Hoi meiden, Mijn zoontje van bijna 8 maanden slaapt nog niet door. Hij krijgt om 23.00 uur een fles en dan wordt hij rond 04.00/04.30 alweer wakker. Ik zou zo graag willen dat hij wat langer slaapt, ik ben zóóóó moe van die gebroken nachten! Ons schema is nu als volgt: - 's nachts dus fles 1 rond 04.30. Dan slaapt hij verder tot ongeveer 06.00 uur. - van ongeveer 08.30 tot 09.30 slapen - rond 09.30 een fruithap en een beetje diksap - 11.30 fles 2. Deze lukt niet eerder want dan heeft hij nog geen honger en weigert hij. Na de fles naar bed tot ongeveer 13.30 - 14.30 een soepstengel, broodkorstje of nog een fruithapje en een beetje diksap - 16.30 fles 3 en dan een kort slaapje van een half uurtje - 17.30 een potje en een toetje + een beetje diksap - 18.45 naar bed - 23.00 fles 4 (gewone fles, zonder pap) Ik heb geprobeerd om overdag vaker flessen te geven, maar dat lukt niet, hij duwt de speen eruit. Hij is heel snel afgeleid en drinkt alleen in bed. Daarna valt hij in slaap. (na het boertje natuurlijk) Laten huilen 's nachts heeft ook geen zin, dan blijft hij net zo lang huilen tot hij de fles krijgt. (ik geef wel elke tien minuten een speen). Ik ga er dan na een uur alsnog uit voor een fles, maar ben dan dus ook klaarwakker. En meestal wordt mijn dochter ook nog midden in de nacht wakker, dus het gaat lekker... Ik heb geprobeerd om bambix door de fles te doen, maar dan drinkt hij maar de helft, ik heb het idee dat hij het niet zo lekker vindt en de tweede helft is zo ontzettend dik dat hij het moeilijk weg krijgt. Dus is hij weer eerder wakker vervolgens. Ik heb ook pyjamapapje gebrobeerd, kant en klaar en in poedervorm met water. Wat kan ik nog meer proberen???? HELP...:x
En als je die fles van 23.00 eens weg laat? Ik heb namelijk gemerkt zowel bij mijn dochter als bij mijn zoontje, dat wanneer ik ze wakker maakte voor de fles van 23.00... ze dan 's nachts nog een keer wakker worden. En toen ik om 19.00 de laatste fles gaf, sliepen ze prompt door! Ik hoor het namelijk wel vaker, wanneer je je kind wakker maakt voor de fles (van 23.00) en als ze al iets ouder zijn, dit hun slaapritme verstoord en ze nogmaals wakker worden ergens in de nacht. Misschien kun je het proberen...
Ik zou proberen te stoppen met de melk 's nachts en hem wat anders (minder aantrekkelijkers) aanbieden...
Hoi mama1978, Klinkt me bekend in de oren. Hier bijna hetzelfde. Enige verschil is dat ik nog borstvoeding geef. Ze wordt uit zichzelf wakker om 22.00/22.30 en dan 's nachts nog een keer tussen 2.00 en 4.00. Laten huilen vind ik moeilijk. Ze houdt het langer vol dan ik, want ze huilt zichzelf helemaal overstuur, en dat vind ik niet nodig. Ze laat zich alleen troosten door wat te drinken. Ik heb ook het idee dat ze overdag slechter eet doordat ze 's avonds en 's nachts bij mij drinkt. Ik zou ook zo graag weer eens 8 uur aaneengesloten willen slapen... Zijn er nog meer mensen met tips??
Miss heb je het al geprobeerd hoor, maar er is ontbijtpap van bambix wat je kunt mengen met de opvolgmelk en dan van een lepeltje kunt geven. Misschien kun je hem dan wat vroeger laten eten 's ochtends. Het zal er ook wel van andere merken zijn, maar ik heb deze net gekregen..
Groeiontbijt, Bambix, fles weglaten, fles verschuiven, water geven 's nachts, laten huilen, niet laten huilen, vanalles proberen met een speen, bedje verschuiven, muziekje aan, lampje aan, etherische olien, Kindival geven.... Ik heb het ook allemaal geprobeerd en het hielp allemaal geen zier!!!!! Was ook helemaal wanhopig (ben ook nog eens zwanger) en uiteindelijk ben ik op aanraden van een iemand naar een homeopaat gegaan. Tja!! Je probeert alles als je maar moe genoeg bent. Die homeopaat heeft mij silicea-bolletjes voorgeschreven, een homeopatisch middeltje dat ik moet oplossen in water en hem dan elke dag, twee dagen lag, drie maal daags van deze oplossing moet laten drinken. Ik dacht: het zal wel!! Maar 5 dagen na de start van de behandeling is hij door gaan slapen... en dat is nu al 4 weken geleden. Hij slaapt nu heerlijk van 19 tot ongeveer 6.30 uur, met nog een fles van 150cc om 22h (gewoon melk, geen Bambix o.i.d.). Zo'n 1x per week wordt hij 's nachts nog een keer wakker, dan geven we hem zijn speentje en dan slaapt hij zonder gemekker weer heerlijk verder. Silicea is een middel om de weerstand te verhogen (hoewel onze zoon niet ziek was!) en om het lichaam weer in balans te brengen. Ik zeg niet dat het voor elk kind werkt, maar voor die van ons heeft het na 9 maanden gebroken nachten godzijdank wel geholpen. Veel sterkte meid!!
Hier ook nog hoor! Probeer haar nu overdag pas bv te geven wanneer ze er echt om vraagt. Omdat ze dan beter drinkt. Bijvoeding gaat dan ook beter. Ik hou me maar voor ogen dat het ooit een keer overgaat.
Hier ook nog steeds 3 nachtvoedingen die ze volgens mij qua voeding helemaal niet nodig heeft, maar als ik haar niet voed raakt ze vreselijk overstuur en dat vind ik zielig en bovendien heb ik daar helemaal geen zin in midden in de nacht...dan liever even voeden en binnen 10 minuten allemaal weer slapen. En net als Red88 houd ik hoop dat het op een dag wel beter zal gaan....alhoewel ik er soms echt aan twijfel of ze die nachtvoedingen uit zichzelf gaat weglaten
Mijn idee zou ook zijn om de fles van 23.00 uur proberen te verschuiven. Ik weet niet hoe groot de flessen zijn, maar op deze leeftijd heeft hij echt geen 4 flessen meer nodig, zeker niet als hij fruit en groente eet en diksap drinkt. Kun je niet de 3e fles eerder geven (om 14.30 uur, ipv wat je hem nu geeft) en dan om 16.30 als hij aangeeft dat hij nog iets wil iets anders? Dan zou je de 4e fles ook eerder kunnen geven. Het lijkt mij dat die fles van 23.00 uur naar voren moet en dat de fles op de middag over een tijdje kan vervallen. Als ik naar jouw schema kijk, lijkt het alsof je met bijvoeden niet toegewerkt hebt naar het vervangen van een flesvoeding, maar juist meer "voedermomenten" hebt gecreëerd en dat lijkt me niet handig. Het idee is dat hij naar drie maaltijden met twee tussendoortjes gaat. Wat misschien ook nog kan, is ipv diksap bij fruithap etc. juist wat melk geven. Of diksap even weglaten bij fruit en dan later een flesje melk.
Ik weet niet of dat iets mee te maken heeft, maar je kindje gaat om 18.45 al naar bed (waarom zo vroeg?) en slaapt dan in principe 10uur tot 04.30, met daartussen die 4de fles om 23.00uur. Hij slaapt dan in principe goed door, alleen gaat ie misschien te vroeg naar bed, waardoor die gewoon heel vroeg voor zijn ochtendvoeding komt. Voor jou is 04.30uur dan nog nacht, maar hij heeft dan al 10uur in bed gelegen. Misschien is dat het probleem? En met 8 maanden kun je overdag ook meer brood gaan geven, dat levert belangrijke voedingsstoffen en vult goed. Wat denk je van zo'n dagindeling: - rond 7 uur fles; - ergens in de ochtend zijn fruit en drinken; - rond 12uur een boterham met boter of appelstroop, daarna nog 120/4 fles; - rond 15uur een fles - rond 17uur groente; - rond 20.00uur een fles en naar bed - en dan rond 23.00 misschien nog een klein flesje van 100cc.
Bedankt voor de reacties allemaal. @ Hinke: is misschien een goed idee om de fles te verschuiven. Alleen zit ik vaak met het probleem dat hij alleen wil drinken in bed, en dat totaal geen bedtijd is. Als hij nog geen honger hgeeft weigert hij gewoon echt. Ook al heeft hij wel heel erge honger, dan nog drinkt hij niet als het rumoerig is (en dat is het zeker met een peuter van bijna 3 erbij)... @ Adi: tja, ik ben meestal alleen, en ik moet mijn dochter ook naar bed brengen. Zij doucht meestal 's avonds en hij 's ochtends. Ik wil echt wel rond een uur of half acht, uiterlijk acht uur beneden zijn en de kids op bed hebben, want ik doe 's avonds ook vaak de was en de strijk, wat werken enzo. En ik wil ook nog even zitten en uiterlijk om 22.00 uur naar bed dus vandaar zo vroeg. Alhoewel ik het zelf een heel normale kinderbedtijd vind hoor. Als ik hem om 18.45 naar bed doe slaapt hij om 19.00. Lijkt me heel netjes. Over het broodje, dat durf ik eigenlijk nog niet zo... Ik geef hem vaak een nijntje koekje of een liga ofzo, maar daar verslikt hij zich zo vaak in als er een stukje afbreekt. Dan stikt hij bijna... Dus ik vind het een beetje eng. Ik geef hem wel korstjes, maar daar sabbelt hij eigenlijk alleen maar een beetje op. Hij heeft dan ook nog geen enkel tandje. Voor de fles van 23.00 uur maak ik hem trouwens niet wakker, ik geef hem terwijl hij slaapt. Heel gek misschien, maar dat gaat prima. Ik doe de speen in zijn mond en dan drinkt hij gewoon. En dan doe ik hem even in de zitstand als hij de fles leeg heeft en dan boert hij. Dus ik verstoor zijn diepe slaap er volgens mij niet mee.