totaal geen probleem. Al zou het wel een keer onduidelijk zijn voor wie het is, dan wil ik dat er binnen ons gezin totaal geen problemen zijn wat het openen van deze post betreft. En als ze dan zien dat het voor de ander is, dan geven ze het maar even aan elkaar.

Ik heb een broer en vader met dezelfde naam en initialen (P.R.) en nog nooit hebben wij gedoe met de post gehad. Sowieso maakte mijn moeder de eerste jaren de post voor broer open en het was altijd aan de envelope al wel duidelijk voor wie de post was.

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Uit ervaring zeg ik: niet doen...
    Is later totaal niet handig met post en andere zaken. Dan moeten ze altijd de geboorte datum erbij zeggen bij bv ziekenfonds en dat soort dingen.
    Mijn vader, broer en ik hebben allemaal dezelfde voorletter. Sommige instanties werken alleen met de eerste letter (en de letters van de extra namen worden niet gebruikt).
    Mijn ouders zeggen nu: hadden we dat toen maar nooit gedaan....

8. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik heb ook een zoon en een dochter met dezelfde beginletter.
    Maar heb nog nooit problemen met de post gehad hoor.
    Ook hebben ze allebei meerdere namen.Gewoon ff goed kijken welke voorletters er staan.

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Echt heel raar, mijn broer en vader dus dezelfde namen+achternaam en echt nooit problemen gehad: nergens.
    Trouwens, je moet toch sowieso vaak je geboortedatum vermelden? Is dat dan "het probleem"? Want dat is toch geen moeite, dat moet je sowieso?

Het gaat mij meer om het "jut en jul" gehalte haha.

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zou het zelf geen enkel probleem vinden. Als mijn zoontje een meisje was geweest had hij ook dezelfde voorletter als mijn dochter gehad. Wel met een andere tweede voorletter.

11. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Hier bijvoorbeeld bij het ziekenfonds (jaren geleden) dus wel echt problemen mee gehad en bij de tandarts (hadden ze mijn broer en vader bv verwisseld.....) Qua gegevens is dat niet fijn hoor!

Maar als het voor jullie geen probleem lijkt, moet je het gewoon doen!

12. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik heb samen met mijn vader en moeder de zelfde voorletter.

Nu krijgen wij een 2de zoon en die krijgt ook dezelfde letter als onze eerste zoon.

Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en toevallig waren beide namen de enige die we mooi vonden.
    Bij deze zoon kwam er nog 1 naam voor die we ook heel mooi vonden maar die begint nogsteeds met dezelfde letter :p

2 namen vinden wij persoonlijk niet mooi (1ste heeft maar 1 naam en er zijn geen mooi combinerende namen te vinden lijkt het wel bij de gekozen naam).

Ik heb alleen toen ik 18 was bij de bank er junior erbij laten zetten omdat we telkens elkaars afschriftje in handen hadden (nu hadden wij niks te verbergen hoor :p).
    Tegenwoordig gaan een heleboel dingen digitaal en ik bel zelf geregeld voor anderen naar bedrijven en je moet toch altijd ter controle een geboortedatum en vaak ook een postcode e.d. doorgeven als verificatie.
    Ook word op praktisch al het papierwerk wat er binnen komt toch al een geboortedatum vermeld.

Als je een veel voorkomende achternaam hebt zoals bijv. de vries zou je toch ook geen problemen verwachten want hoeveel mensen zullen er zijn die bijv. Karin de Vries heten (nou dat zijn er veel!).
    Al is dat wel adres gebonden natuurlijk e.d. maar ik zou me er weinig druk om maken persoonlijk

13. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Mijn man heeft trouwens de exact zelfde voornaam en achternaam als zijn opa en oom en heeft daar ook nooit problemen mee gehad

14. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik zou het geen enkel probleem vinden, hoor!

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik zou persoonlijk het niet doen. Vind het iet handig, verwarrend en idd een "Jut en Jul" gehalte.

16. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Hier ook zoon met letter L en papa met letter L , geen probleem toch als de namen anders zijn verder? Hier is t niet storend iig, totdat er voor beide post zal beginnen te komen met de zelfde voorletter L en dan zelfde achternaam hahahahaha :p

17. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    zou er geen moeite mee hebben hoor!

18. Ellaa

Ellaa Fanatiek lid

19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    Ik zou het voor het ziekenfonds en tandarts enzo echt niet laten. De geboortedatum is vaak nog belangrijker dan de naam, dat is zowiezo het eerste wat ze vragen, en daarna vragen ze altijd naar de voornaam (en niet de letter).

qua jut en jul gehalte.... hmm, lastig. Ik vind het persoonlijk heel erg aan de namen liggen of het kan of niet. Die voorbeelden die jij noemt vind ik prima kunnen.

wat ik trouwens wel altijd lelijk vind is van die gezinnen waarvan alle 4/5 de kinderen dezelfde voorletter hebben om maar perse dezelfde voorletter te hebben..... Zooo jammer. (sorry als ik mensen beledig, niet de bedoeling).

19. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ella: Ben het helemaal met je eens.
    Het is bij ons puur toeval en het is natuurlijk ook nog niet zeker dat deze naam het wordt, maar we beginnen hem wel steeds leuker te vinden dus mocht het een jongen worden dan is de kans toch best wel groot.
    Alleen denk ik wel dat een eventueel derde kindje zijn/haar dan absoluut niet met een L moet beginnen haha.

In de voorbeelden die ik heb genoemd staan onze namen, de naam van onze zoon en ook de nieuwe naam ;)

20. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Als het een totaal andere naam is, zou ik het gewoon doen! Zeker als je zo'n goed gevoel hebt bij die naam.

Ik noem maar wat hoor, maar Luuk & Ludo / Leo & Leen / Lars & Lasse is misschien wel wat te jut&jul (maar goed, hoe vaak noem je de namen in een adem en hoe vaak doen zij dat later?)

Maar bijvoorbeeld Lukas & Lex / Lennart & Lolke / Levi & Liam vind ik wel weer gewoon kunnen.

Deel Deze Pagina