Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben zelf een zelfstandige en een werknemer. Ik ben zelf gastouder en werk bij de mc donalds als medewerker. Nu heb ik mijn uren al opgekrikt in maart bij de mc donalds zodat het mooi uitkomt, maar hoe wordt het voor een zelfstandige gerekend en wordt het bedrag samen opgeteld of krijg ik het apart van elkaar? En hoe berekenen jullie hoeveel je krijgt uitbetaald? Ik ga in maart namelijk wel een weekje op vakantie. dan worden mijn 12 uren wel uitbetaald voor die week, maar wordt dit ook bij jullie meegerekend in die maandloon of wordt deze dan weggelaten? En mijn uurloon is 5,29 maar wij krijgen ook 0,50 cent per uur als bonus. rekenen jullie dan 5,79 per uur of gaan jullie gewoon uit van die 5,29? alvast bedankt.
Beste Leandrotje, Je wilt graag weten hoe de hoogte van je zwangerschaps-uitkering berekend wordt. De hoogte van de uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen een maand of 4 weken voorafgaand aan je verlof. Bij ziekte of verlof in deze periode nemen we de periode daaraan voorafgaand. Als je dus in april met zwangerschapsverlof gaat en in maart vakantie opneemt, zal het UWV dus de periode van 4 weken daarvoor of de maand februari gebruiken om de hoogte van je WAZO te berekenen. Alle loon-onderdelen waarover je Sociale Verzekeringspremies hebt afgedragen worden hierin mee berekend. Als je als gastouder in loondienst bent bij het gastouderbureau of bij de ouders, dan heb je ook vanuit dat dienstverband recht op een WAZO-uitkering. Doe je deze werkzaamheden als zelfstandige dan kan je een ZEZ-uitkering aanvragen. De hoogte van de ZEZ-uitkering is afhankelijk van het aantal uren dat je als zelfstandige gewerkt hebt en het inkomen dat je verdiend hebt in het voor je met verlof gaat. Beide uitkeringen kun je naast elkaar ontvangen. Het totaal van beide uitkeringen kan echter nooit hoger zijn dan de inkomsten die je verdiend hebt. Actuele informatie over de berekening van de ZEZ-uitkering vind je hier. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Ella, bedankt voor je antwoord. Nu is het zo, dat ik in februari dus ook een paar dagen vakantie/verlof heb. gaan jullie dan uit van januari of??
Beste Leandrotje, Als je zowel in februari en in maart verlof hebt gehad beoordeeld het UWV het inkomen van januari. In een dergelijke situatie wordt dan de voor jou meest gunstige situatie gebruikt. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare