tandenpoetsdrama

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nathalie1988, 18 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalie1988

Nathalie1988 Actief lid

24 jan 2013
    204
    0
    0
    Tandenpoetsen is hier echt een enorm drama! Ervaren meer mama's/papa's dit zo?

Bij ons gaat het, bij het grondige poetsen, als volgt: als dochterlief in bad zit en ziet dat de tandenborstel op dr afkomt, wringt ze zich in alle bochten om maar de tandenborstel te ontwijken. Rustig tandenpoetsen lukt dus niet. Resultaat: kind in houdgreep, gillend en spartelend en mama uiteindelijk onder het water. Uiteindelijk wel goed gepoetste tandjes ;).

Overigens al vaak uitgelegd dat tandenpoetsen juist leuk is, voorgedaan hoe het moet. Maar bij rustig doen, mag je een keer in dr mond (of niet) en is er dus amper gepoetst. Waarna bovenstaand tafereel zich voordoet.

Zelf poetsen is (nog) geen optie. Dochtertje is 20 maanden en als ze zelf mag poetsen zuigt ze alleen de tandenpasta eraf :s.

Tips en tricks zijn zeer welkom! ;)

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier (nog) geen ervaring, hij vindt het zelfs reuze interessant. ;) Ik of papa doet het voor met de eigen tandenborstel en dan gaat bij hem de borstel vanzelf ook naar binnen. Tja, echt poetsen kan je het nog niet noemen, maar ik zou denk ik toch proberen of het haar lukt om het zelf een beetje te doen. Of misschien op een ander moment gaan poetsen?

3. CestMoi

CestMoi Actief lid

6 jul 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier poetsen we vanaf 7 maanden, sinds het eerste tandje doorkwam, op dezelfde manier: mama poetst eerst (ondertussen probeert meneer de tandpasta er al af te zuigen) en als mama "klaar" zegt, mag hij zelf nog even poetsen oftewel zuigen.

Nu sinds een paar weken wil hij niet meer zelf poetsen, en mag ik het allemaal doen. Hij mag trouwens zelf zijn tandenborstel uitkiezen om de zoveel weken als die aan vervanging toe is en tijdens het poetsen kijkt hij in de spiegel en trekt hij gekke bekken. Tja, leuker kan ik het niet maken ;)

4. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Wat ik doe: ik poets zijn tanden en hij de mijne, tegelijkertijd. Hij duwt zijn tandenborstel steeds uit zijn mond met zijn tong, maar is weer afgeleid als hij mijn tanden mag poetsen. Ik zeg dan steeds AAA ;) zo lukt het uiteindelijk zonder een echt gevecht. Daarna mag hij bij zichzelf poetsen.

Misschien heb je er wat aan. Bij ons heeft een heel irritant liedje ook geholpen. Staat op YouTube. "PPoets poets, poets je tanden altijd heel erg goed!" Op het filmpje zie je dan veel kindjes hun tanden poetsen.

5. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Helaas geen tips voor je maar wel herkenning. Hier is poetsen ook een drama. Alle trucjes heb ik al geprobeerd... van liedjes, spiegels, mijn tanden poetsen tot zelf poetsen. Het blijft een gedoe. Zelf poetsen doet ze uiteraard nog niet goed genoeg dus moet ik napoetsen. En dat gaat helaas in de houdgreep :(

6. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Geen herkenning, maar lijkt me vreselijk! Hier vind dl het ook reuze-interessant & lekker ;)! Ik poets altijd eerst haar tandjes, nadien mag zij zelf ook nog poetsen (of de rest van de tandpasta opzuigen :D). Terwijl ik haar tandjes poets zing ik er wat bij, of doe een beetje gek. Als ik haar tandenborstel afspoel enz. dan mag zij ook altijd even met haar handje onder het water, vind ze reuzeleuk :D. Probeer haar gewoon bij zoveel mogelijk handelingen te betrekken en lijkt hier (voorlopig toch ;)) goed te werken!

7. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Herkenning, geen tips helaas...

8. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Bij mijn zoon was het ook een drama, tot twee dagen geleden..... We zijn afgelopen vrijdag met hem bij de tandarts geweest en daar kreeg hij een nieuwe tandenborstel. Na de eerste avond vond hij het totaal geen probleem mee. Ik vermoed dat het komt door de sterkte van de haartjes. De nieuwe heeft hele zachte haartjes... Het is deze:

bol.com | Oral-B stages 1 - Kindertandenborstel | Mooi en gezond

Hiervoor hebben we volgens mij alle andere baby- en kindertandenborstels gehad;)

9. Nathalie1988

Nathalie1988 Actief lid

24 jan 2013
    204
    0
    0
    Goede tips! Ik zal eens kijken voor tandenpoetsliedjes :p, want ze is helemaal into dansen en liedjes. Dus wie weet helpt dat ook wel.

De zachte tandenborstel ook goed plan. Zal straks eens even kijken bij kruidvat of ze hem daar hebben. Nu hebben we dr een van de hema, daarvoor een van de etos.. Maar die waren idd best hard.

10. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    heel herkenbaar!
    onze dochter gilt alsof ze vermoord word als we haar tandjes poetsen..
    soms stribbelt ze zo tegen dat de een haar vast moet houden en de ander haar tandjes moet poetsen!
    2 volwassenen tegen een 2 jarige, t moet toch niet gekker worden :$ ;) :D
    ik ga de tips dus ook even goed doornemen...

11. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    +1 Hier was het ook 1 groot drama! Vanaf de eerste tandjes onder ging t goed, maar toen de boventanden kwamen was het drama. Maar gewoon elke avond weer volhouden. Sinds een tijdje gaat het goed en dat loopt een beetje samen met deze tandenborstel. Al die andere zijn veel harder.

12. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Hier was poetsen in het begin ook drama... Heb een karton gemaakt en een stickervel, bij elke sessie waar niet gehuild geschopt en geslagen word krijgt hij een sticker, is het papier vol, krijgt hij een cadeautje of een uitje, ballorig/ zwemmen oid... Was gelijk een feestje om te tandenpoetsen! Nu doen we al een paar week geen stickers meer en na de eerdte sticker was het poetsprobleem ook al verdwenen

13. Nijntjepluis88

Nijntjepluis88 Actief lid

15 apr 2015
    115
    14
    18
    Ik ben hier electrisch gaan poetsen! Wat een verademing!!
    Gaat nu zo veel makkelijker!

14. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Vanaf wanneer ben jij elektrisch gaan poetsen, Nijntje? Ik had gelezen dat ze het onder de 2 jaar afraden. Maar het lijkt me ook wel heel handig.

15. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    wij poetsen altijd op de commode bij de luierwissel, pyama aan etc en was ook altijd drama en gewoon maar houdgreep en tanden poetsen. We vertellen dat altijd duidelijk dat we gaan tandenpoetsen (en dan houdt ze de tandenborstel vast, doen wij de tandpasta erop) en vertellen we dat eerst wij poetsen, en zij daarna. Dat was een drama totdat een liedje uit een boekje haalde
    (op: 'smakelijk eten' liedje)
    tandjes poetsen
    tandjes poetsen
    op en neer
    op en neer
    boven en beneden
    boven en beneden
    goed gepoetst
    goed gepoetst
    Ennnnnnnnnnnnn nog een keer! (heel enthousiast ;) )
    en tegenwoordig zeg ik van tevoren en ook tussen het zingen door dat ze haar mondje open moet houden 'aaaaaaaaaaaaaaaa'.
    En ineens.. geen gegil of gekrijs. Leuk vindt ze het niet maar ze ondergaat het en accepteert het.
    Ieder kind is anders en voor de één werkt weer wat anders dan voor de ander, maar wie weet heb je hier wat aan. succes!

16. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Onze gup vindt tandenpoetsen ook echt niet leuk ,maar is er al heel lang aan gewend. (kreeg super vroeg kiesjes en tanden, dus we poetsen al zeer geruime tijd)
    's Morgens poetsen en zingen we één liedje (ontbijt zit vrij kort op tussendoortje, dus ach...;) ) en 's avonds poetsen we en zingen we een liedje per kaak.
    Daarna mag dreumes zelf nog even poetsen.

Wat bij ons heel erg heeft geholpen, (maar dat was dus in 't begin stadium) was de tandenborstel als "speelgoed" voor handen hebben. Als baby speelde ze er dus mee en raakte er goed mee vertrouwd. We hebben het ook altijd met een liedje gedaan, dus ook dat is een vertrouwd ritueel en zelf een tandenborstel mogen uitzoeken in de winkel helpt ook heel erg, hier:)

17. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Hier precies t zelfde.. En al heel veel uitgeprobeerd.. T gaat wel slechter als hij weer tanden/kiezen krijgt, gelukkig sinds kort alles compleet :)
    Hij is nu bijna 2,5 en kan nu daarom kiezen: of hij werkt mee en doet zijn mond open, of hij gaat in de houdgreep.. Ik denk dat t momenteel 50/50 is..
    Hoewel je 'officieel' vanaf 2 tweemaal daags moet poetsen doen wij t stiekem alleen voor t slapengaan. We vinden het alledrie vreselijk..

18. Nathalie1988

Nathalie1988 Actief lid

24 jan 2013
    204
    0
    0
    gisteren de extra zachte tandenborstel gehaald, en ik moet zeggen dat het al een stukje beter gaat! Ze was in ieder geval meteen helemaal verliefd op winnie the pooh en de tandenborstel verdween direct in dr mond ;). Poetsen zelf ging nu ook beter, mocht nu wel een beetje poetsen.

Denk dat ik het nu inderdaad wat ga veranderen. Pas tandenpoetsen als ze op de commode zit/ligt en een blij liedje erbij. Stukje makkelijker dan in bad iig.

19. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Wij doen ook het tandenpoetsen op de commode..is inderdaad makkelijk. Als ze soms toch begint te mopperen doe ik; ''komt een muisje aangelopen....." Ze moet dan lachen en hup die mond is weer open haha. :D

20. Neko85

Neko85 Actief lid

21 jun 2013
    347
    0
    0
    NULL
    Zaandam
    Zoontje is even oud.
    We hebben goede dagen en slechte dagen. Merk wel dat zijn medewerking verschilt met welk liedje je zingt.
    (Slechte dagen is het helaas gewoon in de houdgreep)

Momenteel werkt het poetsen het best met "Als elmo tanden had".
    Hij is enorm fan van elmo. Misschien tandenpoetsen combineren met een liedje die je dochter fantastisch vind?

Verder moet ik een heleboel keer "aaaaaa" zeggen omdat meneer zijn kaak telkens om de borstel klemt.

(ps. is het altijd een drama of nu juist erger? Als er tandjes aan lijken te komen is het hier een ramp...)

Deel Deze Pagina