Zelfinseminatie, IUI/IVF bij endometriose, of niet?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door groenevis, 29 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. groenevis

    groenevis Nieuw lid

    29 apr 2024
    1
    0
    1
    Vrouw
    Dag dames,

    Na lang meelezen ben ik toch maar even overstag gegaan en heb ik een account aangemaakt om mijn vraag te stellen.

    Ik ben 32 en heb endometriose. Eén van de symptomen daarvan is dat vrijen soms pijnlijk is, omdat een aantal verklevingen dan aan mijn ingewanden 'trekken'.

    Zo lang ik mijn baarmoeder nog heb, zal de pijn ook blijven, dus bekkenbodemtherapie of ontspanningsoefeningen en dergelijke, dat maakt allemaal geen verschil. En vermits we een kinderwens hebben, is een baarmoederverwijdering momenteel ook niet aan de orde.

    Omwille van de pijn zijn ik en mijn man niet vaak intiem, of toch niet op de 'kassieke' manier. Ik probeer de laatste twee maanden met ovulatietesten wel mijn eisprong zo goed mogelijk te bepalen en als mijn man dan goed opgewonden is en het vrijen dus niet te lang duurt, dan doen we het wel en valt de pijn te behappen.

    Nu las ik hier onlangs wat over zelfinseminatie en ik heb daar met mijn dokter over gesproken. Zij vertelde me dat dit kan werken maar dat de kansen om zwanger te worden met IUI of IVF veel groter zijn. Ze vond het een beetje onzinnig om daar zelf mee te gaan experimenteren en stelde voor om toch op de 'normale' manier verder te doen de volgende drie maanden, en dan te kijken of ik versneld in het IUI/IVF circuit terecht kan.

    Er zijn momenten waarop ik zelfinseminatie wel zou willen proberen, maar enkele minuten later vind ik het dan toch weer intiemer en romantischer om het eerst zelf nog eens te proberen. Het voelt gewoon 'correcter' aan om niet meteen voor een 'klinische' oplossing te kiezen.

    Wie herkent mijn dilemma en heeft raad?
     
  2. PippiMoustache

    PippiMoustache Fanatiek lid

    16 jul 2018
    1.764
    1.690
    113
    Vrouw
    Hi Groenevis, ik heb geen ervaring met endometriose en ik ben ook geen arts, maar ik reageer toch even. Ik kan me voorstellen dat de kans om zwanger te worden kleiner is door de endometriose en dat IVF dan een oplossing zou kunnen zijn. Als de endometriose geen nadelige invloed heeft op een zwangerschap, dan zie ik niet in waarom zelfinseminatie niet een goed alternatief zou kunnen zijn voor jullie. Ja misschien minder romantisch, maar vrijen met pijn is ook niet alles lijkt me. Gek dat je arts zegt dat het 'onzinnig is om daarmee te experimenteren' en dat je maar gewoon op de traditionele manier moet proberen.
    Ik zou zelfinseminatie zeker proberen voordat je in een traject terecht komt, daar is werkelijk niets intiems aan (ik heb zelf IUI gedaan).
    Heel veel succes!
     
  3. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.736
    9.273
    113
    Vrouw
    Ik heb wel ervaring, zelfinseminatie + endometriose en adenomyose + IUI, IVF, ICSI (helaas kinderloos na 10 jaar maar dat terzijde).

    Ik weet niet in welke regio je woont en of er over een catagorie is gesproken. Ben je bij een gyn geweest welke de endometriose heeft vastgesteld?

    Regio, omdat er endometriose centra's zijn maar ook het EMC is bijvoorbeeld een ziekenhuis welke veel ervaring heeft mbt tot endo en vruchtbaarheid. Daarnaast is het fijn dat je weet welke catagorie en of het opereerbaar is bijvoorbeeld.

    Mijn endo zat achter de baarmoeder en is operatief verwijderd.
     
  4. Minke1985

    Minke1985 Lid

    1 mei 2024
    25
    20
    3
    Vrouw
    Zelfinseminatie kan je ook intiem maken! En dan zonder pijn.. en 2 of 3 keer per cyclus om de kans te vergroten? Ik heb er net één cyclus insemineren op zitten en het gevoel dat het raak is (ben drie keer zwanger geweest dus denk het te herkennen).
    Succes!
     

Deel Deze Pagina