Hallo allemaal, Dit is mijn eerste berichtje op een forum, ik ben 26 jaar oud en mijn vriend en ik zijn inmiddels bijna 6 maanden bezig om zwanger te raken. Alleen heb ik ondergewicht (BMI 17,6). Ik ben eind januari bij de gyneacoloog geweest en die wilde eigenlijk hebben dat ik weer aan de pil ging, en dat ik eerst maar eens aan ging komen, waar ik inmiddels al weer 3 jaar mee bezig ben en niet echt wil lukken. Zit er wel sterk over te twijfelen of ik weer een maand aan de pil ga om mijn cyclus wat regelmatiger te krijgen, maar dat is een ander verhaal. Mijn vraag is eigenlijk of er meer mensen zijn die ondergewicht hebben en zwanger proberen te raken en hoe het dan gaat, tegen welke problemem lopen jullie aan, of gaat het juist heel goed?
Helemaal geen ervaringsdeskundige, maar eerst maar even de mythe uit de wereld helpen dat de pil je helpt je cyclus regelmatig te krijgen. De pil onderdrukt je eigen cyclus en de bloedingen zijn alleen onttrekkingsbloedingen, die niets te maken hebben met een gewone ongesteldheid na een ovulatie. Zou er ver weg van blijven als je je eigen cyclus regelmatig wilt krijgen.
Ik heb zelf geen ervaring met zwanger worden en ondergewicht, maar wel met ondergewicht op zich. Je zegt dat je al 3 jaar bezig bent, maar dat het niet echt heeft geholpen. Ben je wel bij een diëtiste geweest? En heb je moeite met eten of heb je gewoon moeite met aankomen? Ik ken wel mensen die op een ondergewicht ook kinderen hebben gekregen hoor! Maar dat wil niet per definitie zeggen dat het makkelijk ging en dat het gezond is voor het kindje. Maar ik denk dat je dat zelf ook wel begrijpt.
Volgens mij is ondergewicht op zich geen reden om niet zwanger te raken. Ik woog 53/54 kilo bij 1,74m (dat is een bmi rond de 18, geloof ik) en had geen enkel probleem. Het gaat erom of je gezond bent (normaal eet, voldoende beweegt etc.). Dat is ook van invloed op je cyclus en daarmee op zwangerschap. Je weet zelf denk ik het beste of je gezond leeft of niet. Is je ondergewicht een gevolg van slecht/weinig eten of niet? Als dat wel zo is, kan ik me voorstellen dat het samenhangt met je cyclus en moeilijk zwanger worden. In dat geval zou ik contact zoeken met een dietiste oid. Als het gewoon je aanleg is en je leeft verder gezond, tsja...dan heeft het moeilijk zwanger worden wellicht een andere oorzaak... Je mag me pb'en als je wilt!
In de drie jaar dat ik bezig ben heb ik 2 keer een traject bij twee verschillende diëtistes gehad, die er beiden voor zorgden dat ik eigenlijk afviel omdat ik me te veel bezig moest houden met eten. Verder eet ik gezond en leef ik ook redelijk gezond, bij mij is het voornamelijk aanleg. Vind het fijn om deze reacties te lezen =] Door het gesprek dat ik met de gynaecoloog heb gehad werd ik namelijk steeds banger dat het niet zou lukken vanwege mijn ondergewicht. De gyneacoloog heeft namelijk letterlijk tegen mij gezegd dat ik niet vruchtbaar zou zijn vanwege mijn gewicht. Deze uitspraak deed hij alleen op basis van een gesprekje
Wat de gynaecoloog zegt, klopt niet. Wel is het natuurlijk belangrijk om te weten waarom je cyclus onregelmatig is. Dit kan met je gewicht te maken hebben, maar ook met andere dingen. Bij mij was het gewicht dus geen enkel probleem, heb ook altijd een regelmatige cyclus gehad. Je zou dus wel willen weten waarom dat bij jou niet zo is.... Ondertussen zou ik wel blijven proberen aan te komen. Want het kan dus wel zo zijn, dat je ondergewicht je cyclus ontregelt. Al weet je natuurlijk niet zeker of het daaraan ligt, dan sluit je die oorzaak iig uit en kun je verder kijken. Tips om aan te komen heb ik niet, ik ben er zelf ook heel slecht in. Eet 8 boterhammen op een dag en twee borden avondeten plus een toetje, en weeg nu 52 kilo Waardeloos is het, minstens net zo moeilijk als afvallen.... Ik zou ook vragen of de gynaecoloog niet toch verder wil kijken naar de oorzaken van je onregelmatige cyclus; je wilt toch antwoorden, ook als aankomen moeilijk lukt...
Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn zus is erg slank (understatement), 50 kg bij 1,70 m en die was drie keer binnen twee rondes zwanger van inmiddels drie gezonde jongens. Ik denk dat er een groot verschil is tussen te licht door ondervoeding of te licht door aanleg. In dat eerste geval heeft het dusdanig veel invloed op je hormoonhuishouding dat het zwanger worden kan bemoeilijken, maar als jij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt... Lastig.
Je kunt idd gewoon zwanger worden hoor! Heb ook niet gezegd dat het niet zo is. Maar als je niet gezond zou eten of voldoende heeft dat natuurlijk wel consequenties. Nu lees ik dat je dat wel doet, dus waarom de gyn dat dan zegt tegen je snap ik niet. Ik zou gewoon lekker doorgaan met het proberen van een kindje krijgen en blijf gezond en voldoende eten. Dat je menstru niet regelmatig is, is wel lastig, want hierdoor weet je niet of je nou wel of niet ovuleert en op welk moment.
Ben daarom nu begonnen met ovulatietesten die van cb met dubbele hormoon indicator en had vandaag een knipperende smily!