Voeden op verzoek of volgens een schema?

Discussie in 'Voeding' gestart door Joelle778, 9 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joelle778

Joelle778 Lid

23 feb 2016
    5
    0
    1
    Hallo Dames, ik heb dit onderwerp ook in het topic borstvoeding geplaatst, maar ik probeer het hier ook even.

Voeden jullie op verzoek of volgens een vast schema?
    Ik twijfel hier tussen en ik zou graag de voor en nadelen van beide willen weten.

Ik heb het boek: De tevreden baby van Gina Ford.
    Dit spreek mij erg aan, iemand hier ervaring mee?

Groetjes Joelle

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.645
    5.676
    113
    Ik voed op verzoek ( fles) en doe dit al vrij vroeg naar haar geboorte. Ze gaf heel slecht honger signalen aan en opeens was het er en dan moest het ook gelijk. Voor haar en ons dus prettig om een soort schema te hebben. Kwam niet op de minuut aan natúúrlijk.

Nadelen kan ik niet bedenken, voordeel voor mij zels was dat ik weet waar we aan toe zijn en zij niet over stuur raakt omdat ze zo honger heeft.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    @Deedee: als je voedt met een schema, dan voedt je niet op verzoek ;)

Ik voed wel op verzoek, en geef borstvoeding. Dat wil zeggen: als ik zelf live borstvoeding geef is het op verzoek. Dat is de ene dag 8x per dag, de andere dag maar 5 a 6x. Net hoevaak en hoeveel hij wil drinken.

Met live-borstvoeding lijkt me dat ook eenvoudiger dan met de fles. Als ik twijfel of hij wil drinken (omdat het bijvoorbeeld pas 1 of 2 uur geleden is), leg ik hem aan en zie ik wel wat er gebeurt. Als hij wil drinken drinkt hij, zo niet, dan ook goed.
    Bij flesvoeding of afgekolfde melk gaat dat niet zo eenvoudig. Dan moet je een fles maken (en nadenken hoeveel ml je moet maken). Als je kindje dan niets wil drinken, heb je de warme fles over en die kan je niet echt goed houden.

De dagen dat mijn zoontje naar de opvang gaat krijgt hij dan ook op vrij regelmatige tijden zijn fles. Dat is wel een vast aantal ml, op redelijk vaste tijden. Dat is niet in beton gegoten, want ze hebben reservemelk als hij echt meer of eerder de fles wil met gekolfde moedermelk, maar het is zeker niet zo vrij als "thuis voeden op verzoek".

Het voordeel van voeden op verzoek met borstvoeding is dus dat je makkelijker kan uitproberen. Je hoeft niet na te denken over tijden en over het aantal ml's. Je hoeft je ook niet druk te maken of je kindje te veel of te weinig krijgt, want hij neemt zoveel hij nodig heeft.

Het nadeel is dat je niet weet waar je aan toe bent. Er zijn dagen bij dat ik nét weg wil gaan, en hij dan al weer toe is aan een voeding. Dat is wel eens onhandig. En het nadeel is dat het in het begin zoeken is bij de opvang naar een goed ritme en hoeveelheden, omdat daar volledig voeden op verzoek niet praktisch is.

4. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Ik voedt op verzoek (flesvoeding). Hij geeft prima aan wanneer hij wilt drinken en hoeveel.

5. KatoJipGimli

KatoJipGimli Actief lid

17 mei 2015
    214
    19
    18
    Ik heb gevoed op verzoek (fles) maar doe het nu ivm vast voedsel op vaste tijden. En nu denk ik; had ik het maar eerder gedaan..
    Het ligt denk ik dus ook echt aan je kindje wat past. Helaas ben ik hier pas na 6.5 mnd achter haha

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.645
    5.676
    113

Uh nee duh haha stom :p schema bedoel ik natuurlijk. Leuk je ook weer eens tegen te komen!

7. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Schema (flesvoeding). Ik kan er geen nadelen van bedenken. Voor ons mannetje werkt het erg prettig en ook voor ons is het fijn om deze regelmaat aan te kunnen houden. Maakt het ook makkelijker voor anderen die gedurende de week oppassen (opvang, oma). Natuurlijk veranderd het schema in de loop van de weken en heeft hij soms meer of minder honger, of net wat vroeger of later. Ik hou er niet spastisch aan vast. Maar hij houdt zich bijna elke dag goed aan zijn schema ;)

Ik denk dat ik het bij borstvoeding 'logischer' zou vinden om op verzoek te voeden. Ook omdat ze daar voor zover ik heb begrepen niet teveel van binnen kunnen krijgen.

8. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik geef flesvoeding op verzoek. Heb ik bij mijn dochter ook gedaan en beide kinderen geven prima aan wanneer ze willen drinken en hoeveel.
    Nadeel kan zijn dat je niet weet hoe de dag gaat verlopen, maar zoon zit nu op 5 voedingen overdag en slaapt 's nachts door dus zo'n aparte dagindeling is het nu ook niet :)
    Voordeel vind ik dat je het ritme van je kindje volgt en niet hoeft te gaan tijdrekken tussen voedingen of wakker maken als ze net lekker slapen.
    Kijk straks ook naar je kindje, de 1 houdt van een vast ritme en de ander van flexibiliteit ;)
    Ik geef overigens ook wel eens op mijn verzoek, als ik ergens moet zijn en ik verwacht dat hij toch binnenkort een voeding wil, geef ik die bijvoorbeeld alvast, je hoeft dus niet compleet afhankelijk te zijn van je baby :p

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier een beetje van alles wat, heb ook heel lang geroepen dat ik maar wat aanrommelde. :)

In het begin echt op verzoek, maar zoontje dronk al snel veel en vaak en toen ik met een paar weken helemaal op flesvoeding over was, bleek dat dit niet helemaal de bedoeling was. En dan heb ik het echt over 8 of 9 flessen van 120cc.
    Dus toen aan het tobben gegaan om de voeding zo lang mogelijk te laten duren en dus ook minimaal 3 uur tussen de volgende voeding te laten, om zo niet op teveel voeding uit te komen.
    Daarbij wel altijd de regel gehad, als hij sliep maakte ik hem niet wakker, mits de vorige voeding langer dan 4,5 uur geleden was en dan was ik bij de volgende voeding wat soepeler als hij bv. al na 2,5 uur kwam.
    Daarbij probeerde ik ook altijd ergens tussen 21.00-23.00 de laatste fles voor de nacht te geven, dus daarmee speelde ik ook gedurende de dag.
    Met 3 maanden kwam er meer ritme in, door zoontje zelf gecreëerd, met om 5.00 de eerste fles en om 21.00 de laatste fles en dan overdag om de 4 uur de fles. Ik maakte hem niet wakker of wat dan ook, maar meneer had zelf altijd stipt om de 4 uur honger.

Dus het liefst had ik helemaal op verzoek gevoed, maar bij ons zoontje ging dat dus niet helemaal omdat hij het liefst meer dan 1 liter melk dronk, dus wij hebben hier best wat mee gerommeld en gepuzzeld, waardoor wij ook regelmatig het ritme hebben bepaald i.p.v. hij.

10. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Hier ook geen nadelen. Ik volg mn kindje met alles. De ene keer drinkt hij bijvoorbeeld 60cc en anderhalf uur later 70cc om daarna 3uur later 135cc weg te drinken , prima. Hij komt nu nog snachts om de 3u voor een flesje, prima. Ik volg geduldig zijn schema en ritme ;) Geldt ook voor het slapen, wilt hij niet in zn wiegje liggen prima, wilt hij gedragen worden ook goed. Zolang hij tevreden is, goed groeit en slaapt is het goed.

Een echt ritme komt straks vanzelf wel.

11. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Het boek de tevreden baby hebben wij ook. Bij oudste met 6 weken daarmee begonnen. Niet alles precies opgevgd want dat was niet haalbaar, zoals het bijv. zolang wakker houden. Maarer zat wel al snel meer structuur in de dag en twee weken later sliep ze door, toch erg fijn .
    Nu beginnen we ook langzamerhand. Zou dat boek niet tot op de letter volgen. Maar vind de gedachtegang wel logisch; niet te veel slaap overdag en voldoende drinken tussen 07:00-23:00 uur. Dus ik gebruik het schema om toe te passen op mn kind daar waar dit bij hen kan.

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Op verzoek. Een baby kan geen klok kijken. Je laat een baby toch niet huilen omdat het geen "tijd " is? En een borst/fles erin stoppen als hij nog geen honger heeft...tja. Ik geloof ook dat een kindje beter naar zijn lichaam leert luisteren als het op verzoek wordt gevoed. Je hebt ook minder kans dat je baby over-eet. Naarmate je baby ouder wordt merk je dat er vanzelf een ritme komt.
    Wij hebben wel redelijk vaste tijden voor ontbijt, lunch en avondeten. Dan eet de baby gewoon mee, en tussendoor borstvoeding op verzoek.

Deel Deze Pagina