Zo doorgaan of meer coachen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sidmick, 21 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Nadat vorig jaar november een poging mislukt was doen we nu een tweede poging in het zindelijk-maken proces.
    Meisje poept al 3 weken heel consequent op de wc. Sinds 5 dagen hebben we geen luier meer om.
    Plassen is nog heel wisselvallig.
    Zo'n 3x per dag zegt ze zelf dat ze moet en gaat ze ook plassen. Maar het gaat ook met gemak nog 3x per dag mis.
    En om me heen hoor ik iedereen "die van mij was na een paar ongelukjes helemaal zindelijk"
    Af en toe vraag ik haar wel of ze moet plassen maar dan krijg ik steevast NEE te horen.
    Wat denken jullie, moet ik gewoon zo doorgaan en zal ze het wel doorkrijgen of moet ik haar vaker op de wc zetten? Ik ben nl. wel van mening dat ze pas echt goed zindelijk worden als ze het zelf voelen
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Veel ongelukjes is in het begin echt heel gewoon. Waarom zet je niet gewoon een potje in de buurt. Het probleem is dat kinderen echt moeten leren voelen dat ze moeten. Ze voelen en moeten gelijk. Met een potje in de buurt maak je de succeskans groter en dan vergroot je langzamerhand de afstand van spelen naar het potje / wc.

    Ik zou dus even doorgaan
     
  3. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Hier ging het ook zo makkelijk (in 1 ochtend) maar er zijn er meer die er langer over doen hoor! Alleen is het veel leuker om op te scheppen dat het met 2 ongelukjes klaar was. En 5 dagen is toch ook nog niet zolang?

    Wel fijn dat ze het poepen onder de knie heeft, liever een natte broek dan dat je poep eruit moet spoelen ;).

    Wat vindt ze zelf van een natte onderbroek?

    Ik zou door gaan zoals je bezig bent, af en toe haar even vragen (uit bed, voor of na het fruit eten, voor de lunch, voor het slapen, na het slapen, na het 4-uurtje, voor het eten of voor het naar bed gaan). Noem er maar wat op, kun je er misschien een paar uitkiezen.

    Ik heb het dochter ook gewoon zelf laten uitzoeken met een verplichting voor als we op stap gingen (was dan ook geen vraag, maar een feit, zo wij gaan weg hup even naar de wc).

    Zijn er momenten te ontdekken waarop het mis gaat?

    Vaak moeten ze zo`n half uur na het drinken plassen, zou je dan eens op signalen kunnen letten (handje tussen de beentjes, beentjes knijpen).
     
  4. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik ben van mening dat ze zindelijk worden als ze eraan toe zijn en niet wanneer papa en mama dat graag willen. ik denk dat jullie dus nog wat te vroeg zijn als het zoveel moeite kost en je zoveel moet pushen. misschien kan ze de grote boodschap op de wc doen en de kleine nog even in de luier tot ze het zelf aangeeft. we gaan de zomermaanden weer tegemoet dan is het vaak ook veel eenvoudiger.
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Ze wil zelf geen luier meer, das het hele verhaal.
    Die gooit ze gewoon zelf uit want die is vies.
    Heeft dus helemaal niks te maken met dat papa en mama het willen want voor mij part loopt ze nog een jaar in haar luier rond.
     
  6. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Potje wil ze niet op, ze wil alleen maar op de wc.
     
  7. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ja, dan blijft er inderdaad niks anders over dan doorzetten. zoals al gezegd is een aantal potjes in huis in het zicht zetten zodat ze eraan herinnerd wordt.

    edit

    lees nu je reactie op sygnet. dan blijft alleen het belongsysteem met de stickers nog over denk ik. ( als extra stimulans die in het zicht hangt) samen met haar een leuk pamflet maken met versieringen en een boel hokjes.waar ze een stickertje in mag plakken elke keer als het goed gaat. eventueel gekoppeld aan een kadootje om de zoveel keer. en dat vel op een deur hangen die goed zichtbaar is.
     
  8. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Ik ben idd blij dat het poepen wel heel goed gaat. Das nog niet 1x mis gegaan.
    We hebben idd verplichte plas momenten als we naar bed gaan, uit bed komen en als we weg moeten.

    Meestal gaat het mis als ze aan het spelen is of druk bezig is merk ik.
    Toch het gewoonlijke vergeten denk ik.

    Ze vind het wel vies als ze in haar broek geplast heeft. Gaat direct alles zelf uittrekken.

    Weet wel dat het erbij hoort hoor en vind het opzich niet erg al dat natte goed (de wasmachine draait toch wel) maar vroeg me alleen af of ik meer moest gaan bijsturen
     
  9. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Misschien af en toe eens opmerken dat jij moet plassen op de wc, misschien dat ze dan denkt dat ze eerst wilt of ook moet. Of af en toe eens zeggen dat plassen op de wc moet. Ipv van vragen of ze moet, want dan is het antwoord van peuters NEE ;)
     
  10. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    da's wel een goeie. heel omslachtig doen als je zelf moet plassen. duidelijk zeggen ik moet even plassen en dan de deur open laten ofzo.
     
  11. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Nu een paar dagen later, weekje bezig is ze gewoon al 3 dagen kurkdroog!
    Alles geeft ze zelf aan, wat een heerlijkheid
     
  12. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    oh, wat goe zeg!
     

Deel Deze Pagina