Zelfstandige en in loondienst

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mounia05, Nov 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mounia05

mounia05 Niet meer actief

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje over de ZEZ uitkering. Ik lees namelijk net de brochure en daar zie ik dit stukje in staan:

Een ZEZ-uitkering naast een andere uitkering
    Het kan zijn dat u recht heeft op meerdere zwangerschaps- en bevallings
    -uitkeringen. Bijvoorbeeld als u ook in dienstverband werkt. U ontvangt dan beide uitkeringen, tenzij het totaalbedrag hoger is dan uw inkomsten. In datgeval wordt het verschil tussen het totaalbedrag en uw inkomsten berekend. Uw uitkering wordt verlaagd met dit verschil.

Dit is dus voor mij het geval. Het rode gedeelte roept bij mij vragen op. Hoger dan welke inkomsten?

Ik dacht dat het zo zat:
    - uitkering voor loondienst is gewoon mijn huidige maand salaris
    - uitkering voor zelfstandigheid is het minimumloon omdat ik het urencriterium van 1.225 heb gehaald

Kunnen jullie mij hier meer duidelijkheid over geven?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mounia05,

Ik begrijp dat je meer informatie wilt over de hoogte van je ZEZ aangezien je hiernaast ook nog een zwangerschapsuitkering (WAZO) vanuit loondienst hebt.

De hoogte van beide uitkeringen kunnen niet hoger zijn dan de inkomsten vanuit je loondienst en de inkomsten vanuit je werkzaamheden als zelfstandige.
    Haal je vanuit je werkzaamheden als zelfstandige het urencriterium? Dan is de hoogte van je uitkering gelijk aan het minimumloon. Nu kan het zijn dat je inkomsten vanuit zelfstandige lager zijn geweest dan het minimumloon, ondanks dat je het urencriterium hebt gehaald. In dit geval zal de uitkering hoger zijn dan je inkomsten.
    Het verschil van je inkomsten en het minimumloon worden dan gekort op de ZEZ.

Actuele informatie over de hoogte van je ZEZ bij samenloop met WAZO, vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mounia05

Ik haal het urencriterium.

Dus als ik het goed begrijp krijg ik sowieso de hoogte van mijn loon uitbetaald en daarnaast het minimumloon voor mijn zelfstandigheid. Alleen als bijvoorbeeld mijn jaarwinst €10.000 is dan zou dit per maand €833,33 zijn. Aangezien dit lager dan het minimumloon is krijg ik niet het minimumloon maar ongeveer die €833,33? Begrijp ik het zo goed?

Ik heb op die site gekeken maar daar wordt ik niet wijzer van.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste mounia05,

De voorbeeld die je geeft is juist. Liggen je verdiensten vanuit je werkzaamheden als zelfstandige onder het minimumloon? Dan wordt het verschil tussen je inkomsten en de zwangerschapsuitkeringen verrekend. Het verschil wordt verrekend op je ZEZ uitkering.

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. mounia05

Oke bedankt :).

Nog 1 laatste vraag :). De uitkering gaat in in 2014 dus dan wordt er toch naar mijn jaarcijfers van 2013 gekeken?

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste mounia05,

De berekening van de ZEZ wordt gebaseerd op het inkomen van het jaar voorafgaand aan de uitkering. Als je ZEZ ingaat in 2014 dan wordt het dagloon gebaseert op de inkomsten van het jaar 2013.

Actuele informatie over de berekening van de ZEZ , vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. mounia05

8. mounia05

Ik heb onderhand de uitkering aangevraagd en gister de brief ontvangen.

Ik krijg het minimumloon maar ze zetten er een bruto dagloon in. Wordt het per 4 weken uitbetaald of per maand ? En hoe kan ik dan berekenen wat ik netto krijg? Er wordt geen loonheffingskorting ingehouden want dit gebeurd al bij mij werkgever.

In mei krijg ik nog de 8% vakantiegeld maar hoe kan ik berekenen hoeveel dit netto is?

9. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mounia05,

Je hebt een toekenningsbrief van de ZEZ gehad waar een bruto dagloon in staat.
    Nu wil je weten wanneer de ZEZ betaalt en hoe veel je netto krijgt.

De ZEZ uitkering wordt maandelijks betaald.
    Het staat elke maand uiterlijk de 25e op je rekening.

De berekening van bruto naar netto wordt pas gedaan op het moment dat UWV uitbetaalt.
    Hoe veel het netto is kan ik je nu nog niet vertellen.

Als je wilt weten hoe veel het bruto per maand is, kun je het dagloon x 21,75 doen.
    Hier moet je dan nog wel 8% afrekken wat UWV reserveert voor het vakantiegeld.

Van het vakantiegeld kan ik nu ook niet zeggen hoe veel dat netto zal zijn.
    Bij een lopende ZEZ uitkering wordt het vakantiegeld in mei betaald.
    Stopt je ZEZ eerder?
    Dan betalen we het vakantiegeld op het moment dat de uitkering beëindigd wordt.

Actuele informatie over de betaling van de ZEZ uitkering vind je hier.
    Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page