Voor zover ik begrepen heb, staat deze hele maand in het teken van borstkanker. Wie van jullie onderzoekt haar borsten? Doe je dat dan regelmatig? Ik zelf onderzoek mijn borsten eigenlijk nooit Ik denk er eigenlijk ook helemaal nooit aan. Sta je liever ook niet bij stil natuurlijk. Mijn moeder heeft 2 jaar geleden wel borstkanker gehad, maar dat is met een borstbesparende operatie verwijderd. Feit: 1 op de 9 vrouwen krijgt borstkanker... Best veel!
hoi meid.. ik doe het zelf maar laat het ook me vriend af en toe doen... hij vind het tenslotte niet erg om eraan te zitten groetjes
Ik doe het eigenlijk ook niet.. Heb het wel eens geprobeerd maar ik heb altijd heel veel klieren in mijn borsten gevoeld,en dan ga ik mezelf allen maar bang maken omdat ik dan het verschil niet weet tussen een knobbel en een klier.
ik ben daar zo bang voor, voor kanker.... lijkt me echt vreselijk.. heb ooit eens een hele harde bobbel gevoeld, bleek van mijn rib te zijn... maar het lijkt me vreselijk om te ontdekken...
Vorig jaar een mammografie en een echo gehad vanwege een knobbeltje dat ik ontdekt had. Bleek uiteindelijk een borstklier die opgezet was. Mèn, wat heb ik me zorgen gemaakt toen...
Ik probeer het wel eens,maar weet ook niet goed het verschil tussen knobbels en klieren. Eigenlijk mag er wel een curcus voor worden gegeven.
Ik doe het iedere maand. Mijn schoonmoeder heeft borstkanker en ik zie wat het kan aanrichten.. Iedere vrouw zou haar borsten moeten onderzoeken!
Bij ben erfelijk aangelegd dus krijg half jaarlijks een foto. En als je het allemaal zoveel in je eigen familie hebt gezien is het onderzoeken haast een obsessie
ik ben nog vrij jong maar hou het wel goed in de gaten eigelijk heel vaak als ik onder de douche sta! mijn moeder had van jongst af aan goedaardige kiestes in der borsten maar die moesten er wel altijd uitgehaald worden! dus ik hou het zo goed mogelijk in de gaten!
Ik doe het iedere maand, mijn oma is overleden aan borstkanker en mijn moeder heeft me aangeleerd iedere maand mijn borsten te checken.
ik doe het een keer in de twee/drie maanden, ja te weinig maar ach het is tenminste wat denk ik dan (ik vergeet het vaak hoor)
Ik doe het wel met enige regelmaat. Toen ik 22 was hebben ze bij mij een knobbel uit mijn borst gehaald, ze weten niets zeker voordat het onder de microskoop is geweest. Gelukkig was het goedaardig..
met het schaamrood op mijn kaken moet ik helaas toegeven dat ik dit eigenlijk nooit doe, behalve als ik er 1x per jaar , in oktober dus, weer aan herinnerd moet worden via de reclames en reportages in tijdschriften. ik ga m'n leven vanaf nu beteren =D>
Nou ik hou het altijd wel in de gaten, alleen heb eigenlijk geen idee hoe je je borsten goed moet onderzoeken. Sinds ik dat boek van Kluun heb gelezen, vliegt het me soms aan. Was ook niet een handig tijdstip om het te gaan lezen, was net bevallen van Eliza en had net een galblaasoperatie achter de rug, waarbij ik op een kamer kwam te liggen bij een vrouw die geopereerd was aan borstkanker.. Verschrikkelijk. Ik haalde allemaal beelden in mijn hoofd dat ik ook op die manier afscheid moest nemen van Eliza.. Verschrikkelijk, ik had dr net en toen van die waanideeën.
Wat een toeval dat ik net vandaag dit topic zie Ik heb al zo een 2 a 3 maanden pijn in mijn linkerborst en dacht steeds van bosrtkanker doet geen pijn. (ja, zo las ik het overal) Maar later ben ik toch naar de ha gegaan en die heeft ''waarschijnlijk een knobbeltje'' gevoeld. En ineens had ze een raar gezicht getrokken. Dus ik kreeg al gelijk de tranen over mijn wangen van: is er iets mis. De ha heeft gezegd dat het ook weefsel kan zijn maar dat ze het toch niet vertrouwt en dat ik dus een mamografie moet laten maken. Ik ben donderdag bij de ha geweest. en heb maandag gebeld naar het zh (mijn ha had blijkbaar al gebeld dat het dus spoed was en ik kon gisteren gelijk terecht) Het verwijsbriefje lag thuis dus dat zou ik niet halen, en ik heb maar gevraagd of het vandaag kon dus ik moet om 12:45 een mamografie laten maken. Maar het erge is (IK) heb altijd gedacht dat mijn ma waarschijnlijk aan longkanker is overleden maar er waren altijd mensen in de fam die zeiden nee het is borstkanker. ( ik bleef daar nooit bij sitl staan. Want ja mijn moeder was er gewoon niet meer. Of het nou borst of long kanker was) Volgens het zh is mijn moeder ook aan borstkanker overleden. dus dan heb ik een extra verhoogd risico. Nou dames ik kan jullie vertellen dat ik al sinds gister avond aan het braken ben, heel erg buikpijn heb aan de diaree ben. Ik vind het nu erg eng worden. Ik wilde er een speciaal topic over openen maar dacht laat maar. Denk er niet zoveel aan als je zo een topic opent zit je ook hier achter pc de hele dag aan het ergste te denken. Maar het is uiteindelijk zo ver ik ga over 2 een mamaografie laten maken
Ik doe het haast iedere dag, ik zou wel moeten.. bij mijn moeder is vorig jaar toen ik zwanger was borstkanker geconstateerd.. dat is zo erg. Chemo bestralingen! en het was weg zeiden ze Juni dit jaar..echter ging haar borst vervormen en deden ze een punctie wat bleek het was trug en wel in haar hele borst, nu moet ze een borst missen en is nog herstellende en hopen we dat dit voldoende was en dat die ziekte nu weg is! Dus jaa echt ik controleer heel veel.
ik doe het zo 2x in de mnd terwijl ik onder de douche sta, daarnaast laat ik 1x per jaar een mammografie maken. Helaas komt bij mij in de familie die vervloekte ziekte bij iedere vrouw voor, alle leden die hebben of borstkanker of baarmoeder kanker gehad. Daarom heb ik ook het advies van mijn gyn gekregen niet te lang te wachten met een 2e kindje. En tot die tijd jaarlijkse controle's dmv inwendige echo's. Dus ergens weet ik dat ik die vervloekte ziekte ook wel zal krijgen en tot die tijd doe ik er alles aan om er bij tijds achter te komen.
Ja ik heb samen met mijn zusje een onderzoek laten doen nadat mijn vader nachten lang had wakker gelegen nadat er bij me 1e nicht op 26 jarige leeftijd ook bortkanker was gevonden. Gelukkig had zei zich laten onderzoeken en kwamen ze er gelukkig optijd achter. Me vader heeft ons haast op de knieen gevraagd of we het wilde doen. Uit onderzoek bleek dat we een erg hoge risco factor waren. Ze wilde het persentage zeggen maar me zusje en ik wilde dat niet we hebben alles samen gedaan alle testen gelijk uitslagen gelijk en op controle gaan we ook gelijk.