Zelfstandig thuis werk- hoeveel verlof nemen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door piccolina, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik werk zelfstandig (ontwerp). Ik heb studio maar vanaf december ga toch thuis werken. Ik ga ook zzpr verloof aanvragen voor 16wk maar wil toch niet voor 16 weken stoppen- veel te lang.
    Ik moet erbij zeggen dat mijn werk is mijn hobby dus ik doe het met plezier. Ik heb 1 vaste grote klant die elke week iets nodig maar het is nooit heel groot- vaker losse opdrachten van 1,5-4 uurtjes die ik zelf kan verspreiden door de week. Dus ik werk nooit 8 uur per week- soms paar uurtjes soms dagen niks doe en slaap ik uit :)))

Toch moet ik nadenken over verlof. Zelf dacht ik dat ik
    2 week voor bevalling en 3 weken na vrij neem. Als het na bevalling errder lukt dan kan ik dat klant laten weten en gaan ze opdrachten mij uitbesteden. In die tijd van verlof moet ik voor vervangende ontwerpen zorgen uiteraad.

Wat denken jullie hoelang werkelijk zou ik niet kan werken???
    En kan ik wel tot bevalling doorgaan?

2. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Tja het is natuurlijk lastig omdat dit voor iedereen verschillend is. Ik begrijp wel wat voor werk je doet en denk zelf dat ik dit tot kort voor de bevalling zou kunnen blijven voor de paar uurtjes per week. Ik zou namelijk die grote klant beslist willen behouden en zo weinig mogelijk willen uitbesteden. Ik ben inmiddels zelf met verlof en zou dit echt nog wel kunnen doen op dit moment, ook al heb ik al een kleine rondlopen.

Het blijft echter lastig 'plannen'. Hopelijk kom je je zwangerschap goed door zonder noemenswaardige kwalen maar daarnaast heb je natuurlijk geen idee wanneer de kleine zich aandient.

Voor wat betreft ná de zwangerschap;
    Ik heb een heeeeele zware bevalling gehad bij de eerste, met een knip en een flinke scheur (net geen totaalruptuur) en kon de eerste week niet heel erg veel. Maar na twee weken zat ik weer op de fiets waar ik achteraf verbaasd over was. Dus ja.......

Succes!

3. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hebben jullie in Nederland recht op 16 weken als zelfstandige? :$ Dat krijgt de normale werkmens hier niet eens, jaloers!
    Ik ben zelfstandig in België, en ik krijg maximum 8 weken. Ach, beter dan niets hoor ;)

Hier is het zo dat 3 van die weken verplicht zijn, en dat je de periode eigenlijk pas na afloop definitief moet bevestigen, aangezien je de datum toch nooit op voorhand kan vastleggen. Achteraf kan je hier dan de periode nog aanpassen, en moet je nog een attest van werkhervatting insturen. Ik weet niet of er een minimum periode is die je kan aanvragen, en dan achteraf zien of je vroeger bent moeten stoppen/later pas kan hervatten?
    Misschien gewoon eens met het kantoor gaan praten om te zien wat je opties zijn :)

Of je tot de bevalling kan doorgaan hangt héél hard af van hoe de bevalling loopt, en wat voor werk je doet. Ik ben tot 37 weken doorgegaan, maar tillen/heffen ging die laatste dag echt niet meer. Ik had gepland tot 38 weken te gaan, maar heb dat dus niet gehaald. Maar jouw werk klinkt veel minder belastend, dus wie weet.

Succes!

*edit*
    wat bedoel je juist met 'in verlof voor vervangende opdrachten zorgen'? Hier mag je ab-so-luut niet werken tijdens dat je een uitkering trekt. Ik zou het toch maar eens navragen, zou een beetje dom zijn dat ze je uitkering intrekken omdat je één project hebt gedaan in de verkeerde periode.

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja via uwv kan je zwangeschaaps uitkering krijgen voor 16ek iets van 300 euro per week max.

Inderdaad lastig plannen. Op zich ik had in juni ook laparascopie en daar ging ik al 2e dag van alles doen dus dat ging goed qua als ik kijk naar mijzelf na de operatie en herstel. Bevalling natuurlijk kan anders maar ik was van plan in elk gevaal 3weken nemen.

Over werken en uitkering- ik factureer gewoon later dat is geen probleem :) ook btw aangifte doe ik per jaar dus daar valt niks over te zeggen voordat ze echt facturen gaan kijken met datums.
    Stel dat ik uitkering vraag voor 4 mnd maar in het echt maar 2 neem dan doe ik opdracht in die 2 maanden na de bevalling maar factuur uitschrijf later- vaker loopt opdracht ook langer daneen maand ook als die klein is..

Maar stel geen complecaties tot week 40 kan ik dan gewoon werken ?
    Ik regel wel andere ontwerper voor back up dat moet want stel ben ik bezig met opdracht en krijg ik ween- dan moet het iemand afronden.

5. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je op een andere dag kan factureren is er natuurlijk geen probleem :) Wou alleen maar even polsen of je er van wist.

Zolang je een backup regelt kan je inderdaad zo lang doorwerken als je wil natuurlijk. Of je effectief de 40 weken kan halen zal heel hard van het verloop van je zwangerschap afhangen, valt moeilijk te voorspellen.

Hier is het wel zo dat je de uitkering pas ontvangt nadat de héle periode is afgelopen. Ik neem nu bijvoorbeeld 8 weken, ga daarna mijn attest opsturen van terug aan het werk, en krijg dan pas een maand later het geld. Ook misschien even nakijken, want ondertussen zit je wel mooi met je normale rekeningen.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier is anders: je geeft aan op 7e mnd dat je uitkering wil vrageb met formulier met papier van verloskunde bij. Je geeft aan je vorige jaar inkomsten en of je vervangende personeel moet nemen voor die 16Wk.
    Je krijg het volgens mij in totaal of per maand maar zij kijken verder nergens na. Het is ook geen belasting die het doet maar Uwv.

Wat ik ook denk- stel je neemt vervangende personeel of ontwerper dan factureert die vaker naar jou en niet naar bedrijf en dan pas maak ik factuur voor bedrijf. Okey ik wil niet werken maar factuur kan uk wel maken: moet het dan nog even met mijn belasting adviseur overleggen...

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
  8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Wat er ook staat dat uitkering minimaal 16weken duurt dus ik kan niet 8 weken nemen bijvoorbeeld ook als ik het wil

9. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

6 apr 2011
    256
    0
    0
    Ik ben zelf ook zelfstandige, maar ontvang klanten aan huis...ik kan dus moeilijk met een kindje thuis gaan zitten terwijl ik mijn klanten ook vol de aandacht moet geven. Mijn thuiswerk is helaas dus niet mogelijk met een baby erbij. :)
    Ik ga zelf pas 10 weken na de geboorte weer werken, ook omdat ik mijn kindje niet zo snel naar de kinderopvang wil doen.
    Heb het UWV ook even gevraagd. Volgens de arbeidstijdenwet moet je 4 weken voor de vermoedelijke datum officieel stoppen en mag je na 6 weken weer beginnen. Ik zelf ga voor die tijd nog wel tot 38 weken door als alles goed en voorspoedig gaat.

10. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik heb beide bevallingen tot het laatst gewerkt. Bij de eerste zelfs tussen de weeen door nog mijn werk overgedragen. En na de bevalling gewoon opdrachten weer aangenomen. Maar ik had dan ook wel 2 bevallingen uit een boekje.
    Denk dat het echt per persoon verschilt, en je weet natuurlijk ook niet hoe je baby zich 'gedraagt' ;) . Misschien slapen ze veel maar misschien ook helemaal niet. Of heb je een lange moeizame bevalling, kan me voorstellen dat je dan ook niet zo snel weer aan het werk ga.

11. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.271
    1.099
    113
    Ik ben ook zelfstandige en op dit moment hoogzwanger. Ik merk dat ik nog best kan werken hoor tot aan de bevalling. Zeker als je zelf je uren in kunt delen, lijkt me dat absoluut mogelijk. Ik heb vorige week nog 7 uur gewerkt maar inderdaad lekker verspreid over de week en tussendoor je rust pakken. Na de bevalling weet ik zelf nog niet en hangt denk ik inderdaad ook ervanaf hoe je je voelt. Maar als ik het mag inschatten voor je, denk ik dat het best haalbaar is! Succes en geniet van je zwangerschap!

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Er staat me iets bij dat je, wettelijk gezien, een bepaald aantal weken na je bevalling niet màg werken. Hoeveel weken dat is weet ik niet, maar ik zou, als je wel werk doet in die weken, even opletten met de factuurdatum. Ze zullen het wel niet controleren, maar je weet maar nooit.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja klopt het is dan 4 weken voor en 6 weken ernaar. Dat is wettelijk bepaald maar je krijg dus 16weken uitbetaald.
    Ik denk dat ik ga factureren dan max 2weken voor bevalling dat kan nog neem ik aan want ik factureer altihd achteraf en pas als drukker nasr mij heeft gefactureerd. En na bevalling ga ik pas 6wk later factureren.

Ik denk dat ik dan 2weken voor bevalling neem en 2-3weken later.
    Ik hoef gelukkig niet kinderopvang te regelen- kan tussendoor werken of savonds ook als mijn man er is of weekend.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Piccolina: Geef jezelf wel een slag om de arm NA de bevalling , ervoor ga je waarschijnlijk wel redden op het gamakje, maar het kan best zijn dat je na 3 weken na de bevalling nog geen ritme hebt en je nog te moe/hormonaal bent om je te concentreren. dus zou naast die grote klant niet zoveel inplannen.

Deel Deze Pagina