onregelmatige diensten

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Iggylover, Jan 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

Jan 25, 2008
    3,649
    0
    0
    NS
    labjesland
    nou ben ik nog niet zwanger maar ik werk dus onregelmatig en mijn vriend in het zelfde bedrijf
    24uur dus....
    wat is dan handig om te gaan doen als ik zwanger raak?

pfffffffff en mn baas vertellen zal mn baas ook niet leuk vinden :evil:

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Euh..... je baas heeft er niks mee nodig!
    Eerst maar zwanger worden....

En dan...dat ligt aan wat er mogelijk is.
    Kan je minder gaan werken/wil je minder gaan werken. Kan je vaste dagen krijgen?
    Hoe ga je eventuele opvang regelen...

Denk niet dat iemand hier nu al antwoorden op heeft voor je.

Elmo

3. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    Nee idd denk niet dat iemand nu al antwoord voor je heeft. Ik heb wel een tip voor je. Maak je vooral niet te druk erover...er is vast wel een oplossing :)

4. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,
    Je vraagt wat handig is, bedoel je dan als je zwanger bent of na de bevalling?

Mijn man en ik werkten ook beide onregelmatige diensten, maar dan wel bij 2 verschillende werkgevers.
    Ik werkte 36 uur per week en werkte dagdiensten, late diensten of slaapdiensten (15.30-08.00) ook wel eens in de weekenden.
    Mijn man werkte 38 uur per week, maar dan wel 9 uur per dag en hij werkte vroege diensten, dagdiensten of middagdiensten ook in de weekenden.

Toen ik zwanger raakte, heb ik met 6 weken al aan mijn leiding verteld, omdat ik niet meer teveel wilde tillen. En er zijn allerlei regels (http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... nk_id=2105) voor een werkgever, maar daar kun je pas aanspraak op maken als je verteld heb dat je zwanger bent.

In principe hoef je geen nachtdiensten te draaien, maar ik kon slapen op werk en had afgesproken dat ik deze slaapdiensten tot 20 weken zou blijven draaien.

Uiteindelijk ben ik met 22 weken in de ziektewet beland vanwege rug- en bekkenklachten en later ook vanwege teveel vruchtwater en weet ik dus niet hoe het is om onregelmatigheid te werken op het eind van je zwangerschap.

Tijdens mijn zwangerschap heb ik heel wat moeten onderhandelen om een vast rooster te krijgen. Je hebt dan wel recht om minder uren te gaan werken, maar nergens staat vermeld dat deze uren op vaste dagen moeten zijn. Iedereen heeft een beetje water bij de wijn moeten doen en uiteindelijk zijn we er wel uitgekomen. Gelukkig!

Ik werk nu 16 uur per week, dat zijn 2 dagdiensten op vaste dagen. Op deze dagen gaat mijn zoontje 's middags naar het kinderdagverblijf.
    Mijn man werkt nu 36 uur per week, nog steeds 9-uurs diensten, en kan vaak zijn eigen rooster intekenen. Op mijn werkdagen tekent hij dan middagdiensten of roostervrij in, zodat hij 's ochtends bij ons zoontje is. De rest van de week tekent hij dan in wat er nodig is voor de afdeling.

Groetjes Saskia

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In de arbeidstijden wet staat dat je vanaf 12 weken zwangerschap geen onregelmatige diensten meer hoeft te werken. In principe gelden deze regels tot 6 maanden na de bevalling. Een vast rooster zit er vaak niet in (jij werkt ook in de zorg, denk ik?) maar ze moeten je in principe wel allemaal dagdiensten geven. En de meeste bazen houden er echt wel rekening mee zodat je geen 6 dagen achter elkaar hoeft te werken...

@Iggylover: Hou ook even in de gaten dat je baas de arbeidstijden wet ook *na* de bevalling in acht neemt. Ik wist dit szelf niet, en heb dus na mijn verlof 3 maanden onregelmatig gewwerkt terwijl ik nog niet helemaal de oude was, en het eigenlijk ook niet hoefde.

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Ik werk inderdaad in de zorgsector.
    Ik wilde eigenlijk een vaste slaapdienst en vaste dagdienst, totaal 24 uur. Ze wilde alleen vaste dagdiensten geven, maar 3 dagdiensten vond ik weer teveel. Vandaar dat ik nu 2 dagdiensten ben gaan werken.
    Mijn man heeft ook onregelmatige diensten en bij ons in het dorp had je geen flexibele kinderdagverblijven, dus vandaar dat ik echt een vast rooster nodig had.
    Op de site van het szw staat dat je geen nachtdiensten hoeft te werken, ze spreken niet over late diensten of slaapdiensten. Alleen gaan onze late diensten en slaapdiensten samen met tilwerk van 10 kilo of meer, vandaar dat je deze diensten als zwangere mag weigeren na 20 weken zwangerschap.

Share This Page