zelfstandig eten

Discussie in 'Voeding' gestart door bianca1711, 26 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    Hallo dames

wanneer is jullie kleine zelfstandig gaan eten en met wat (lepel,vork).

Mijn zoontje is 18maanden en heeft wel een lepel in zijn hand, maar hij krijgt het iedere keer voor elkaar om de lepel om tedraaien en dan valt al het eten eraf :D

ik heb zelf ook een lepel waar ik hem hapjes mee voer, zodat het eten niet helemaal koud is.
    Vandaag heb ik het met een vrok geprobeerd, hij at macaroni. Met een vork ging het wel beter, de macaroni bleef aan de vork zitten :)

Maar om een lang verhaal dus kort te maken.
    Hoe oud waren jullie kindjes, dat ze echt helemaal alleen konden eten of met hulp.

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon eet nog steeds met hulp van mij. Wel op dezelfde manier zoals jij het doet ;) Hij een lepel en ik een lepel en dan lepelen we samen. Zijn vlees eet hij wel zelf met de vork en zijn toetje doet die ook zelf (lekker kliederen maar goed... ;)) En zijn brood doet hij ook zelf met de vork.

3. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Mijn zoontje eet sinds kort zelf (15 maanden oud). De eerst paar keer zat hij helemaal onder, maar daar had ik me al op ingesteld.
    Het moeilijkste vond hij inderdaad om het goed naar zijn mond te krijgen, dat stukje hielpen we hem altijd door zijn hand/arm vast te houden. Na een paar dagen aanmodderen ging het al een stuk beter.

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

brood en stukjes fruit gaat goed, wel met de handen natuurlijk.
    maar avond eten of toetje vind ik overal en niks gaat haar mond in, us ik voer nog steeds braaf, al heeft ze wel een lepel in haar hand altijd

5. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    Mijn dochtertje deed het toevallig vandaag voor het eerst! ben zo trots! :D geef haar altijd n plastic lepeltje om zelf te eten en dan voer ik haar tussendoor ging ook altijd overal heen behalve naar der mond vooral haren en de hond was populair hier maar vandaag ging het helemaal goed! natuurlijk kreeg de hond ook wat op de grond gegooid en der haren moesten ook wat eten maar het meerendeel ging in hte mondje! dus helemaal trots hier :D:D

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ja typisch he, hier wordt die lepel ook steeds omgedraaid, al wordt het minder.
    Maar idd nog met hulp van, in dit geval, papa. Allebij een lepel of vork en dan lukt het meestal wel. Anders raakt hij gefrustreerd dat ie zo weinig binnen krijgt. En soms laat hij zich nog lekker voeren, dan vind ie t wel best.
    Ach ja, theedoek omknopen en lepelen maar!

7. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    wat super female24.

Andro eet zijn brood zelf, we snijden de korstjes een heel klein beetje eraf en dan neemt hij zelf hapjes van zijn brood.
    een hele appel of een stukje eet hij ook zelf.

Hij weet waar zijn mond zit en de coordinatie is aanwezig, maar hij draait zijn lepel steeds verkeerd om :)
    waardoor zijn eten eraf valt.
    als ik hem help om zijn lepel goed te houden, dan wordt hij boos/gefrustreerd. ik heb een erg pittig mannetje.
    en hij denkt al is zijn lepel leeg dat hij het goed doet, en dat doet hij natuurlijk ook wel, alleen met weinig tot geen eten in zijn mond.

Ach het is zo een lieverd.

Hij is alleen nu net verkouden geworden, zo zielig.
    de luuf, ui onder zijn bed en zoutoplossing er maar weer bij gehaald

8. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Mijn dochter (2,5) eet al heel lang zelf maar zit nog steeds helemaal onder hoor.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier gaat het nu redelijk, maar heb dan ook een krom bestekje gekocht bij Prenatal (lepeltje en vorkje). Hierdoor hoeven ze niet zo'n ingewikkelde bocht te maken en valt het er minder snel af, echt een aanrader!

10. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    jamie is nu net 15 maanden geworden en eet al een kleine maand zelfstandig. hij eet met een vork en heeft echt heel goed in de gaten hoe hij hem moet gebruiken, hij prikt stukjes banaan, wortel, bloemkool, boontjes, aardappel, vlees en andere "vast" eten aan zijn vork en brengt dat netjes naar zijn mond! het gaat heeeel erg goed. een lepel heb ik nog niet geprobeerd.
    als hij met ons mee eet, of vast fruit dan eet hij zelf. soms krijgt hij potjes olvarit of nutricia ofzo (potjes voeding) en die geef ik wel zelf met het lepeltje omdat hij dit niet kan prikken...

11. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    @ umm85 goeie tip. zag in de wij jonge ouders, dat er 15% korting is bij prenatal volgende week, dus dan kan ik die meteen kopen.
    Kijken of dat voor hem beter werkt.

leuk al die reacties:D

12. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Iris eet al een tijd zelf; vaak met vork / lepeltje en ook veel met de handen. Voeren mogen we al heel lang niet meer...
    Gewoon lekker laten aanklooien; lukt vanzelf.

Ze kunnen ook goed met yoghurt oefenen; Iris draaide eerst de lepel ook steeds om maar kreeg dan wel wat binnen, nu heeft ze al een tijdje door dat ze meer yoghurt heeft als ze de lepel recht heeft.

13. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse eet z'n brood al zelf sinds hij acht maand is, toen pakte hij al zo lief de stukjes tussen duim en wijsvinger, schattig!
    Warm eten gaat niet altijd zo goed. Het hanteren van vork en lepel wil nog niet echt, maar dat komt volgens mij ook omdat warm eten hem weinig interesseert.
    Yoghurt gaat wel prima, maar dat drinkt hij uit een beker.
    Drinken uit een bekertje kan hij trouwens al wel een paar maand. Dus geen rietjes of tuitbekertjes.

14. miffy11

miffy11 Niet meer actief

papa was dochter zondag eten aan het geven, maar dat ging niet snel genoeg volgens mevrouw. dus pakt spontaan de lepel, en ging meteen de eerste poging helemaal goed :D

15. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    drinken jullie kindjes ook al zelf uit een beker???
    andro drinkt wel al voordat hij een jaar was uit een rietje, maar een beker lukt niet
    hij houd de beker te hoog, waardoor hij helemaal nat is
    en dat vind ik natuurlijk niet echt leuk ;)
    ligt dus ook misschien aan mezelf haha

16. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Nou hier gaat het zelf eten ook nog niet fantastisch hoor, heel vaak zitten wij hem gewoon nog te voeren of eet hij met zijn handjes.
    Toetje eet hij wel zelf en dat gaat eigenlijk wel goed, oke sommige happen gaan half in zijn mond maar de coordinatie heeft hij wel.

En drinken uit een beker kan hij ook nog niet hoor, ja als ik de beker vasthoud maar zelf doen lukt niet dan wordt hij zeiknat.
    Dus eigenlijk drinkt hij gewoon uit rietjebekers....misschien ook gemakzucht.

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Alyna eet redelijk goed met een lepel of vork, alleen heeft ze soms wat moeite om het eten op die vork of lepel te krijgen. :D

Maar naar het mondje is sinds een paar maandjes geen probleem meer. :)

Deel Deze Pagina