Hoi, Ik maak zelf fruithapjes, maar vroeg me af of ik alles daarvan in kan vriezen. moet het dan eerst gekookt of gestoomd zijn? Appel stoom ik altijd eerst zodat het zachter wordt, maar peer niet, want die is al sappig. Kan ik wel gewoon alles invriezen?
Hi Jolan, ik doe alles gewoon in de vriezer in van die speciale baby bewaar bakjes van de Etos, ideaal. Liefs Inger
Ik vries het ook in. Maak vaak in het weekend meerder fruithapjes. Appels kook ik met wat water. Zachtere dingen als peer, perzik, nectarine, meloen en banaan prak ik. Ik kreeg vandaag de tip om het in een ijsklontbakje te doen, zo kan je als je iets probeert een klein beetje proberen.
Wat water erbij? Thijs eet het zo op. Of wat ander (vochtig) fruit erbij als peer of appel. Op het moment lust Thijs bijna alles, behalve meloen. Maar als ik dit ergens door doe, eet hij het wel. Ik maak nu veel mixjes en dan wat extra. Hapje voor Thijs, hapje voor mama.
hahahaha ja als je het zelf maakt is het heerlijk Potjes heb iknog niet gebruikt dus weet niet of dat wat is.
Potjes zijn echt niet lekker. Ik vind het ook niet proeven naar fruit, eerder een chemische afwerking. Banaan smaakt zurig, peer is ook zurig. Nee hoor, geef hier maar vers.
Echt vers is veel lekkerder en gezonder dan zelf ingevroren. Je hebt dan echt heel veel smaak- en vitamineverlies. Het is echt beter om elke dag vers fruit te nemen en het zo snel mogelijk na klaarmaken te geven. Hou je over? Niet erg, gewoon zelf opeten, zo kom je ook aan je fruitportie per dag toe!
Ja, diepvriesgroenten die je in de winkel koopt zijn heel vers. Verser zelfs dan de groentes die je zo in de winkel koopt. Maar groente en fruit wordt in de fabriek op een heel andere manier klaargemaakt en ingevroren dan je thuis kunt doen. Het wordt heel kort geblancheerd en dan binnen een paar minuten HEEL SNEL HEEL KOUD ingevroren (kouder dan min 40). Daardoor gaan de cellen minder stuk en blijven de goede eigenschappen en vitamines goed behouden. Thuis kun je dat niet zo doen. Bij thuis invriezen krijg je grotere kristallen, waardoor de celstructuur verder kapot gaat. En doordat het langer duurt voor het echt bevroren is oxideert het meer en gaan de vitamines verloren. En de smaak ook. Diepvriesgroentes, van die zakken met losgevroren groente, zijn ideaal voor babyhapjes. Je kunt een kleine portie uit de zak halen en even stomen voor je kind en dan geven. Handig als je een keertje eten eet dat je niet aan je kind kunt geven! Hier aten ze trouwens vanaf een maand of 6 meteen met de pot mee. Ik paste de pot gewoon aan
Jeetje... wat heb je er veel verstand van! Het is voor mij niet altijd mogelijk om vers iets te maken, dus vandaar dat ik het ook in wil vriezen voor op momenten dat het even niet uitkomt het helemaal vers te maken. En ik denk dat dat dan nog altijd beter is dan een potje. Ik ben niet van plan elke dag uit de vriezer te geven
Als het een keertje niet uitkomt, dan geef je het gewoon een dagje niet! Is ook geen ramp hoor! En daarom zijn die diepvrieszakken met groente zo handig. Daarmee heb je echt binnen 5 minuten een hap eten voor je kind!
Ik vries het ook wel eens in. Ik kom er ook niet iedere dag aan toe. En fruit bewaar ik ook wel klaargemaakt goed koel 1 a 2 dagen in de koelkast.
en hoelang kan je "klaar gemaakt" (gestoomd en geprakt) fruit in de koelkast bewaren? Alvast bedankt!
Na 1 a 2 uur is de oxidatie vaak al zo ver dat de meeste vitamines weg zijn. Na 24 uur zit er bij fruit door gisting ook vaak wat alcohol.