Jij eerst de trap op (naar beneden dan) en je omdraaien. Dan je dochter bovenaan de trap laten zitten en de handjes naast d'r billen en dan gaan ze vanzelf steeds een tree lager. Je armen gaan dus niet gek omhoog ofzo. Als jij steeds een stapje (achterstevoren) naar beneden doet dan kan je je dochter evt opvangen als ze wel een rare uitglijder maakt, maar hier gaat hij met 4,5 nog geregeld zo omdat hij dat leuk vind en het oogt stabieler dan wanneer hij lopend gaat.
Hahaha even kijken of ik het kan uitleggen. Inderdaad de tree waarop je zit vasthouden, voeten naar de volgende tree en dan billen en handen achteraan. De handen pakken dan meteen de volgende tree. Dan verdeelt het kind het gewicht meer naar achteren ipv naar voren. En dan zal ze niet meer glijden, maar bewust elke tree apart afgaan. Is ook bewustwording voor als ze lopend afgaat later, dan helt ze onbewust ook naar achteren ipv naar voren. Jij loopt dan achterstevoren pal vóór haar voor het geval dat.
Nee ze lopen heel voorzichtig. Als ze boos zijn onderschep ik ze voor ze de trap op gaan. Ze mogen zelf de trap belopen maar niet zelfstandig boven of beneden spelen.
Oké, de theorie snap ik, maar mijn dochter kan helemaal niet met haar voeten al bij de volgende trede als ze zit, dus denk dat ze eerst nog wat moet groeien voor ik dat echt ga proberen.
hier gingen ze ook met 2 jaar zelfstandig op de trap. nog nooit gevallen. maar heb ook een vrij makkelijke trap.
Grappig hoe iedereen je hier zowat aanmeld bij de kinderpolitie als je je vier-jarige in een autoloze straat laat spelen zonder er met de neus boven op te staan maar bij alleen de trap oplopen om het hardst roept hoe jong het kind wel niet was toen ze dat alleen mochten . On topic: mijn oudste zoon is net 3 en gaat al een tijdje zelf de trap op en af. Ik weet niet precies hoe oud hij was. Dat was ook niet een beslissing die bewust is gemaakt, dat is gewoon geleidelijk aan zo gelopen.
Hier idem! Zoontje loopt prima de trap op en af, rustig en voorzichtig. Zodra hij zich onzekerheid stopt hij en gaat hij zitten.
3 jaar en mag sinds kort alleen naar boven onder toeziend oog van papa of mama die onderaan de trap staat