Ja controleer ze vaak...zeker 1 keer in de week bewust....en een aantal keren dat je ze aanraakt tijdens het douchen enzo .... Heel belangrijk om dit te doen...nu is het deze maand in het nieuws dat er teveel onnodig wordt georereerd omdat vrouwen ( EN mannen...bostkanker komt oook voor bij mannen...wel veel minder...) iets voelen en het weg willen hebben...ook talg knobbes en andere hobbels (controleer niet allee je borst maat ook het stuk tussen borst en oksel....hoord er ook bij ivm de poortwachters klier van je borst..) Mijn moeder is vorig jaar geopereerd..21 aug...hele borst laten weghalen...want een feit is dat als je borst besparing doet 20% kans is dat het binnen 5 jaar terug komt...ook heeft ze preventieve chemo gehad om de zelfde reden want alles wat netjes weg gehaald bij de operatie. Op de mamogram die dames krijgen eens in de zoveel jaar staat ook dat het GEEN garantie is dat je ook werkelijk niets heb in je borsten...dus altijd bij de pinken blijven dames
Hoi hoi, Ik ben vandaag naar de ha geweest en denkt dat t opgezetten klieren zijn. Maar ze wil eerst wachten of de komen. Wordt t daarna niet minder dan wil ze dat er foto's gemaakt worden. Maar komen de niet dan weten we hoe t komt. Dus ik ga duimen!
Ik controleer ook regelmatig mijn borsten (het is iets lastiger bij mij, omdat ik ooit al eens aan 1 kant geopereerd ben). Helaas in mijn omgeving ook al te vaak met borstkanker in aanraking gekomen. Mijn moeder heeft het anderhalf jaar terug ook gehad (dit al wel op oudere leeftijd, is dus niet de erfelijke variant). Maar o zo belangrijk dat je het zelf goed in de gaten houd. Tijdens deze zwangerschap heb ik ook bloedverlies uit tepel gehad......uiteindelijk hiervoor ook verwezen naar een mama-poli. Mega in spanning gezeten, maar gelukkig geen rare dingen gevonden. Ik heb overigens toen ook wel een röntgenfoto laten maken (was toen 25-26 weken)....nouja, niet mijn voorkeur, maar was wel nodig. Verder ook een echo gehad. Tirtilisko ik zou toch ook verwachten dat als er iets te zien zou zijn je dat gelijk te horen zou krijgen, omdat ze dan meestal ook snel een plan van aanpak willen opstellen. Maar toch vind ik het dan belachelijk dat je nog een aantal dagen nu in spanning moet zitten. Hopelijk krijg je wel goed nieuws vandaag, maar ik denk dat ik het wel zou aangeven/vragen of dit normaal beleid is (persoonlijk vind ik het niet kunnen). Veel sterkte met wachten vandaag, Eva.
Tirtilisko, ik volgde je verhaal , weet je al meer....ik hoop zo voor een gunstige uitslag...bij mij was het helaas net andersom...steeds gesust door artsen in 1,5 jaar en opeens toch mis.... artsen denken nu eenmaal in 'af te vinken' protcollijstjes en daar floept wel eens iemand tussendoor, in positieve maar ook wel eens in negatieve zin, dus blijf allert, volg je eigen intuitie...als je wil kun je allerlei info nalezen op www.de-amazones.nl mijn eigen verhaal staat op: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=41449 hoop snel goed nieuws van je te llezen! groetjes Amazonnetje
en overigens...voor een veel genuanceerdere kijk op het nut van zelfonderzoek [want niets is eenmaal wat het lijkt, vooral als het om kosten en baten in de gezondheidszorg gaat!] http://forum.de-amazones.nl/viewtopic.p ... 10&start=0 en ook van onze lotgenote Karin Spaink: http://forum.de-amazones.nl/viewtopic.p ... fonderzoek
Ik heb op mijn 18e wel borstkankeronderzoek gehad omdat ik exceem kreeg op de tepels en tepelhoven (mv van tepelhof, schrijf je dat zo? ). De HA raadde me toen aan wel zelfonderzoek te doen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat moet en heb er ook niet de discipline voor. Soms probeer ik 't wel eens, maar dan heb ik nog maar net een beetje gevoeld en denk ik: och, 't zal wel goed zitten. Beetje dom hè , maar ja...
Meiden sorryyyyyyyyyyyy Ik lees het echt nu pas. Gelukkig is de uitslag goed ik heb ook een echo laten maken het is allemaal goed dat bobbeltje is waarschinlijk een vetweefsel zeiden ze Wat lief dat jullie aan mij denken Groetjesss
@ amazonnetje meid ik hoop dat alles goed komt. En dat je kunt gaan genieten van een zwangerschap. Je weet het he je kan altijd je verhaal bij ons kwijt Heel erg veel sterkte. Ik denk aan je