Wat allwoman schrijft, ik zou ook op het bericht van school wachten. Samen worden de kinderen opgevangen en jullie als ouders kunnen het erover hebben hoe te begeleiden. Heftig hoor! Sterkte!
Wat erg zeg! Ik zou morgenochtend even rustig met hem het gesprek aangaan en het proberen om zonder teveel in detail te gaan vertellen. Wel eerlijk blijven, maar ik zou niet alle in en outs vertellen over hoe hij het heeft gedaan. Ik wil je veel sterkte wensen, want jij zit de komende tijd denk ik met een verdrietig mannetje die heel veel vragen heeft, geef daar ook zo eerlijk mogelijk op zijn niveau antwoord op. Heb je het antwoord niet, mag je dat ook zeggen tegen je kind.
Ik zou ook morgen ochtend gewoon eerlijk vertellen wat er gebeurd is. Kijk het hoeft niet in geuren en kleuren maar wel eerlijk lijkt me.
Heftig.... Veel sterkte! Ik zou in ieder geval wachten op het bericht van school. Daarna pas aan je zoontje vertellen.
Toen ik 19 was en stage liep op een basisschool,pleegde een leerkracht daar ook zelfmoord.. Ik weet nog dat de directeur mij zelf heeft gebeld om het vreselijke nieuws mede te delen en dat ik er echt door van slag was. Hoe het toen bij de kinderen terecht is gekomen weet ik niet.. Ik zou het hem ook zelf vertellen,misschien wel wat genuanceerder dan hoe het in werkelijkheid is.. Sterkte!!
Ik zou het zo snel mogelijk vertellen, dus morgenochtend bij het ontbijt. Dit soort verhalen doen altijd erg snel de ronde en je wilt ook niet dat jouw kinderen het van een ander horen. Maak de dingen niet groter dan ze zijn, kinderen kunnen daar vaak heel luchtig mee om gaan. Wij als volwassenen doen daar vaak veel te moeilijk over. Vertel datgene wat je zeker weet en als er details zijn die je liever niet aan je kind verteld doe je dat niet. Jij weet als geen ander wat je kind wel of niet aan kan. Ik heb zelf vroeger in mijn omgeving ook een zelfmoord meegemaakt, dit betrof een sportlerares. Was ook rond de 10 jaar oud. Mijn ouders hebben eerlijk verteld wat er gebeurt is en dat was natuurlijk wel even moeilijk, maar ik kon toen wel even bij hun uithuilen. Je wilt echt niet dat jouw kinderen dit morgen op straat horen van een ander, want dan kun jij niet de eerste opvang doen.
Bedankt voor alle berichtjes! We hebben besloten morgen nog even af te wachten. We hadden een dagje weg gepland dus vriendjes ziet hij morgen niet. Ik wil liever bericht van school afwachten zodat ik ook antwoord op zijn vragen kan geven. Als we bij thuiskomst niet meer weten dan nu, vertellen we het hem zodat hij buiten niet voor verassingen komt te staan. Gaat wel tegen mijn gevoel in nog niks te verteken maar denk wel dat het beter is.
Ik zou eerst wachten tot je het officiële bericht gehoord hebt. Daarna pas praten met je zoon.sterkte.
Als je het helemaal zeker weet zou ik het rustig met hem bespreken. Ik zou n idee geval zeggen dat zijn meester dood is. Weet hij al wat dood is? Mijn dochtertje van 4 heeft nu 2 keer gehoord dat iemand dood is en ze heeft nooit direct gevraagd wat er gebeurd is, dit komt altijd later. Dat zou ik denk ik primair ook aan de school overlaten, zodat alle kinderen hetzelfde horen. Als jij dan vindt dat hij meer uitleg nodig heeft kun je dat altijd nog later geven
Ik zou ook eventjes wachten op bericht van school, misschien regelt de school wel een bijeenkomst waar het aan de kinderen wordt verteld?
wat een verschrikkelijk bericht. Op zich wel prettig dat jullie nu een dagje weg gaan, grote kans dat je vandaag bericht ontvangt van school. Het inderdaad wel vertellen voordat hij in de buurt naar buiten gaat. Sterkte!
Helaas hebben wij de afgelopen periode een aantal overlijdens meegemaakt. Twee weken terug hebben we mijn opa begraven. Het us bijzonder te zien hoe kinderen van verschillende leeftijden (onze kinderen zijn 10, 7 en 4) hier mee om gaan. Tegelijkertijd baard me dat juist zorgen, onze zoon is 10 en een erg slim kereltje, natuurlijk weer hij wat het betekend als iemand dood is. Bij mijn opa had hij veel vragen maargoed dan gaat het om een man van 90. Nu om een man die een stuk jonger is, een voorbeeld voor de klas, die ook nog eens op heel onnatuurlijke wijze is overleden. Ik heb zo vreselijk geslapen vannacht. Mijn man is er al uit met de kids. Ik moet moeite doen nu naar beneden te gaan, ik vind het lastig mijn zoon nu onder ogen te komen. Het voelt alsof ik een geheim voor hem heb, terwijl ik Officieel nog van niks weet. Hem het vanavond vertellen voelt ook zo naar, hij heeft ook de tijd nodig te verwerken voor hij naar bed gaat. Waarom ben ik zo'n vreselijke twijfelkont....
Heel suf, maar in dit soort situaties wanneer ik twijfel kies ik altijd voor wat mijn eerste ingeving was. Dus wat dacht jij je het eerste dat je moest doen toen je het nieuws hoorde? En, tegelijkertijd zul je hoe Danone heel veel vragen en opmerkingen krijgen, dus echt fout kun je het nooit doen. Hij zal het naar vinden, en het is iets heel moeilijks en grootst om uit te leggen aan een jongetje van 10. Maar hoe je het ook doet, je blijft vragen houden, en er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je het anders had moeten doen. Dus dan kun je maar het beste kiezen waar jij je initieel het beste bij voelde.
@twinkelstar: omdat het gewoon heftig is.. En juist daarom is het handig om even af te wachten wat er vanuit school gezegd gaat worden. Ook niet zo handig van je vriendin om het jou wel alvast te vertellen wat dat betreft Het "beste" in zulke gevallen is dat iedereen het tegelijk hoort... Want dan weet iedereen hetzelfde zodat er geen wilde verhalen de wereld in komen. (Daarentegen als ik het wist.. Zou ik er wel bij willen zijn als hij het hoorde en het dus op zich niet tof vinden als zoonlief het zou horen op maandag op school en daarna nog heel de dag op school zit.. Het blijft toch je kind nietwaar?) Weet je vriendin niet wat de school van plan is qua bekendmaken? Dan kun je daar rekening mee houden en het hem wel vertellen maar evt vragen om nog even tegen vriendjes er over te zwijgen omdat ze het bijv op maandag op school gaan horen. Met 10 jaar... Lijkt me dat wel een optie.
Nee idd niet zo handig maar besef me dat ze het uit goede bedoeling heeft gedaan. Ik heb haar net een berichtje gestuurd. Ik heb begrepen dat ze een mail gaan opstellen, maar hoe dan ook ga ik maandag ochtend mee naar school. Maar wachten met vertellen zodat school de klas kan inlichten is voor mij geen optie. Ik wil voorkomen dat hij op straat info opvangt.