zelfstandig en zwanger; heb ik recht op een vergoeding voor opvang?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door donna33, 16 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. donna33

donna33 Actief lid

31 jan 2011
    250
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi, ik ben donna en werk als zelfstandige.
    ben net 6 weken zwanger en ben aan het nadenken hoe we de opvang straks moeten regelen. mn man heeft een vaste baan in de gezondheidszorg, volledige werkweek verdeeld over 4 dagen.
    heb ik recht op een vergoeding van de staat/belasting als zelfstandige?
    zo ja, hoeveel? en waar vind ik hier informatie over?
    en; wat raden jullie aan qua regelen?
    wij hebben nu het volgende in het hoofd;

2 dagen kinderopvang
    beide 1 dag thuis (tenzij mn vriend met een nieuwe cursus begint)
    1 dag opa/oma aan huis

waar hebben we recht op en is het een redelijk plan wat ik schets?
    graag jullie mening ;) xx donna

2. Leeuwtje8108

Leeuwtje8108 Fanatiek lid

8 nov 2007
    1.251
    0
    36
    Hoi ,
    Ik ben ook zelfstandig en krijg gewoon een vergoeding hoor. Mits je opvang wel erkend is.

Kijk anders effe op www.toeslagen.nl van de belastingdienst, daar kun je dan ook een berekening maken van wat je krijgt.

Succes !

3. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Ook hier een zelfstandige en twee dagen opvang, die krijg ik gewoon vergoed, ik geef gewoon mijn geschatte inkomsten op (nu nog o,o en zelfs een - bedrag) en dan krijg je gewoon een vergoeding hoor.
    Je moet kunnen aantonen als zelfstandige hoeveel uur je werkt, ik werk er tussen de 25 en 30 (om aan die 1225 uur per jaar te komen ook) en dan kan ik twee dagen opvang echt wel verantwoorden, drie zou ook nog kunnen voor die uren maar dat vind ik niet nodig.

Informatie vind je wel bij de belastingdienst en er zijn sites genoeg over zelfstandig ondernemen (zzp) en daar hebben ze het ook wel over opvang, gewoon even door google gooien ;)

4. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik heb geen idee hoe het met vergoedingen voor opvang zit, maar ik weet wel dat je recht hebt op een ZEZ uitkering van het uwv aan het einde van de zwangerschap....weet niet of dat jullie bekend was vandaar dat ik het even meld :)

5. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Ja klopt! Niet onbelangrijk ook ;)

6. Bri

Bri Niet meer actief

Als je inkomstenbelasting betaalt (en dat doe je als zelfstandige ook) kom je gewoon in aanmerking voor toeslagen zoals kinderopvangtoeslag.
    Hoe hoger jullie gezamenlijk inkomen, hoe lager de toeslag, maar zelfs met een meerdere keren modaal inkomen krijg je nog een behoorlijk bedrag.

(ik werk in loondienst, maar mijn vriend is zelfstandige, dus dat is in feite hetzelfde als in jouw situatie)

Qua indeling van opvang zou ik zelf niet voor permanent één vaste dag voor opa/oma inplannen, maar die liever voor calamiteiten achter de hand houden. Denk aan een ziek kind dat niet naar de opvang mag, maar ook weer niet zó ziek is dat mama er per se bij moet zijn.
    3 dagen per week naar de kinderopvang is voor de meeste kinderen prima te doen.

Deel Deze Pagina