opvang 3 jarige tijdelijk stopzetten?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nobodyswife, 16 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nobodyswife

nobodyswife Actief lid

11 nov 2010
    290
    0
    0
    hai meiden,
    in maart ben ik uitgerekend van onze tweede. Onze DL is dan 3 jaar.
    Ik heb verlof van half januari (6 weken van te voren) tot 3 september (stukje ouderschapsverlof en dan de zomervakantie) omdat ik in het onderwijs werk.

Tussen ML en mij verschillen de meningen; ik wil DL graag 1 dag per week naar de creche blijven brengen (ze gaat nu 2 dagen) in de periode dat ik verlof heb, zodat er voor haar ritme en structuur blijft en omdat ze het er zo naar haar zin heeft, ze uitgedaagd wordt en veel leert.
    ML denkt echter aan de financiele kant van het verhaal en het scheelt heel veel geld als we DL al die maanden thuis houden.

Wat is wijsheid? Kan DL weer wennen als ze na al die maanden terug moet naar de creche? Is het verstandig om haar thuis te houden terwijl daar al zoveel veranderd?

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik zou het belang van je kind (en die van jou) toch echt boven de financien stellen. Elsie blijft ook gewoon gaan, als ik hoogzwanger bent geeft dat mij even lucht op huishouden te doen etc en Elise vind het daar leuk en na de bevalling heb je ook 1 dagje alleen met de baby maar heeft je dochter ook 1 dag zonder baby ;) Ik vind 6 maand van het KD af best heel lnag hoor, dan moet ze echt weer wennen en als ze het daar leuk vind en veel leert...zo duur is 1 dag KDV toch ook weer niet

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    Ik zou haar zeker laten gaan.

Ik heb mijn zoontje ook naar het kdv laten gaan tijdens mijn verlof. Ten eerste is het voor zijn ritme/wennen wenselijk dat dat redelijk normaal verloopt (het is natuurlijk wel wat, een broertje of zusje krijgen).

Ten tweede heb jij tijdens de laatste weken een paar dagen 'rust' wat bevordelijk is voor jou en de baby. Ik had ook dat ik de laatste weken niet meer achter m aan kon rennen en springen etc. Dus mijn zoontje kon toen zn energie kwijt op het kdv, erg prettig.

En als de baby er is, heb jij ook 'alleentijd' met de baby. Mijn ervaring op de andere dagen was dat ik weinig toekwam aan lekker kroelen, omdat de oudste ook zn aandacht nodig heeft, en al genoeg moet wachten tijdens voeden en verschonen etc. Dus ik vond het heerlijk om die 2 dagen dat wel te kunnen.

Maar goed, bovenstaande is alleen gebaseerd op mijn mening/ervaring;), het zijn geen feiten. En als het financiele gedeelte toch echt een rol speelt, tja. (je houd wel recht op kot he)
    Maar als je de keuze hebt, zeg ik doen!

4. nobodyswife

nobodyswife Actief lid

11 nov 2010
    290
    0
    0
    Financieel is het niet nodig om te stoppen en ik sta er dus precies in als jullie. Zal het morgen eens ter sprake brengen op de crèche. Kijken wat die meiden er van vinden.

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.309
    2.592
    113
    niet stoppen. er verandert al zo veel En als je het stop zet loop je het risico dat er geen plek is.

Mijn oudste is de gewone dagen blijven gaan ( op het laatst vaak een dagje extra omdat ik helemaal op was en niet meer alleen voor haar kon zorgen)

6. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik zou het ritme zo aan houden!
    Zeker met de grote verandering van een broertje of zusje erbij is wat vastigheid voor je oudste wel fijner!

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Maar is het ook niet zo dat , als je kindje een paar maanden geen gebruikt maakt van het kdv dat zijn/haar plekje dan opgevult wordt door een ander kindje, met als risico dat er strakt helemaal geen plek meer is op het kdv.

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier precies hetzelfde. Het was heerlijk voor de oudste en ook voor mij. Die rust kon ik wel gebruiken en kon nog even wat extra doen in het huishouden. Ook erna de privetijd met baby was erg fijn. Ik zou ze gewoon normaal laten gaan. Hier gingen ze wel wat later en eerder halen, betalen per uur.

9. nobodyswife

nobodyswife Actief lid

11 nov 2010
    290
    0
    0
    Over het behouden van haar plek hoeven we ons geen zorgen te maken gelukkig.
    Ik ga verder mee met jullie hi hi

10. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Ik zou wel even uitzoeken of je tijdens je ouderschapsverlof wel recht hebt op kinderopvangtoeslag. Anders gaat het wel een hele dure grap worden!

11. nobodyswife

nobodyswife Actief lid

11 nov 2010
    290
    0
    0
    Daar zeg wat zeg!

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    ja dat heb je, je contract wijzigt immers niet :)

13. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik zou het ook lekker het KDV houden hoor!
    Is voor jou fijn....... voor je kindje.... en voor de baby!

14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Wij hebben Julia wel van het kdv afgehaald, ik bleef ook ongeveer 7 maanden thuis en vond het geld wel fijn......echter toen Jasmijn geboren werd, is ze snel weer terug gegaan (2 ochtenden i.p.v 2 hele dagen) Ik had het zo druk met de kleine (weinig slapen, veel drinken) dat alles om Jasmijn draaide en Julia bijna nooit leuke dingen deed.

Dus nu zeg ik laat je kind naar het kdv gaan, voor jezelf, de baby en kind.

15. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik zou haar ook laten gaan. Althans, als het financieel haalbaar is dan. 7 maanden er af, dan weer een paar maanden terug en dan door naar school? Lijkt mij persoonlijk niet prettig. Plus het is zo fijn om lekker een dag te kunnen ravotten met andere kindjes. En voor jou ook!

Andere optie is misschien 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal....?
    Xxx

p.s. Wouw, dik 7 maanden verlof!!!

16. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Ik zou haar ook laten gaan, voor haar en voor jezelf. Wij doen het niet, maar de situatie is dan ook net ff anders. Onze dochter gaat net naar school als de kleine komt. Dus school is voor haar dan wel even voldoende en geeft mij ruimte met de baby alleen. Als ik na 7 maanden weer ga beginnen met werken starten we met naschoolse opvang.

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Hier blijft ze gewoon gaan omdat ik haar structuur belangrijk vind.
    Buiten het feit dat ze het geweldig vind om te gaan en ik de rust ook wel even lekker vind.

Deel Deze Pagina