4jarig zoontje met ontzettende driftbuien help!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fearfull, 30 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fearfull

Fearfull Fanatiek lid

11 jan 2018
    1.015
    294
    83
    Vrouw
    Ja een noodkreet..:eek:

Me zoontje is pas 4 geworden en had daarvoor ook vaak last van driftbuien. Nu is hij enig kind en eigenlijk toch best wel verwend. Niet in de zin dat ie echt alles voor elkaar krijgt en dingen krijgt maar ja..

Gisteren eerste schooldag en heeft een kindje een klap verkocht. Toen mijn man dat zei was ik echt totaal van me stuk gebracht! Hoe dan?? Me zoontje zag in dat hij iets verkeerds deed toen we erover zaten te praten. Er was geen geruzie vooraf me zoontje heeft t m zomaar uit t niets geslagen ( ook al zou er ruzie zijn dan nog tolereer ik geen geweld! Ik zeg altijd ga naar de juf toe als er iets gebeurt) in de opvang en daar heeft ie best lang gezeten is dit booit voorgekomen! De juffen waren altijd te spreken over hem.

Ik schrik van zn drift buien en als hij zn zin niet krijgt zet hij een luide keel op. Voor straf pak ik speelgoed af en zn tablet (voor zn 3de verjaardag gehad van papa)

Ergens heb ik t gevoel alsof t balletje ook aan ons kant ligt hoor. Hij kan af en toe zo een engel zijn maar dit moet stoppen. We waren laatst boodschappen doen en meneertje wilde een autootje. Klein rot ding en me man dacht nou hier alsjeblieft maar me zoontje begon te huilen omdat hij een andere (wat grotere) wilden hebben. Ik zei al mooi niet. Hij huilde zoooo hard dat mensen echt liepen te zuchten en te mompelen. Voelde me zo machteloos :cry: zn papa heeft m naar buiten genomen om af te koelen en uiteindelijk toch zn zin gehad.

Ik weet niet wat ik ermee aan moet.. iemand tips? En aub kritiek! Ik kan tegen een stootje dus brand maar los!

2. Chrissie1990

Chrissie1990 Fanatiek lid

26 aug 2016
    1.195
    1.084
    113
    Hulpverlener
    Van je verhaal uitgaande. Is consequent zijn en tip. Zijn vader geeft hem zijn zin. Als hij het bij jou niet krijgt dan wel van zijn vader. Jullie moeten om 1 lijn zitten en hem niet zijn zin geven.

3. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik denk dat je het eigenlijk zelf wel weet omdat je het meerdere malen in je stukje terug laat komen. Je verwent hem te veel en je bent niet consequent. Als jij denkt en ook beschrijft dat het daaraan ligt dan zul je dat moeten veranderen.

Begin samen met je man eerst je regels en verwachtingen op te stellen. Zo heb je voor jezelf duidelijk wat je accepteerd en wat echt niet kan. En dan.... maak je klaar voor heel veel weerstand van de kant van je zoon. Het heeft tot nu toe gewerkt dus hij gaat niet meteen doorhebben dat krijsen en driftbuien nu niet meer werken. Automatisch zal hij er dus nog een schepje bovenop doen, omdat dit de weg is die hij al kent. Blijf consequent! Als mensen naar je kijken, laat ze kijken, dit is jou kind en hij heeft jou nu nodig om hem te begeleiden hierin, maar blijf ten alle tijden consequent. Als laatste benoem zijn gevoel en het dat mag er zijn. Ik zie dat je verdrietig/ boos/ teleurgesteld bent maar ik heb besloten dat het antwoord nee is en daar blijft het bij.

Onthoudt dat regels belangrijk voor zijn ontwikkeling zijn. Dat je regels opstelt uit liefde voor hem omdat er nu eenmaal (sociale) regels nodig zijn.

Mijn zoontje kan er ook wat van, huilen, krijsen, driftbuien, zo hard mogelijk schreeuwen, op de grond vallen om zijn zin te krijgen. Ik ben altijd erg consequent gebleven en nu volstaat vaak een "euh meneertje, huilen, krijsen etc heeft nog nooit gewerkt dus dat gaat het vandaag ook niet doen. Zullen we verder gaan met...." Ik heb echt geen engeltje hoor, maar ik merk dat duidelijkheid wel heel veel frustratie (bij beide) scheelt.

Elinetjeee vindt dit leuk.
  4. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Maarreh... hij is 4. Een driftbui of een keer een ander kind een mep geven kan toch gebeuren op die leeftijd? Niet dat ik slaan oké vind, maar een ander kind een mep geven is toch niet meteen onhandelbaar?

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zeker niet zijn zin geven! Hij heeft nu geleerd dat driftbuien effectief zijn, dat hij ervoor 'beloond' wordt. Het ligt bij jullie om dit te stoppen.

Krijsen en driftbuien negeer ik trouwens. Maakt niet uit waar ik dan ben, ik ben nog altijd een koelere kikker dan mn kleuter.

Siepie85 en Adje vinden dit leuk.
  6. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Precies dit. Kappen met toegeven als hij het op een krijsen zet.

Siepie85 vindt dit leuk.
  7. Fearfull

Fearfull Fanatiek lid

11 jan 2018
    1.015
    294
    83
    Vrouw
    Bedankt voor t advies dames. Mijn man en ik hebben gisteren een goed gesprek hierover gehad. (Wederom omdat mijn zoontje weer ergens een driftbui over kreeg) we zeiden tegelijk zo kan het niet doorgaan meer.. we hebben duidelijke afspraken gemaakt hierover in ieder geval dus nu nog toepassen.

8. Fearfull

Fearfull Fanatiek lid

11 jan 2018
    1.015
    294
    83
    Vrouw
    Ben ik met je eens maar die driftbuien zijn hier al lang aan de orde van de dag en dat meppen wil ik gewoon niet. Ja hij is 4 en "dat hoort erbij" maar het hoeft niet. Als ie 5 is mag Joost weten wat hij in petto heeft omdat we nu juist alles maar op zn leeftijd gooien tis maar een fase zeggen we dan

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ik denk ook wat anderen al zeggen ben consequent, stel regels op voor samen.

Schets ook verwachtingen van je zoon. We gaan naar de winkel en we kopen.... Hou je daar ook aan. De konekom weken zal zwaar zijn met extra driftbuien want in eens werkt het niet waar hijhij norm juist zijn zin krijgt.

Beloon hem met woorden, jij helpt goed in de winkel, laat hem helpen.

Onze zoon is 4.5 en kan ook boos zijn maar geen driftbuien. We geven aan je mag best boos zijn als..... (Uitleg situatie) en gebruik je woordjes anders begrijp ik je niet. Het uitleg geven van zijn gevoel kan ook helpen te voorkomen dat hij het opkropt en grotere uitbarsting krijgt

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.025
    113
    Overijssel
    Als hij iets ziet in de winkel misschien niet meteen nee zeggen? Zeggen dat het een hele mooie .....( auto,vliegtuig of wat het dan mag zijn ;)) is? Deze tip heb ik ook van het forum en dat werkt als een tierelier.

En inderdaad consequent wezen,ons zoontje is ook enig kind en inderdaad verwennen wij hem misschien ook wel eens te veel.
    En wat owly zegt: van te voren zeggen wat je verwacht van hem. Dat scheelt hier heel veel drama.

Deel Deze Pagina